28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Tx 15.2.2009 9:33

Re: Elektronky do SOnorety

Máte recht, RV2000... byla takovej evergrýn jako teď 555 v integráčích. Vynikající stroj!!

Tx 15.2.2009 9:27

Re: i mezi dnesni mladezi je urcite % kutilu

Jistě, ale třeba na chalupě udělat dřevěný schody na půdu jde...

Tx 15.2.2009 9:17

Re: Měli jsme v rodině kutila bohem nadaného,

Máte pravdu. Když jsem si tenkrát chtěl postavit zesilovač, musel jsem aspoň trochu vědět, jak ty elektronky  ECC  nebo EL fungujou. Dnes už o tom integráči moc nevím, akorát se držím návodu, jak to zapojit. Sice to třeba funguje, ale už  to není to pravý vořechový. Jak praví můj přítel (když se vožere): Jen práce tvořivá je práce radostná!

Tx 15.2.2009 9:06

Re: Krásnej článek!

Potěšil jste mé stařičké srdce... takže nejsem za vola tak zcela osamocen...

Tx 15.2.2009 9:02

Děkuji,

krásnš se to čte, taky jsem "bastlil" elektriku a kdeco jiného.

        Ale teď bych se chtěl zeptat na něco jiného: Proč se "Britské listy" jmenují Britské. Spíš by se měly jmenovat Sovětské nebo lépe "KGB-listy".  Tam totiž nemá místo nikdo, kdo není těžce propalestinský, antisemitský, (pardon: protižidovský - Arabové jsou taky Semité) , antiamerický... Podívejte se, kdo tam píše. Neoral, starosta to Trokavce (samozřejmě "bývalý" komunista, jako skoro všichni starostové z Brd, vojenského to újezdu a okolí) , Tamáš Ne základnám a podobní týpci. Takže, ať si klidně píšou, máme (skoro) svobodu slova, ale ať se aspoň nazvou poctivě.

Autor 15.2.2009 8:40

Re: Technika a předměty život nenaplní

Milý pane Mildo, jako autor musím reagovat na Vaše slova. Když jsem sloužil u "Černých baronů" v roce 1959, viděl jsem u někoho tranzistorák a nevěříl jsem, jak je možné, aby taková malá krabička hrála a nebyla zapojena do zásuvky. Dneska mám PC i mobil a beru to jako samozřejmost, ale že bych měl z nich větší radost, než z těch tranzistoráků se říci nedá. S úctou Autor

Autor 15.2.2009 8:32

Re: Krásnej článek!

Dobrý den, děkuji za Váš komentář. Musím Vám říci, že podobnou věc jsem udělal u Pikoly. Zaškrabal ložiska, nechal udělat výbrus a motor dal do "rychtyku". Ujel jem Moravu a zpět v pořádku. Když jsme jeli v Praze do kina (asi 3km), ojnice mně "podala ruku". S úctou Autor

Tx 15.2.2009 8:23

Re: Krystalku

Děkuju, taky mne ten kysličník hliničitý poněkud vyděsil...

Tx 15.2.2009 8:12

Re: ricinový olej

Ano, dokonce se říkalo, proč si to ty tryskáče tak rychle s.erou? Protože jsou mazaný ricinovým olejem...

Tx 15.2.2009 8:10

Re: technika na hranici fantastiky

Píšete česky líp než někteří, kteří ty české školy mají...

Tx 15.2.2009 8:06

Krásnej článek!

Já sám jsem v r. 1957 koupil Adlera Triumfa Juniora (1935), nechal udělat výbrus, osobně ve sklepě zaškrabával ložiska klikové hřídele, odjel jsem s ním i vých. Slovensko, až mi pak ojnice na Moravě "podala ruku". Což byl konec. Po této stránce to byla doba vskutku heroická. Fakt ovšem je, že tehdejší auto opravil každý kovář, kdežto dnes si bez servisu nevyměníte ani žárovku...

Hacker Rudolf 15.2.2009 5:54

Re: jen tak ,trochu mimo mísu

;-D;-D;-D;-DUznávám, zajímavě napsáno;-D;-D

Antonín I. 15.2.2009 5:50

Re: Technika a předměty život nenaplní

Milý "Magore Mildo", tak Vy jste znal Honzu Tauce? Já taky. Ano, byl to opravdu vědec v "Cukrovarnické", číslo jsem zapomněl.   Myslím, že už nás není moc, kteří pamatují vynález tranzistoru (myslíte, že dnešní mládež ví vůbec co slovo tranzistor znamená?), ale tu radost když jsme si postavili první "tranzistorák" si pamatuju dodnes.

V 15.2.2009 5:05

Re: Měli jsme v rodině kutila bohem nadaného,

ti kdoz ty veci vyrabi a dale vymysli, ti tomu zpravidla rozumi a zbytek nas bez specializace proste vi, kde co zmacknout, je to tak nezbytne v pokrocile dobe, kdy uz jsou pionyrske casy za nami.

