Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
VZPOMÍNKA: Množiny
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Jaromír Hromádka 16.3.2009 15:29Re: Smysl školských reforem ...ba i ve ŠVÉDSKU |
Jaromír Hromádka 16.3.2009 15:25ako vyrobit vakuum tož jsu moravák, ale chodil jsem na VUT v Brně a měli jsme tam důstojnika, který si chtěl urobit jakýsi vysilač...a k tomu potřeboval vakuovanou trubici...tak mu moji kolegové radili...a on řikal, no nejhorší bude sehnat tu trubici. to vakuu m si už nějak urobím. tak nevím,jak to dopadlo, ale tu učitelnicu jste potrápil, on ten Torricelli, pokud si dobře pamatuji byl chytrej...naplnil dole uzavřenou trubici rtutí, vstřil do vaničky s rtutí, obrátil trubici vzhůru nohama a ejhle nad rtutí vzniklo vakuum....a tím začly potforstva s jednotkama tlaku, mmHg, atmosféra, milibary , torry a nakonec pascaly.A to maji amerikáni jěště jinou jednotku a anglické libry na čtvereční palec...to je úplná matematická pochoutka. a pak se divíme, že každý mobil má jinou nabíječku.... |
Jaromír Hromádka 16.3.2009 15:15Re: Výuka matematiky od množin je skvělá. hahahaha tak to bych opravdu rád viděl ten vyvin matematiky a logiky. Napiště čím jste, já vystudoval vysokou v Brně, pajdák ve Stockholmu a 30 let matiku učil, ale množiny jsou - jak říka manželka - na dvě věci. Když tady se nesmí psát sprostá slova a tu druhou věc nevím.Nejste náhodou důstojník s PDŠ ? |
Pavel Urban 16.3.2009 15:03Smysl množinové výuky pochází patrně od poznatku psychologů, že mladší děti počítají množinově. Číslo samo o sobě je pro ně pojem příliš abstraktní. Reformátoři ovšem nedomysleli, že pojem "množina" je sám o sobě velmi abstraktní a běžné praxi se nevyskytuje. Podobné blbosti jsou důsledkem myšlení tak hlubokého, až myslitel ztratí kontakt s tím, co je na povrchu. |
Jaromír Hromádka 16.3.2009 14:58množiny ve Švédsku Do švédského vzdělávacího systému jsem se aktivně zapojil jako tzv. učitelský kandidát ...napřed na pedagogické škole, kde působil chudák Komenský pár století přede mnou no a potom velmi aktivně jako vyučujicí - matematiku a eletkrotechniku -to bylo v roce 1975 !! -...a tehdy již doznívaly ve vší tichosti pokusy o výuku množin. Ten neřád totiž byl import z Ameriky, kde to už amerikáni ....poslali do nekonečna. No byl to ale poprask, nikdo tomu nerozuměl a tak se pořádaly večerní kurzy pro rodiče aby tito mohli pomoci svým dětem..za pár let se prý ale zjistilo, že vyuka množin zcela nesplnila očekávání..vývoje logiky a vydatnou pomoc jiným matematickým odvětvím. A tak jsem se dočetl, že moudří pedagogové tiše od výuky množin ustoupili (pozn. tohle je citát ze šv.časopisu o pedagogice)... Učil jsem na švédských školách až do roku 2005 a bojoval se statistikou, teorii pravděpodobnosti ale nikoliv s množinami. To mne potkalo až tady v Sokolove leta paně 2008 kdy snacha studuje večerní školu. A tak bych ale rád věděl, jestli existuje nějaká učebnice pro samouky - jako já, který učil středoškolskou matematiku 30 let, na vysoké jsme to nebrali - promoval jsem v roce 1961...v místní knihovně jsem prohledal asi 200 knih a výsledek žalostný...tak abych jel do Ruska |
