24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Yip 29.12.2008 0:00

Re: levý Souček

Přečti si v Operaci Kili povídku Kursk 7/6/43/1207 a posuď, jak moc byl doleva... ;-D

ajfel 2.12.2008 23:34

Re: Možná ne zcela k věci

Jo, jo, je to tak: v českém překladu, tuším Z.K.Slabého je opravdu sklon k samovolným potratům. Pamatuju se, jak se Horníček zlobil, když to nahrával na desku, ten termín se mu nelíbil... V originále je něco jiného, snad bolavá kolena naší služky ("wounded knees")???

Pišta 30.11.2008 8:36

Re: Souček

Vzhledem k tomu ,že Souček byl dentista čili zubař, byl asi tím nejpovolanějším k pokusům se zajatci.

Franta 29.11.2008 16:45

Souček byl především

notorik, který psal Své Tušení stínu, když měl za sebou vrchniho s účtem. Ptejte se ve Vinárně U Paukertů na Národní třídě.

Bianca 28.11.2008 23:12

Re: levý Souček

Co to mate porad s tim pravym, levym...? Neni to take nejaka dusevni porucha? Vim, ze jsou nekteri lide, kteri si levou a pravou stale pletou. V doprave to nekdy muze byt i dosti nebezpecne.  No, asi nejen v doprave.

Jakub S. 28.11.2008 22:39

Re: Souček

Ross Hedvíček je  v e l i c e nedůvěryhodný zdroj - !!!

Karel 28.11.2008 22:38

levý Souček

Součka jsem si jako kluk rád přečetl. A že je nějak divně doleva jsem si všiml, vadilo mi to, ale četl jsem dál, protože jako celek to bylo v tom věku strhující.

Ale o tom ten článek vlastně není...

Fencl 28.11.2008 20:13

Re: Souček

Viz také samozřejmě Neffův román Tušení podrazu (o Ludvíku Součkovi, ale nejen o něm), který vznikal mj. i co reakce na neověřitelnou zprávu Rosse Hedvička 

qwe 28.11.2008 19:55

Re: Možná ne zcela k věci

Ano, je to tak, záleží na vydání, ve starším je skutečně horečka omladnic

MZ 28.11.2008 18:50

Re: Možná ne zcela k věci

Záleží na datu vydání a překladu, četla jsem obě verze, starší má tu horečku omladnic.

babka 28.11.2008 18:35

Re: Možná ne zcela k věci

byl to..".sklon k samovolným potratům". Hezký večer..

vasekpav 28.11.2008 17:44

Re: Souček

Jo , Souček, dodnes se k jeho knížkám rád vracím .R^:-)

Dědek 28.11.2008 15:48

Souhlasím s panem Blažkem.

Takhle to většinou dopadá když někdo něčemu výborně rozumí a píše o něčem čemu vůbec nerozumí.;-D

zet 28.11.2008 15:46

Re: Možná ne zcela k věci

Nebolo to skôr v jednej "Cimmrmanovej" hre? - anaserpentní so,,, atď

Bianca 28.11.2008 15:36

Re: Možná ne zcela k věci

No, kdyz uz, tak prepatellar bursitis (angl.) - preklep muze se stat:-))), tzn. bursitis praepatellaris (lat.), cesky by se dalo vyjadrit jako "zánět předčéškového tíhového váčku".

Bianca 28.11.2008 15:26

Re: pozdrav autorovi

Kolegove, vypujcovani terminu z toho ci onoho oboru laiky je naprosto beznym jevem. A to nejen z duvodu nemoznosti ten ci onen jev vyjadrit vystizneji jinym, nez odbornym terminem, ale mnohdy i jen ve snaze alespon naznacit, ze o tom ci onom oboru neco vim. Ze zvlaste tou druhou skupinou dochazi mnohdy k nepravnemu pouzivan, ano, mnohdy i zneuzivani  odbornych terminu je nasnade, ba temer zakonite. Za velmi zarazejici to mam ovsem od tech, kteri maji primo v naplni prace informovani verejnosti - pravdive, objektivni, vecne spravne.... Ano, minim tim najme nase journalisty. Mne konkretne primo irituje to jejich neustale ohaneni se Hippokratovou prisahou ve vztahu k lekarum, aniz by meli valneho poneti, o cem ta prisaha vlastne pojednava, natoz aby meli nejake povedomi o tom, jakou prisahu dnes lekari skladaji. Vzdy si rikam, proc si ti, kteri o tom ci onom pisi,  nenechaji napsane alespon skouknout od nekoho, kdo se tim popisovanou cinnosti, oborem zajima, zivi.... 

I proto vitam state podobne te vyse uvedene, jejichz autori se snazi alespon cas od casu uvest ten ci onen, tu ci onde uzity termin na pravou miru, dat mu puvodni spravny smysl. Proto jsem i kdysi pred lety uvital knihu zminovaneho kolegy Soucka "Opravník obecne oblibenych omylu" ,

Nezbyva nez doufat, ze si tuto stat prectou a hlavne se v ni pouci ti, kteri hodlaji o  ve  stati uvedenem psat.

