29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

BTW: Dyslexie, dysortografie - aneb jak bojovat s hydrou

Když se prvňáček rychle přestane do školy těšit, když ještě po Vánocích těžko rozlišuje písmenka b, p a d, když ho začne ve všední den po ránu bolet břicho a přestává ho bavit svět, je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, co ho k tomu vede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Medvídek 10.12.2008 7:31

Re: dysortografie

Re: tak chodila po třídě a mávala jeho sešitem.

Zasloužila by facku, až by se jí zajiskřilo v očích. Mně udělal jeden profesor matematiky něco podobného, ne že by mával mými písemkami, ale měl děsně "vtipné" poznámky. Pozdrav a gratulace synovi.

Zdena b.p. 10.12.2008 7:54

Re: dysortografie

Já svoje slohové výtvory musela číst před celou třídou, protože to k přečtení nebylo. Doháněla jsem úpravu okraji. Ty byly jako když střihne. Tak z dááááálky byl můj písemný projev úhledný. Ještě na průmce (jako dospělá) jsem měla schémata IA, popisy otřesné. Vtipný pan profesor byl na mne forte abych si pořídila milence, který mi ty popisy vystřihne v lepší kvalitě. Písemný projev psaný rukou už leta (asi 20) skoro nepoužívám. Ale když je potřeba, okamžitě sklouznu do grafického projevu, který dešifruje jen moje dcera. :-)

Medvídek 10.12.2008 8:02

Re: dysortografie

Tak teď v éře počítačů už to vůbec používá málokdo, zkusil jsem si to nedávno a vystřihl jsem bezvadný prvnáčkovský krasopis.:-) Podpis mám ovšem jak ožralou žížalu.

Zdena b.p. 10.12.2008 8:15

Re: dysortografie

;-D;-D;-DJá jsem loni psala úkol s Pájou a našla jsem se s vyplazeným jazykem jak kroužím tužkou po papíře a netuším rozdíl mezi Z a S ;-D Já od 5. zásadně používala velká písmena tiskací. Ještěže je Pája ten, který potřebuje naučit plavat, a ne psát. Tak chodíme do bazénu oba v brýlích a dáváme si "rande" u dna.

Medvídek 10.12.2008 8:28

Re: dysortografie

No tak zrovna tam je možno komunikovat pouze znakovou řečí. Písemně taky, ale chce to speciální pomůcky.;-D

LA 10.12.2008 8:51

Re: dysortografie

Já ještě psát rukou umím (u složitějších textů se mi lépe píše pohodlně usazená a prameny, ze kterých čerpám rozházené a otevřené kolem mě - to u počítače nejde), ale tvar písmen by ve škole neprošel (ony s ním byly problémy už ve škole a od té doby se to jen zhoršovalo). Jenže sklon písma mám jako levák, přestože píši pravou a navíc mám dva rukopisy, které se od sebe vzájemně liší a někdy mé rukou psané texty vypadají, jako by je psali dva lidi.

Fallowa 10.12.2008 6:46

Tak toto

velmi dobře znám - mladší syn je dysgrafik.Zjistilo se to v první třídě,kdy mi učitelka navrhla,aby chodil radši do zvláštní školy.To jsem odmítla,tak jsem byla poslána do pedagogickopsychologické poradny.Psycholožka mi dala písemně,že Radek je dysgrafik a nevyhraněný levák,tudíž nikdy nebude hezky psát a bude horší průměr.No,štvalo mně,že mu známku z češtiny kromě chyb(vynechával písmena)snižovaly horší známky za nehezké písmo a úpravu sešitů.Ale co jsem si u Radka cenila,byla jeho houževnatost ; nikdy od úkolů neutíkal a i když to pro něj bylo mučení,úkol vždycky (třeba za dvě hodiny8-o)dodělal.Dodnes nechápu,že jsem už tenkrát nezešedivěla.Na druhém stupni už na krásu písma a úpravu sešitů učitelé tak nehleděli,tak to bylo o něco lepší.A když  pak Radek při zaměstnání absolvoval střední školu a odmaturoval s vyznamenáním,bylo to pro mně velké zadostiučinění.Měl obrovskou radost a je z něho normálně sebevědomý muž.Díky za tento článek a Markovi držím palce k maturitěR^.VV