Kajda 16.3.2009 14:45Re: Jablka hrušky Mám podobnou zkušenost. I já jsem na střední škole přetrpěla pár seznamovacích množinových hodin a tyto počty mi přišly pro praktický život skoro nepoužitelné. Zvláště pak mě o tom přesvědčila sousedčina dcera, která na množinách "vyrostla", z matematiky měla chvalitenou, ale ještě ve čtrnácti letech si bleskurychle nedovedla spočítat, kolik peněz dostane na zpátek u pokladny. Pro matematické fajnšmekry je to zajímavá metoda, ale v běžném životě než se dohrabete pomocí množin k výsledku, tak vás vezme kdekdo akorát na hůl. |
Ron 16.3.2009 14:41Re: Výuka matematiky od množin je skvělá. Já se ho malinko zastanu. Jsem učitel. Chytré dítě retardovaných rodičů je opravdu statisticky řídký jev. Znám rodiny a rozvětvené, které jsou toho jasným důkazem. Nicméně výjimky potvrzují pravidlo. |
Ron 16.3.2009 14:33Re: Výuka matematiky od množin je pitomost mohu s Vámi částečně souhlasit. Snad jen "danost" úrovně logického myšlení jaksi geneteticky , to myslím by bylo k diskusi...V každém případě máte pravdu v tvrzení, že memrování a procvičování paměti, "roztahování" mozku k větší paměťové kapacitě, to je absolutní nutnost. Václav Klaus mladší ( ředitel gymnázia ) řekl o současné kurikulární reformě přibližně něco v tom smyslu, že klíčové kompetence jsou sice hezká věc, ale když o Karlu IV budu vědět kulový, tak mi stejné kulově bude platná kompetence "umět problém vykomunikovat"...Myslím, že sídlo ministerstva školství a přilehlé ústavy by si zasloužily každé dva roky kobercový nálet. Pak by další dva roky úřadové museli dohledávat platné papíry a neničili by nám život vymejšlením dalších kravin... Na Ameriku a částečně západní část Evropy teprve teď doléhají důsledky liberální reformy výchovy z osmdesátých let ( přes generaci, děti "květinových" dětí , o ty jde ), nikdo si ničeho neváží, nikdo nemá vůli dosáhnout cíle. Když něco nejde, řeší se to postřílením spolužáků a učitelů...a my k této reformě právě dospěli...uhhh. A to učím teprve 23 let, takže ještě nejsem stařec nad hrobem, přesto mne rychlost vývoje doslova děsí. Houby reformy, je potřeba úplně normálně přitáhnout uzdu. Kam se podíváte ... |
- pzv - 16.3.2009 12:55Re: Já myslím, že když ten holič Tohle je dneska jediný rozumný komentář. A rozhodně nejlepší. - pzv - |
honzak 16.3.2009 12:50Re: Výuka matematiky od množin je skvělá. Úžasný! Takže množina dětí se skládá s podmnožiny chytrých dětí, (které nesčítají fazolky a logicky myslí) a podmnožiny blbých dětí, které fazolky sčítají a logicky nemyslí. Průnik těchto množin je jistě prázdný protože tak je to spravne a tak to ma byt! Doufám, že nejsi učitel, ale jen kavárenský kecálista. S tím, že lidi a děti jsou různí souhlasím. |
hafusak2 16.3.2009 12:28Jablka hrušky Kdysi před desítkami let jsem měl před maturitou a jen tak pro informaci nás chtěli seznámit s množinami, jako s něčím co až se pořádně zpracuje, tak se to zavede do škol jako metoda počítání. Jako banda pitomců jsme čučeli všichni. Všichni jsme byli zvyklí na "kupecké počty" a jak se k výsledku dostat co nejrychleji a nejjednodušším způsobem, tohle bylo něco úplně jiného. Jako první jsme měli zapomenout na poučku "nesčítej hrušky s jablky", neboť podmnožina hrušek a jablek tvoří množinu ovoce - to nás dorazilo definitivně. Synovec mi skutečně za několik let přinesl školní úkol k vypočítání, nebyl to sice problém, ale bylo to celé špatně: výsledek seděl, ale postup měl být úplně jiný. Když se pak od množin ustoupilo, považoval jsem to za jedno z mála vítězství zdravého rozumu. Ale jak vidět, někomu to v hlavě stále množinově hlodá. |
