25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BTW: Dyslexie, dysortografie - aneb jak bojovat s hydrou

Když se prvňáček rychle přestane do školy těšit, když ještě po Vánocích těžko rozlišuje písmenka b, p a d, když ho začne ve všední den po ránu bolet břicho a přestává ho bavit svět, je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, co ho k tomu vede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Bubu 10.12.2008 13:54

Re: Hydra zvaná byrokracie

To se stává, že narazíš na takové lidi.

Jednou (juniorovi byly tak 3 roky) jsem s ním musela v noci na pohotovost. Bolelo ho břicho (slepákově) a vzhledem k tomu, že tatánek málem na prasklé slepé střevo umřel, se u nás se slepákem do špitálu jede raději stokrát zbytečně než jednou pozdě. Takže v noci na pohotovost, matka v šoku, zapomněla juniorovu kartičku pojištěnce doma. Vzhledem k tomu, že jsme bydleli naproti špitálu, poslala jsem pro ni mého nejdražšího. Doktorka na mě vřískala, jak jsem nezodpovědná a blbá a s vyšetřením počkala, než se můj nejdražší s kartičkou vrátil. Pak sáhla na juniora a to začal vřískat pro změnu on. Aby ne! Takže nás s nálezem, že dítě je zaostalé a odmítá spolupracovat, poslala na chirurgii. Tehdejší primář byl báječný, synka vyšetřil, vyzpovídal, co dělal a papal a synek odpovídal a spolupracoval a na nálezu nakonec bylo, že dítě spolupracuje velmi dobře, jen se to musí umět. (a ten slepák byl planej poplach)            

zana 10.12.2008 8:39

Dede

moc vám všem držím palce. A díky za článek - ono už se dneska sice něco málo ví, ale přehledně na jednom místě sepsané to pomůže nejvícR^.

Alča 10.12.2008 8:33

Nám se zmíněná dys- vyhnula

ale užili jsme si s LMD (lehká mozková dysfunkce). Kdo zná, ví že je to hrůza. Nadprůměrně inteligentní dítě, které se nedokáže dobře soustředit a má fůru fyzických postižení a problémů, bylo před dvaceti lety chudák. Dosáhla jsem alespoň toho, že dcera nechodila do zvláštní školy, ale do vyrovnávacích tříd (méně dětí, lepší ind.přístup). Ve škole šikana, posmívání, neustálé putování po lékařích, nepochopení okolí i některých příbuzných. Za veškerou snahu a sílu vděčím jedné pracovnici ped.-psych.poradny, kde jsme s dcerou byly při nástupu do školy. Řekla, že se dcera vyrovná vrstevníkům kolem pětadvacátého roku, když budeme hodně tvrdě dřít. Snad se podařilo, dcera je samostatná a moc se vidí ve své holčičce, která je zdravotně zatím v pořádku a je to naše čtyřleté sluníčko.V

Heduš 10.12.2008 8:33

ale se psaním

jsem měla taky docela potíže, nakreslit tam všechna na velká a malá "j" a "l" jako jedny vojáky v řadě...tolik jsem kvůli tomu plakala;-) a maminka nade mnou celá zoufalá, co s tou holkou bude;-D a dodnes, když něco píšu rychle v ruce (píšu v ruce pořád a stále), tak skoro v každém delším slově vynechávám (fakt ne plánovitě, tak geniální nejsem) písmena. :-)

Medvídek 10.12.2008 8:39

Re: ale se psaním

Už jsem tu ten fórek jednou říkal - kdo ještě umí psát azbukou, nechť napíše azbukou "šišli mišli".;-P

hana W 10.12.2008 9:03

Re: ale se psaním

Medvidku, prave jsem si to zkusila, ale melo to chybku. Vis, ja jsem si pred lety pozadala o misto asistenta na univerzite Jizni Karoliny ucit zakladni rustinu. Prizvuk mam krasny a autenticky, akorat jsem jim nerekla, ze jsem tu azbuku zapomnela. Tak jsem se to fofrem ucila, ale nahodou jsem ucila dobre. Vydelalo to na mou druhou skolu, co jsem potrebovala.

Medvídek 10.12.2008 10:30

Re: ale se psaním

O nic nejde, prostě je to jen řada stejných vlnovek, jen teď nevím přesně kolik.:-)

dalmatin 10.12.2008 9:04

Re: ale se psaním

;-D;-D záznam z EKG...

jiný Honza 10.12.2008 14:18

Re: ale se psaním

;-D;-D;-D já si to jen představil - tohle je přesné. ;-D;-D;-D

Heduš 10.12.2008 8:29

Dede

napsalas to moc dobře, jako vždyR^! u mne tedy nikdy nikdo nic nediagnostikoval (kromě koktání do první třídy), taky jsem do druhé třídy neuměla "r" ani "ř", a to bylo s mým jménem fak vtipný;-P a  ve třetí třídě jsem sebou flákla ze dvou metrů na hlavu, takže to vysvětluje vše;-P;-D