Josef 28.11.2008 14:14

Re: Souček

Souhlasím s poslední větou, ale ono to s těmi vzory je vždycky problematické. Souček byl obesní a nežil zdravě, už proto bych ho mládeži za vzor nedával. Jeho představivost a do jisté míry nekonformní hravý přístup ke skutečnosti (- myslím v jeho knihách, život posuzovat nemůžu, neznal jsem ho, asi jako jste ho znal Vy) osobně považuji za kouzelný a rád bych se s ním v dílech českých autorů setkával. Jsou věci, ve kterých se mýlil, ale já jsem nečetl dobrodružnou nebo scifi literaturu proto, abych se vším souhlasil.

Ostatně myslím, že osobu dr. Součka se nikdo nepokouší jako celek dávat komukoli za vzor. To by byla divná služba zesnulému autorovi. Nehledě na to, že na nějaké dávání za vzor se asi naše mládež zcela přirozeně vykašle. Jako ani my, co si vzpomínám, jsme Julka Fučíka za vzor nepřijali. a úctu jeho soše v aule ZDŠ příliš nepokazovali. /Raději neřeknu, na kterou ZDŠ jsem chodil/

Pozorovatel 28.11.2008 13:51

Re: Možná ne zcela k věci

Koukám, že horečku omladnic tu  má kde kdo. Byl a bude to asi pěknej porod.

Josef 28.11.2008 13:50

Re: pozdrav autorovi

ahoj! To jsem netušil, že taky brousíš v těchto vodách.

Stran politiků a novinářů... studentům říkám, když zabrousíme na  tema zneužívání obdorných termínů (nejen psychiatrických), aby s tím počítali, protože povinností těchto dvou profesí je nic nevědět a do všeho mluvit. (jistěže jsou výjimky a to, že tato moje původně jen reakce na článek vyšla v této podobě je zásluhou pana Fencla osobně - čímž ho taky zdravím a děkuji.)

Měj se moc hezky, K.!

Jerome 28.11.2008 13:17

Re: Možná ne zcela k věci

housemaid's knee > zánět kolene u služebných, způsobený častým vytíráním podlahy na kolenou (skutečně).

badaxe 28.11.2008 13:13

Re: Možná ne zcela k věci

Tím prvním (a asi lepším) byl JuDr Emil Hácha, pozdější protektorátní prezident.

sestřenice Běta 28.11.2008 13:09

Re: Možná ne zcela k věci

= zánět kolenní čéšky (potvrzeno pány Haisem a Hodkem). Čekala jsem něco rafinovanějšího...

Kolemjdouci 28.11.2008 12:04

Re: Možná ne zcela k věci

Je to podle prekladu, v jednom je to horecka omladnic v jinem sklon k predcasnym potratum, v originale je to pokud me pamet neklame "housemaid's knee" at je to cokoliv :o)

rmv 28.11.2008 11:59

Re: Možná ne zcela k věci

Nehádejte se. V originále je to "housemaid's knee" čili prepatellar burtisis. Myslím, že to nemá ani české jméno a tak si to dva různí překladatelé kongeniálně nahradili něčím známějším. Četl jsem tu knihu ve dvou překladech (překladatele si bohužel nepamatuji) a ten první se mi líbil více-to už tak bývá :-)).

K. Babák 28.11.2008 11:29

Re: Možná ne zcela k věci

Byla to horečka omladnic.

sestřenice Běta 28.11.2008 11:29

Re: Možná ne zcela k věci

Ne, byla to opravdu horečka omladnic...

A Woody Allen zase věděl jistě, že nemá (aspoň) nadměrnou kadeřavost vlny...

Pavel 28.11.2008 11:03

Re: Možná ne zcela k věci

Myslím že to bylo vyjma sklomu k častým potratům, ale nechci se hádat...

Jura Jurax 28.11.2008 10:15

Re: Souček

No, k těm zajatcům - tohle prý vypustil semínkový generál Šejna, když hrdinně zdrhnul před kriminálem za hospodářské delikty a v USA se musel prezentovat, a šíří to jistý Ross H., což je celkem velice nedůvěryhodný zdroj ... :-/ 

Jura Jurax 28.11.2008 10:07

Re: Možná ne zcela k věci

Jojo - Jerome Klapka Jerome, Tři muži ve člunu, Jerome studující lékařskou knihu a nalézající na sobě symptomy všech chorob vyjma horečky omladnic ... a to bylo psáno před takměř 120 lety ...

katango 28.11.2008 9:46

pozdrav autorovi

Ahoj,Josefe,už jsme se dlouho neviděli.Tvůj článek se mi moc líbí,taky mne štve,když novináři ( a politici ) jen tak hážou psychiatrickými diagnózami.K.B.( jedna ze spolutrpitelů z předatestačního školení ) .