qwerty 16.3.2009 12:11Re: Výuka matematiky od množin je skvělá. Máš od fazolek ošoupaný prsty, co? |
františek 16.3.2009 12:10Výuka matematiky od množin je pitomost Reaguji tímto, blbě, na následující příspěvek. Logickému myšlení nelze naučit. To lze jenom nepatrně rozvíjet. Logické myšlení souvisí s matematickým IQ. Na základní škole je nutné rozvíjet paměť. Memorováním a biflováním. Jestliže student neumí násobilku, nic nespočítá, protože to na kalkulačce nestihne. A který zaměstnavatel by zaměstnával pomalé pracovníky. Jestliže si nepamatuje základní vztahy, bude mít v jakékoli matematice i v životě problémy. Dobrá paměť je v matice nejdůležitější. Výborní studenti mají vedle výborné paměti i výborné logické myšlení. Ale s ním se narodili. Zavedením množinové matematky na základní škole vytvoříme hravé žáky, ale matematické pitomečky. |
qwerty 16.3.2009 12:08Re: množiny Pokud množinám tak rozumíš, tak přece nemůžeš mít xistenční nouzí. Stačí do CV napsat, že ovládáš množiny a všichni si okamžitě sedají na pidel. |
Petrík 16.3.2009 11:49Re: Vyučování množin v první třídě Je to jasné: množina pštrosů za polárním kruhem je podmnožinou každé další množiny.Jen s tím nešlo uspět na třídní schůzce |
Sš 16.3.2009 11:27Výuka matematiky od množin je skvělá. Je to vynikající způsob, jak děti naučit skutečné matematice a logickému myšlení. Ovšem hodí se to jen pro chytřejší část populace - hloupé děti hloupých rodičů se mají učit raději sčítat fazolky, aby se naučily aspoň něco. A to je u nás problém: připustit, že děti jsou různé, že vůbec lidé jsou různí a že inteligence je vrozená, nikoli naučená. A tedy že je třeba diferencovat vzdělávání. |
Pytel 16.3.2009 11:05Re: množiny Potom staří trpí hlavně demencí. |
františek 16.3.2009 11:04Re: množiny Žádné tlaky, žádná existenční nouze. Mladí trpí pouze rozmazlováním. |
františek 16.3.2009 11:02Reforma je negativní jev Za špatné výsledky reformy mohou ti, kdož vyrobili reformu. To jest ministerští úředníci. A ministři, že nepoznali tupost svých podřízených. To je důvod, proč musí první krok každé reformy začít vyhazovem byvších reformátorů - ministerských úředníků, pokud nejsou schopni prokázat, že byli aktivně proti reformě. Za minulou reformu mohou především darmožrouti z řad pedagogů. Tím nemám na mysli učitele. Obecně lze říci, že pedagogové jsou škůdci vzdělávání. V naší zemi by stačil jeden pedagog na celé školství. Reforma je stejně negativní jev, jako revoluce. Jedině pozitivní je evoluce - postupný vývoj. Zazlívám ale kantorům a především jejich ředitelům, že se chovali jako ovce a tupě plnili nesmyslné úkoly současně probíhající školské reformy. František Eliáš |
Pytel 16.3.2009 10:13množiny Vskutku, naše generace nemá problém s pojmy jako podmnožina, nadmnožina, sjednocení, průnik, prázdná množina. A to vaše zoufání si nad tím, jak s váma ti bolševici zatočili, už je poněkud trapné. Podívejte se, čemu musejí dnes čelit mladý lidi, jakým tlakům a existenční nouzi. |