štětinka 10.12.2008 8:59

Re: Tak toto

u nás bohužel jo. Na prvním stupni jsem sice ty trojky na vysvědčení z Psaní jen obrečela, ale když nám v sedmičce dali novou češtinářku a já měla pak ze slohů trojky - čtyřky a to výhradně kvůli krasopisu a nespojování slov (když bylo potřeba udělat diakritické znamínko, tak jsem holt už v té rychlosti udělala malý odstup mezi písmeny, což mělo na následek rudě očátkovanou slohovku). V devítce mi jiná učitelka přiznala že mám velmi dobrou stylistiku a na střední už mé práce byly vyhlašovány za nejlepší, tam nikdo na písmo nekoukal. Ale ty vysvědčení podle dnešních měřítek jsem mohla mít podstatně lepší. S matikou mám problémy furt, nevím zda je to nějaká dys, ale logické a představovací úlohy řeším ve své hlavě pohodově, pokud se ale zapojí čísla, už jsem zamotaná

terra-san 10.12.2008 11:11

Re: Tak toto

Štětí a všichni ostatní "nekrasopisci", tohle je jedna z věcí, které mi na přístupu některých učitelů vadí: důležitější by měl být - a to vždycky - obsah a věcná správnost textu. Já vím, že naučit se psát je třeba, ale prostě by se ve známce měla ta horší grafická úprava projevovat méně. Někdy mám ale dojem, že úprava je to jediné, co je učitel schopen posoudit:-(. Stejně tak si nemyslím, že je třeba za každou cenu mluvit s dokonalou výslovností, pokud to není na závadu srozumitelnosti a plynulosti projevu. A pokud se člověk mluveným slovem neživí... 

jiný Honza 10.12.2008 14:08

Re: Tak toto

Fallowo, já dnes lituji, že jsem si nenechal jednu slohovku ze ZDŠ. Známka byla 1/5 (1 za práci, 5 za úpravu). Diktáty jsem psal ob řádek (a zbytek doplňoval při závěrečném čtení). Na gymplu to byla tragedie a na VŠ jsem si vymyslel systém zkratek - tím jsem dokázal zapsat i mluvené slovo. Mí rodičové (oba lékaři) nikdy neřešili (tedy krom občasného násilí) ani mou pravo-levou nevyhraněnost.

Dnes díky počítači zapomínám psát a to doslova. Když si dělám poznámky rukou, ztrácí se mi písmenka, řadí se ve zcela nesmyslném pořadí, háčky a čárky jsou mimo, nepřečtu to po sobě... Takových nás je.

O to víc obdivuju rodiče jako jsi ty nebo Dede.

LA 10.12.2008 6:30

Snad už se ten přístup aspoň trochu mění

Bratr má dysgrafii a stejně se mu povedlo vystudovat stavárnu. U mě to nikdy nikdo nezjišťoval, maximum bylo, že se mě v devítce zeptala češtinářka, jestli nemám dyslexii. Na základě toho, jak se znám, a různým porovnáváním si myslím, že také nějakou tu dys mám. Jenže já vyrůstala v době, kdy o tom nikdo nemluvil, většina o něčem takovém vůbec nevěděla, natož o příznacích, tak jsem musela zvládat všechno. Ale dodneška jsou věci, které jdou prostě mimo mě, např.: nevyznám se v jakémkoli plánu, mapě nebo výkresu.

Rpuť 10.12.2008 6:14

Dobré ránko!

Všechno jde, když se chce ... a umí! Mně (matematickému antitalentu)  např. vysvětlil akademik Kořínek  teroii relativity tak, že jsem tomu ve 14 letech porozuměla. Protože uměl, zatraceně uměl... Včera byl na lidovkách článek, že české děti se podstatně zhoršily v matematice. Řekla bych ale, že to nejsou ty děti, kdo neumí....

Markovi a Dede gratulace převeliká. Musela to bejt fuška!R^

Medvídek 10.12.2008 7:33

Re: Dobré ránko!

Tak to ti závidím, já umím jen tu speciální.;-D Ta obecná mi trochu uniká.

terra-san 10.12.2008 11:05

Re: Dobré ránko!

Ahojky, Medvídku - ta obecná relativita uniká leckomu, ona je fak hodně to...relativní:-D Mně se nedávno stalo, že jsem potřebovala naprostému (leč vzdělanému) matematickému laikovi vysvětlit základy teorie chaosu, a taky jsem poměrně brzy (na svůj vkus) narazila na jeho a posléze i moje hranice formulování matematických myšlenek. Ono jedno je chápat - a druhé VYLOŽIT. Rpuť má pravdu v tom, že pokud chceš někoho něco naučit, musíš to sám dokonale umět + nutný nadhled k tomu.