Mam doma svazane casopisy RadioAmatery z tricatych a ctyricatych let a jakkoliv to neni nutne cteni aby clovek dokazal zlepsovat dnesni elektroniku, tak je to velice zajimave a poucne cteni, misty i dost humorne. To treba kdyz se popisuje jak si doma vyrobit odpory vypekanim v troube... Ja jsem jako patnactilety nemel zadne vzdelani v oboru, jen fyziku ze zakladni skoly, ale hodne jsem se naucil procitanim techto i modernejsich Radioamateru a vselijakych knih a dedukci a indukci a praxi jsem se jakz takz vzdelal, dokonce jsem si i opravoval televizi, pamatuju ze jsme meli znacku Mimosa

Sam tak stary ovsem nejsem, dostal jsem ty knihy od znameho (presneji jeho manzelky po jeho smrti). Chybi me jeden rocnik uprostred te serie kterou mam, myslim mozna je to r1939, nemel by nekdo zajem si par takovych rocniku vymenit na doplneni sbirky? Ja mam nektere dvojmo (sehnane z antikvariatu) a jine me zas chybi.

Papouch 15.2.2009 2:36

Re: i mezi dnesni mladezi je urcite % kutilu

demotivujici je spis ta ekonomicka stranka, proc si neco stavet svepomoci, kdyz se to da za setinove naklady koupit hotove (a obvykle i v lepsi kvalite)

ovsem i vlastni rukodelna produkce existuje - treba chipovani hernich konzoli, aby slo hrat i doma prepalene hry

prave dnesni bezne dostupne technologie (treba PIC a FPGA) oteviraji domacim vynalezcum netusene moznosti - verte nebo ne, smd soucastky skutecne jdou "zapect" v uplne normalni troube ;)

Paul Sulc 15.2.2009 1:28

Re: Děkuji, pane Boudný

Jo, skoda ze do tech BL nepise Benjamin Kuras On je docela fajn=velice depresivni cteni. Jen mi vadi ze ty cesky dejiny  na ktere se nekdy odvolava, jsou palackojiraskovskonejedlovske.A  Habsburkove maji rohy, kopyta a ocasy.

Paul Sulc 15.2.2009 1:23

Re: Děkuji, pane Boudný

Diky za osvezeni tupeho sklerotickeho mozku.Kdysi jsem se na to dival, ale Erasima Kohaka nemam v lasce, protoze se vyjadril ze 11 zari si Amerika zaslouzila. Jinak ty discuse si dovedu predstavir, Ono i na psu je tolik nechutnych lidi, Vetsi Vlastene, Buvol a jini, jmena uz si nevzpominam. Ale prispevky dost lidi jsou OK a rad je ctu. Na ty BL se musim nekdy podivat

Paul Sulc 15.2.2009 1:18

Re: Elektronky do SOnorety

Mate pravdu. Ten torn jsem mel. Ten karusel, to byla nadhera. Nebyl to superhet, ale jak to cele bylo udelane, to se proste uz nikdy neuvidi. A to byla valka,a vsechno honem honem.

Jinak mam dojem, ale jen dojem, ze ty dlohy RV byly puvodni a ty kratsi pozdejsi, dokonalejsi design.

Paul Sulc 15.2.2009 1:12

Re: Technika a předměty život nenaplní

to je ono, diky, myslim ze anglicky to je pin-point transistor, snad  a ty rusky slitinovy, meli takovej blbej tvar, neco jako pojistka ,sklenena, z vyvodem uprostre, to byla base. A sly jen na audio ci mozna dlouhe vlny, na stredni byl prave ten hrotovej. Kdyz jsem o par let pozdeji cetl ze se v  Zap.Nemecku delaji transistorova radia na VKV, sly na me mrakoty.Kdyz jsem jeste pozdeji prisel do USA, zjistil jsem, ze jeste do zacatku 70 let firma Fisher davala na vstupy HiFi Stereo tuneru nuvistory, takovy celokovovy prtaty elektronky, jeste jich nekde par mam.Ostatni firmy uz mely FETy.

cipísek 14.2.2009 23:39

Re: Mnozí z vás ani nevědí, že Sonoreta je design z UMPRUMU

Já ho tam viděl taky.

canuck 14.2.2009 23:38

Re: Děkuji, pane Boudný

...krasa, souhlas, i s kometarem ohledne Blistu....na knizku od pana Boudneho uz tu stojim frontu.....

canuck 14.2.2009 23:32

Re: Krystalku

..tak, a za antenu slouzila dratena matrace u postele......pokud jde o prekvapeni, ze to fungovalo, mel jsem zvlastni poteseni, kdyz jsem zjistil ze na to chytam Svobodnou Evropu....

Talián 14.2.2009 22:51

Re: ricinový olej

Ta směs je vpodstatě stejná, ale je složená z petroleje, étheru a maže se ricinovým olejem. Éther a ricinový olej se žebral v lékárnách. Na motorky byly ke koupi odlitky a opracovat to musel každý sám. Já jsem se vlastně pro to vyučil soustružníkem a přes stálé šacunky na bráně jsem za ty roky udělal spoutu fušek ( detonační motorky, navyjáky na vlasec, rotory do praček, díly pro motocykly, rychlopalné hefty, dvojkolí pro žel. modeláře atd.