I-Worm 16.3.2009 9:53Já myslím, že když ten holič poté co se oholí, si vypíše stvrzenku, zaplatí si a odvede z toho příjmu řádně daň (eventuálně daně, je-li plátcem DPH), pak je vše v nejlepším pořádku... |
ijáček 16.3.2009 9:45Re: Vyučování množin v první třídě Nevím, kde to vzniklo, ale svého času jsem se někde dostal k původem italské knížce Nová matematika (nebo tak nějak se to jmenovalo). Byla to příručka pro učitele a celkem to dávalo smysl. Množiny zase tak abstraktní nejsou, stejně si člověk okolí dělí podle různých kritérií, ale projít to nemohlo z několika důvodů: 1) učitelky tomu samy nerozuměly 2) bylo to zatíženo ideologií (ostatně, i trojčlenka byla tehdy sprosté slovo) 3) protože množinami nelze nahradit aritmetiku, vedlo to k rozšíření látky (náročnosti) a tady nutně musely narazit méně nadané děti, i kdyby se podařilo eliminovat první dva body |
matej 16.3.2009 9:37ako terorizovať učiteľov jednu fyzikárku ktorá bola s vedomosťami vždy tak o jednu stránku učebnice pred nami som vytočil otázkou "za akého počasia robil Torricelli svoj pokus s barometrom". (podľa jej výkladu totiž vyrobil vakuovú trubicu, napchal tam ortuť a zmeral barometrický tlak) Skončil som na raporte u riaditeľa... Odvtedy mám o učiteľoch dosť nelichotivý názor. Na množiny si pamätám (mňa našťastie minuli o jeden rok), keď brat nebol schopný spočítať drevené a železné kolobežky, bol zúfalý aj s rodičmi, lebo sa to jednoducho nedá spočítať podľa množinovej logiky (podľa neho to boli dve rôzne - nezlučiteľné množiny), ktorú im vtĺkali tiežučitelia do hláv. |
Hladik 16.3.2009 9:26Dodatek S výukou množin přišli o nějaký rok dříve v některých západoevropských státech. Dopadlo to stejně jako v těch socialistických!!! |
liberal shark 16.3.2009 8:43Re: Množiny Serjoža Tulenin - Maladája Gvárdija - v Břevnově měl vlastní ulici . |
bývalý učitel 16.3.2009 7:34Re: Jooo mnoziny ... kdyz se neco prezene ... přesně.Jenže Rusové poté,co Američani přistáli na Měsíci,usoudili,že kybernetika asi nebude buržoasní pavěda,a s debilitou a důkladností sobě vlastní zopakovali jejich reformu v celém východním sektoru.No,v Čechách jsme to jistě přežili,jako všechno... |
bývalý učitel 16.3.2009 7:30Re: Množiny ..vtip navíc.Po návratu z vycházky byly rozdány papíry a pastelky a zmíněný velikán zobrazen.Pravice,vztahující se k jasným zítřkům,vypadaly jako brankářské lapačky,a na jednom ze soklů skvěl se dokonce i nápis-cituji TULENIN.(děti byly den předtím v ZOO). |
bývalý učitel 16.3.2009 7:26Množiny .....se nacpaly v 70.letech i do mateřských škol.Zaznamenán případ,kdy děcko na procházce,opojeno množstvím pro něj fascinujících opeřenců zdobících sochy soudruhů(povinná vycházka na nám VŘSR),vzkřiklo k p.učitelce:"Paní učitelko,tamhle sedí množina holubů.." |
MF 16.3.2009 7:20Re: Jooo mnoziny ... kdyz se neco prezene ... Já mám dojem, že v 50. letech to bylo v USA. Vyrostla tam generace blbů a tak od toho upustili. |
jízlivec 16.3.2009 6:28Smysl školských reforem nespočívá přece v žádné pedagogice ani didaktice... Úkolem školy je přece připravit děti na skutečný životˇ- proto nesmé žádné dítě projít základní školou a nezažít zásadní reformu, která všechno převrátí na hlavu. To je prostě nácvik na různé ty "legislativní smrště" a "teď už opravdu jediné správné cesty". |