Ale já myslím, že je strašně těžké - nejsem psycholog - poznat i to, kdo je opravdu dys- a kdo prostě jen dává určitému druhu učení přednost. Mám kamaráda uměleckého kováře. Nečte ne proto, že to nedokáže, ale proto, že ho to nebaví - nejlepším dárkem pro něj jsou audioknihy... Ale i to, jestli má žák logickou, vizuální nebo akustickou paměť, by měl kantor umět rozeznat. A využít, protože tím může žáčkovi velice usnadnit vzdělávání. Nikdy jsem si nevpisovala do učebnic a nepodtrhávala v nich, protože mi to bylo k ničemu, nemám vizuální paměť a pletu si tváře. Pamatuji si to, co pochopím - a lépe chápu to, o čem slyším. Chodila jsem tedy i na přednášky, na nichž postarší profesor recitoval ze svých skript téměř doslova a seděli jsme tam čtyři (to v lepším případě). Nemusela jsem už ke zkoušce páně profesorovy písemné výplody číst:-D. Jenže jsem si na to musela pracně přijít sama metodou matky přírody - totiž pokus-omyl...

Zdena b.p. 10.12.2008 20:26

Re: Dobré ránko!

Každý jsme jiný. Já, co jsem nenapsala, to jsem si pamatovala jen na čtvrt. Ale když jsem to nasmolila na papír, tak jsem nakombinovala mozek opřený do problému a vizuální paměť. Napsanou smlouvu na 12 stránek jsem si v duchu četla při žehlení a věděla jsem řesně ke které formulaci se musím ráno vrátit. Když jsem si napsala tahák, byl v mé paměti a nepotřebovala jsem do něj koukat. Ale pokud se jednalo o mechaniku, nebo matiku, tak jsem si to musela přelouskat selským rozumem.

Hana W 10.12.2008 2:58

Markovi a jeho rodicum fandim

ze to tak vyborne zvladate. Vsechno je mozne, kdyz je k tomu ten spravny pristup. Ja dys z Hane s vachrlatou nohou se vykecavam na verejnosti v cizim jazyku s cizim prizvukem a je mi to suma fuk. jsem jaka jsem - a jina uz stejne nebudu. Ale fakt bych jeste chtela zduraznit, ze tahle drobna vada muze nakonec byt velmi uzitecna, protoze se u toho jeden casto vic namaka, coz zas na druhou stranu znamena vyssi pracovni etiku. Jo, a kdybyste me videli, jak rozverne a hbite mrskam dvouma prstama po klabosnici ... novi zamestnanci na me ziraji, jak to ta pani pise. Obcas se levy ukazovacek a pravy prostrednik - tim pisu, potkaji cestou, ulevim si u toho tradicnim ceskym slovem, a jedeme dal.... Jinak se neda.

Na teto note - jdu dobalovat, prat a uklizet. V baraku je bo*rdel jak v tanku a veci se nejak nechtejhi vlezt do kufru. Asi to budu muset znova promyslet.

Zdena b.p. 10.12.2008 7:25

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Hani, balení nepřeháněj. Když vám bude zima, zakoupíš teplý svetr a palčáky tady. pořádně se na cestu vyspěte, bo*del strč do skříní a už pojeďte. Ještě nikdy na vás nečekalo tolik lidí. :-)VV

Hana W 10.12.2008 7:40

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

To mas svatou pravdu, ze na nas nikdy tolik lidi necekalo. Jsem fakt dojmuta.VVV

Pravde dodelavam ucty...;-(

Hana W 10.12.2008 7:50

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Ne pravde, ale prave delam ty ucty. Jo, a zrovna jsem si vsimla, ze po tech ATB co beru a prednisonech, aby se prudusky proprudusily, mi zhnedly zuby. To je radosti. Asi se budu inteligentne mracit.

Medvídek 10.12.2008 8:14

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Musíš se usmívat jako upír, když nechce aby někdo poznal že je upír. Se zavřenými ústy. Četl jsem to v Sapkowského románové sáze o zaklínači (u vás to nevyšlo, ale tady jsou to dost populární knihy);-D

Matylda 10.12.2008 12:43

Re: Sapkowski

do angličtiny přeložen byl! V pátek jsem byla na setkání fanoušů sci-fi a fantasy a přijel i William King, kterému jsem přeložila většinu knížek, a tvrdil, že Sapkowski v angličtině už vyšel, četl to a líbilo se mu to. Ale nevyšlo to asi v Americe, bude to britská záležitost.

Zdena b.p. 10.12.2008 8:33

Re:Haniiii

Na zuby se vybodni. Dáme si topinku, tím bude jasné, že upírek nejsi a ještě  každý zavře oči, až s tebou bude mluvit ;-D. Já kdysi dostala úžasné povídání o věku ženy a vztahu k oblečení. Kam to jen přišlo. Bylo to stále dokola o značkovém oblečení a hubnutí....blabla a končilo to babou v penzi, jak na sebe hodí paleto ze sekáče a fialovou de*bilku a jde se bavit životem.. Už to nemááám, ale jsem v té fialové fázi.:-)

Heduš 10.12.2008 8:25

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

zdeni to jsi napsalal opravdu hezky :-) taky si říkám, kdy už Hanďovi sednou do éroplánu směr Prague:-) V

Jakub S 10.12.2008 11:43

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Přesně, Zdeni! Hani, ale nervózní budou obě strany... A co p. manžel? Výlet¨, vhled do jiného světa... Opakovaný už, jasně, ale dosud to byla rodina a tak, že.