JaS 14.2.2009 21:59

Re: Měli jsme v rodině kutila bohem nadaného,

A víte, co je zvláštní? Tehdy museli někteří lidé opravdu těm věcem rozumět, jinak se nedalo existovat. Teď je technika na tak strašně vysoké úrovni a tak spolehlivá, že lidi jednak vůbec netuší, s čím zacházejí, a skoro nikdo těm věcem nerozumí  dokonce i servisáci akorát umějí měnit díly, ale často netuší, jak ta věc funguje. Tak ten technický vývoj umožňuje, aby lidi byli pořád blbější a často taky jsou. Nejen to, kdo tu techniku používají, ale i ti, kteří ji prodávají a pokud se dneska zajímáte, jak která věc funguje, tak to nikdo neví - jen každý ví, kde se má co zmáčknout.

JaS 14.2.2009 21:53

Re: Krystalku

To je srandovní - ty křemíkové diody byly až na konci! Napřed byl krystal - ve skleněné nádobce byl zalitý krystal, k němu se pomocí tyčky upevněné posuvně a otočně přibližoval hrot drátku stočeného do šroubovice a zkoušlo se, kde a jak silně se má drátek dotknout krystalu, aby krystalka hrála. Samozřejmě krystal byl usměrňovacím prvkem za kmitavým obvodem z cívky a kondenzátoru, na to byla připojena anténa. Za usměrňovačem se připojila sluchátka. Další vývoj (obsluha krystalu byla obtížná s nejistým výsledkem) byl Sirutor - to byl váleček z umělé hmoty, v něm bylo několik koleček z mědi, na jedné straně zoxidovaných, byly stlačované pružinou, v koncích trubičky byly vývody. Když se Sirutor správně sestavil, tak už o něco lépe fungoval jako usměrňovač a pak už se nemuselo nic nastavovat, aby se krystalka dala posluchat. Pak přišly germaniové diody - to už byl hotový zázrak, skutečný usměrňovač. Pak přišly ty Vaše křemíkové - ty byly teplotně odolnější.

Sláva Růžička 14.2.2009 21:53

Měli jsme v rodině kutila bohem nadaného,

který uměl opravit žehličku,motorku,auto,zkrátka všechno složitější.Manžel mé sestřenice byl technicky nadaný,takže se mu dařilo,na co sáhl.Spravil všechno,sestře udělal krásné rádio s magickým okem jako svatební dar v r.1959,mé mamince už předtím pračku,takovou tu dřevěnou kisnu,kde v kovové vaně to pralo,u rodičů na zahradě si stavěl auto,nevím jaké značky,ale jezdilo to.Byl první,koho jsem viděl opravovat televize,o nichž tu nikdo moc nevěděl.Byl jsem tehdy 12tiletý kluk,s ním jsem začal chápak fyziku, bohužel se zabil na motorce.Teprve nedávno jsme zlikvidovali polotovar rádia,co jsme spolu začali,protože jsem ho už sám nedokázal dokončit.Byl autorem asi 400 patentů,nesčetně zlepšovacích návrhů,škoda,že neměl čas na všechno,co nosil v hlavě.I to jeho auto skončilo asi ve šrotu,škoda.Ale každopádně byl stejná krevní skupina jako vy,autore.Nebýt jeho a Vás a Vám podobných,houpeme se ještě dnes ve větvích.Zdravím.

JaS 14.2.2009 21:41

Re: Technika a předměty život nenaplní

Ten první tranzistorák z Tesly se jmenoval myslím T58, takže vyjel asi v roce 1958. Ještě před ním byl takový malý (přenosný) přijimač, ale s elektronkami, takže musel mít dvě baterie - jednu žhavicí a druhou anodovou.

František 14.2.2009 21:15

Krásné povídání a je to tak, že

co si člověk sám vlastníma ručičkama pořídí, tak to je přesně ono.

Jsem z venkova a z chudé rodiny. Hračky jsme od rodičů nedostávali, jen nabančeno, že jsem tatínkovi něco "ukradl", když na to přišel. Tatínek jako švec seděl na verpánku od rána do večera, tak jsme podnikali sami na výrobě různých kár a potom za vesnicí závodili mezi sebou. Bylo pro nás štěstím, že místní pan kovář měl pro nás kluky pochopení a nám ochotně pomáhal. Poklady jsme hledali za vesnicí v různých "zgarbách". Atd.

Nemo 14.2.2009 21:02

Re: Elektronky do SOnorety

Ty dlouhé byly RV2P800, přímožhavené. Byly např. v legendárním inkurantním přijímači TornEB.

Podobné byly ještě RV12P4000, ty zase byly v tankovém přijímači UKWEe, zvaný Emil.

Simca Aronde 14.2.2009 20:55

Re: jen tak ,trochu mimo mísu

Manželka? Kým?