Medvídek 10.12.2008 8:32

Re: Dede

Já jsem taky dlouho mluvil jako císař Claudius v podání Dereka Jacobiho. Srovnal mi to logoped, aspoň tak z 98%.;-D

LA 10.12.2008 8:39

Re: Dede

Já tedy sice nekoktala, ale občas mi při řeči "přeskoči jehla" nebo se zaseknu, např.: začnu říkat jedno slovo, ale v půlce mi to přeskočí a já dokončím úplně jiné. Dlouho jsem neuměla "L" a "R" (už ani nevím dokdy) a "Ř" neumím dodnes.

zana 10.12.2008 8:40

Re: Dede

jo R a Ř, to je rodinnej problém... znám;-P

Jana 10.12.2008 11:43

Re: Dede

Jako třeba já, když chci říct "papírový kapesník" a vyskočí ze mě "papesník"? To mám dlouho a stává se mi to furt.

R a Ř sice řeknu, ale sama cítím a slyším, že to není to pravé. Hlavně, když si na to dávám pozor a obzvlášť se snažím, tak to zadrnčí!!!

hana W 10.12.2008 9:14

Re: Dede

Z toho si Hedus nic nedelej, ja jsem dva dny po narozeni v r. 1952 v nemocnicni kapli, kde jsem byla skoro potajmu pokrtena, vypadla jeptisce z ruky na dlazdicky. Do dvou let jsem mela slovni repertoar sestavajici ze dvou slabik - kaaa a gaaa. Jo, a umela jsem mama, tata a par slov. Krom toho se svou dysgrafii jsem si neumela hrat a cpala jsem velke panenky do malinkateho kocarku a kdyz to tam neslo, tak jsem delala kaaa a gaaa. Rodice se opravdu obavali, ze mi ten pad na dlazdicky neprospel, ale pak se to nejak poskladalo - vice mene:-D

A s tim "r" a "R s hackem", to taky znam. Misto "r s hackem" jsem rikala "f". tak decka u nas na vesnici rikaly "Hanco, rekni "r - hacek". A v detske bezelstnosti jsem rikala "nefeknu", az konecne mne otec upozornil, ze to neni to zrovna to ono. "R" jsem se naucila rikat az v druhe tride, ale furt mi to nejde.

jiný Honza 10.12.2008 14:16

Re: Dede

Lidi, tohle zase přesně o mně. R neumím dodnes (ale pečlivě to tajím ;-P ), mluvil jsem sice v 9 měsících, ale neuměl jsem jedinou sykavku ani jejich háčkované verze. Trumfnul mě náš Vítek, ten k tomu přidal ještě l, b a snad k, no kromě samohlásek snad všechno. :-/ Jenže na rozdíl od mých rodičů, jemu se dostalo řádné domácí výuky a tak dnes vyslovuje bezchybně.

zana 10.12.2008 14:30

Re: Dede

Jo, tuhle Vítkovu verzi měl brácha a navíc koktal, takže mu rozuměla fakt jen nejužší rodina... taky z toho zbylo jen R a Ř... pamatuješ si ty logopedický básničky?;-)

jiný Honza 10.12.2008 14:47

Re: Dede

U nás je ja výuku MLP, já jsem na nepravosti. ;-P

Heduš 10.12.2008 8:26

tak jsem zase v práci

;-(musela jsem už do pr procesu, ale tááááák bych spala;-P:-) pí dr mi řekla, že kašlat budu ještě minimálně 3 týdny, tak se na to těším, dneska jsem se kvulivá tomu moc nevyspala.

Medvídek 10.12.2008 8:30

Re: tak jsem zase v práci

Tři týdny budeš kašlat na práci ?8-o;-P

Heduš 10.12.2008 8:34

Re: tak jsem zase v práci

jéééžiš, to bych byla táááááák ráda:-) bohužoužel;-( 

Co tvá práce?:-)

Medvídek 10.12.2008 8:37

Re: tak jsem zase v práci

Už je podepsaná, ale mám volno ještě do konce roku.:-)

Heduš 10.12.2008 15:23

Re: tak jsem zase v práci

parádaR^!! tak ti moc držím palce, ať je to v pohodě a volno si užij, zasloužíš si jej:-)

Zdena b.p. 10.12.2008 7:42

Taky znám.

Mám tak trochu pocit provinění, že jsem tyhle problémy zatáhla do rodiny já. Byla jsem vžda označována za strašnou škrabalku, po které nejde nic přečíst. V rozčilení mi dělal problém i podpis.(zaměna písmen - normálka) Až v 35letech můj problém pojmenoval jeden skvostný nadřízený. To už jsme měli za sebou únavný boj ve škole u mé dcery. A u vnoučat se štafeta nese dál. O školství se rozepisovat nemůžu, protože bych přestala být nad věcí. Jen maličkost. Učitel matematiky zadává slovní příklady na písemky na šmíráčku rukou psané. I dyslektikovi. Když jsem mu vysvětlovala, že ten žák ani nepřeluští text, natož aby se mohl nad zadáním zamyslet, NECHÁPAL. Prohlásil, že dyskalkulií žák netrpí, tak se ho problém netýká. Pro pana učitele byl problém natisknout příklady na PC. A takových zádrhelů a nepochopení je nekonečná řada. Dede koukej nás včas upozornit, aby jsme na Marka mysleli, až půjde do tuhého - maturitního!