Bláža 10.12.2008 10:29

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Asi mi uniklo, kdy přiletíte. Každopádně přeju šťastnou cestu! :-)R^ A na viděnou...:-)

Martin 10.12.2008 11:58

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Hano W, jako že sem normálně nepíšu, na tohle (slovo "zvládáte") se nedá nereagovat. Nebyla by spravedlnost na světe kdybych nenapsal, že jestli to někdo výborně zvládl, tak to byla Dede - a to ještě stihla i uklidňovat mně, který má spíš klasickou výchovu typu "učitel má vždy pravdu".  Je skvělá. Zasloužila by si přílohu k Markovu maturitnímu vysvědčení. Zdravím Zvířetníky.

zana 10.12.2008 14:04

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

to je vždycky o rodině:-)R^

veram 10.12.2008 12:35

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

VVR^R^R^VV

Hana W 10.12.2008 2:47

Dekuju moc

za tento clanek. Ja jsem taky dyslektik a dysgrafik - spis dysgrafik teda. A ted si presdstavte toto ve skole v 50. a zacatkem 60. let. Cteni mi slo vyborne, psani spatne, nejak jsem si ta pismenka delala po svem. Pocty - tragedie. Napr. secitat vicemistna cisla ve spravnych kolonkach. Rikali ve skole, ze to delam naschval, a v urcitem smyslu snad jo. Davalo mi to ale smysl. Ale nikdo nerekl slovo dys, protoze to byl jak rozsudek do pomocne skoly. Ja dnes nevydelim zlomek, tragedie bylo pro mne treba namalovat krychli a uz vubec nemluve o prurezu krychli. 3 roky jsem na zakl. skole chodila snad kazdy den na doucovani z matiky, abych se dostala na gympl. Na gymplu jsem mela bezva znamky krome fyziky a matiky a to jen diky velmi hodnemu tridnimu (Hanca vi - prof. Kelbich), takze kdyz jsem mela jednou 4 z matiky tak to bylo tak na minus 10. To kdyz nas zacali ucit kosinusy  plus geometrii. Muj ukol bylo mit pekny sesit s okrajema a naucit se pocitat na suplere.

Ale ve stejne dobe jsem v maturitnim tydnu udelala za jedna statnici na jazykovce z angliny a sama se zacala ucit sanskrt.  Dodnes mi spousta  beznych ukonu dela velke potize, jako treba vytocit telefonni cislo - lidi, co ja udelam chybnych telefonatu. SMS - zapomente na to.  najit neco v zorganizovanych souborech na pocitaci - ani nahodou. Mam svuj chaoticky system, ale vyhovuje mi - do te doby, nez to Chet zorganizuje. Mam system zlutych nalepovacich papirku, kde mam zapsane rutinni postupy. Pletu si levo s pravem -vysvetlit nekomu cestu od mista 1 do mista 2 je spis komicky vykon, pri kterem se musim otacet a vizualne si predstavit a mavat rukama.  V pameti udrzim snad 4 tel. cisla.  taky mam pitomou pamet - bud tomu musim absolutne rozumet, nebo si to nepamatuju. takze jsem velmi dobry analytik. Ony ty dys poruchy jsou makacka na bednu a treba je to dobre, protoze se s tim jeden musi naucit zit a byt pri tom vynalezavy.  Dnes to beru s humorem, zejmena v praci a spokojene oznamuju sve limitace.

Matylda 10.12.2008 10:47

Re: Dekuju moc

Nepamatuji si čísla, na zkoušku z historie jsem šla s eznalostí tří letopočtů. Učitel nechápal, ale když jsem mu vysvětlila situaci, nechal mne je přednést, ale řekl, že kdyby to nebyl předtermín, nikdy mi zkoušku nedá. Píšu čtyřmi prsty, ale zato denně a hodně. Matematika a fyzika byl horor, ve fyzice často došlo na dětské komiksy v časopise Amatérské rádio, abych mohla pak přejít na dětskou knihu Elektřina kolem nás a následně pochopit fyziku pro 3. ročník gymnázií. Logické postuopy mi nic neříkají, pamatuji si spíš ty, co si nějak vytvořím sama....