Kadlus 10.12.2008 11:37

Re: Taky znám.

nedá mi to , abych se neozval. Pokud má kantor pedag. vzdělání, pak " absolvoval" i určité info o dysfunkcích. Učitel- specialista,často při značně vysokém počtu dětí ve třídě ( pro mne je to už víc jak 25, ideál by byl kolem 20) a nahuštěnosti výuky často tyhle problémy prostě nebere v úvahu. Tak pár rad- spíš náznak cesty :

Tyto věci musí- opakuji musí řešit třídní. Důsledně ! Vyžadujte i spolupráci s výchovným poradcem, případně s vedením školy(nemusí to být vždy ŘŠ-dělba práce může být jiná).Neoponujte prosím,jak zhoršíte postavení dítěte atp.Jde o Vaše děti,o to nejlepší, co máte. Často lidé, kteří se dokážou extrémně angažovat u reklamace bot na 1. sezónu, u dítěte ze zcela nepochopitelných důvodů mávnou rukou. Jiná věc je, že ŘŠ, pokud tyto odborníky ( lidi kde víme, že je to Pan/í "úča" s velkým P), jen těžko při dnešním technokratickém přístupu (peníze na žáka) hledá možnosti, jak těmhle vynikajícím zaplatit- a ve větších městech už vůbec ne! Ještě poznámku: U lehčích forem většiny dysfunkcí se budete vždy pohybovat na hraně mezi "opatrovnictvím= ochranou, a tvrdším= snaživým, s pochopením přístupem dítěte samotného k řešení problému.Závěrem: každé dítě( nejen s dysfukcí) je natolik individualite, stejně jako je individualitou každý rodinný(třídní) kolektiv.Nepodceňovat - ale nepřehánět ! Přeju všem, aby našli správnou cestu a potkali se dobrými kantory. Já jich měl( a pěstoval si je ) většinu!

alimo 10.12.2008 7:36

Hezký den všem

Markovi držím palce - maturita se blíží:-) a Dede- před tebou smekám pomyslný klobouk ! Ono bojovat s takovou zátěží chce snad přímo svatozář! My žádnou dys naštěstí nemáme, ale z bezprostřední blízkosti jsem sledovala boj kolegyně s dysfrafií a spol. jejího syna - tedy zejména boj s učiteli, bohužel. Povedlo se a synek úspěšně odmaturoval, šikovně podniká a je moc fajn táta. Ale ty nervy !!!!!

terra-san 10.12.2008 11:23

Re: Hezký den všem

Tak sem se s dovolením přidám. S obdivem i s palců držením Markovi R^ Vlastní zkušenosti s touhle nepochybně sveřepou hydrou nemám a zdá se, že ve vlastní rodině ani mít nebudu - ze všech obrázků jdou Domče nejlíp písmenka, když ale prohlásí, že namalovala vlak nebo princeznu, tak mám problém to v té abstrakci poznat:-D Mno, od září se uvidí, jak to všichni zvládneme. Jdeme do školy!

Medvídek 10.12.2008 7:29

Jo s těmi

nočními můrami to teda sedí. Pamatuju si většinu z nich dodnes a za ty náměty by leckterý režisér horrorů dobře zaplatil.:-/ Moje podivné výkyvy v matematice (programování za 1, aritmetika - Medvídek propadá. Prostorová geometrie za 1 - dokud nedošlo na výpočty, pak postupně za 3 až 4 ne-li za 5). Ale mně nedocházelo co mi je (diagnostikovali mně až když už bylo na pomoc pozdě, resp. nepotřeboval jsem ji), a tehdy ? Kdo by to řešil....:-/ S těma dětma moc a moc cítím a modlím se za ně.

Medvídek 10.12.2008 7:17

znám

Že Marka pozdravuju. Tu dyskalkulii mám taky a musel jsem s ní projít základku i gympl aniž by s tím někdo něco dělal. Tehdy holt se na žádné dys- ve školách nehrálo. Vím jaké to je, takže jsem rád že se ten přístup trochu mění, ale jak občas slýchám, bohužel jak kde a jen trochu.:-(

MP 10.12.2008 6:55

dysortografie

mám syna s touto hydrou, ročník 1979. Nejhorší byla kominukace se školou. Při psaní diktátů soudružka učitelka místo , aby pochválila, že je chyb jen 10 a minule bylo 12, tak chodila po třídě a mávala jeho sešitem.?! Mně povídala, že přece nemůžu mít všechny děti chytré, že, paní.Musela jsem se především ukáznit sama v sobě a pomoci mu tak, aby měl dětství dobře prožité. Bylo to opravdu někdy "zajímavé".Dopadlo to tak, že je klidný a vyrovnaný člověk, který je hodný na svého syna a se svým bratrem mají velmi dobrý vzájemný vztah a to jeho brácha byl premiat na základce i na střední.