28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vorel 27.11.2008 10:16

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

A zde jsme u jádra pudla: do školství a zdravotnictví trh nepatří. Já učím na základní škole. Kdybyste věděli jaké žáky posíláme na gymnázia a ostatní SŠ tak byste se nedivili úrovni absolventů.Učitelé jsou hodnoceni ne dle toho co žáky naučí, ale  jak je učí. To znamená, že metodu kladou nad cíl. Staré osvědčené způsoby výuky jsou odmítány. Další velmi vážný, řekl bych dominantní důvod: chybí motivace pro žáky , potažmo jejich  rodiče, vždyť se jejich dítě dostane na kteroukoliv školu a ty se předhánějí jak studenta zlanařit. Ani ve škole, ani doma nejsou vedeni k práci duševní a manuální. Brzy budeme mít spousty hloupých 0vysokoškoláků s tituly, chybět nám budou řemeslníci a dělníci.Myslím si, že všichni politikové, kteří razí tuto cestu, by měli být potrestáni, poněvadž velmi národu škodí. Je to vlastně reakce režimu na výtku, že v naší republice bylo málo středoškoláků a vysokoškoláků. Jenomže úroveň našich učňů a středoškoláků v letech minulých se rovnala úrovni středoškoláků a vysokoškoláků ve státech, které nás kritizovaly, vyjma prestižních univerzit západních. Nynější žáci znají mnohem a mnohem méně než jejich rodiče a navíc nic dělat nemusejí. A zde bychom si měli sypat i my nynější učité popel na hlavu, že tento fakt bereme veskrze pasivně.  Proč bojujeme jenom za peníze?   Konzum, to je oč tu běží !!!

Dana P. 27.11.2008 8:35

Re: Pár poznámek

Poznala jsem za život několik odborníků, kteří toho znali velmi mnoho ve svém oboru, avšak měli takové mezery v jiných oblastech, že jsem se za ně styděla sama. Tímto jsou známy hlavně školy v bývalém SSSR a v USA.  Přesvědčila jsem se o tom v 80 letech na Ukrajině a nedávno při delším pobytu ve Spojených státech. Tam je navíc velká negramotnost.

Člověk samozřejmě nemůže mít encyklopedické znalosti, ale určitý přehled by měl mít ve všech oblastech. Zapomíná se totiž na jednu veli důležitou věc: Znalosti, zkušenosti, praxe člověka FORMUJE.  Možná, že je záměrem v některých státech, aby lidé byli hloupí (lépe se jim vládne).

Málo vzdělaný člověk je ovlivnitelnější, jde po banalitách, zajímá se hlavně o bulvární zprávičky místo seriózního posuzování skutečnosti a životní aktivity.

jo 14.11.2008 22:51

Re: 90% predmetu mimo a k cemu to vede

Pole a soudružka Benešová

LJ 12.11.2008 23:47

Re: neobviňujme studenty

Jen chci dodat, že nechci mluvit zaautora. Jen předpokládám že situace se zájmem studentů je stejná v Pradubicích i v Praze.

LJ 12.11.2008 23:33

Re: neobviňujme studenty

V něčem máte pane Goro pravdu (ostatně Kishu ken je velice inteligentní :), ale z čeho jiného než z nezájmu chcete obviňovat studenty, z nichž jen 10% se na danou VŠ hlásí ze zájmu a zbytek jsou neúspěšní lékaři, ekonomové, atd. Z jednoho kruhu jsou to tak 2-3, kteří zvednou ruku na otázku, kdo chtěl původně studovat chemii. O několik příspěvků dále správně píšete, že je to začarovaný kruh. Pokud styl vyučování na ZŠ učiní například z něčeho tak zajímavého jako je chemie biflování názvosloví neexistujících sloučenin, protože ono se to tak pěkně známkuje, tak ani nemůžeme čekat, že někdo to půjde studovat na VŠ. Jeden zanícený didaktik chemie mi na mojí otázku, proč je přes všechny moderní didaktické snahy chemie nejneoblíbenější předmět na ZŠ bez uzardění argumentoval tím, že fyzika je ještě neoblíbenější. Nic proti didaktikům chemie. Umět učit je opravdu to co VŠ pedagogům občas chybí. Nezbývá nám, než doufat že na ZŠ a SŠ začnou učit lidé, kteří budou chtít toto jejich, jak říkáte “zakonzervované prostředí“, změnit. Držím Vám palce.

LJG 12.11.2008 19:10

Phoenixi to by stálo za článek

tahle to v komentářích zapadne

Eva D. 12.11.2008 19:01

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

Phoenixi, Vás bych chtěla za ministra školství, nebo alespoň za kolegu. Máte pravdu a máte přehled o tom, jak to funguje či spíše nefunguje.

Zůstávám, mám stále ráda svůj předmět i své studenty. Barák nebude, pracovat "do výše platu" a šetřit se na melouchy neumím, takže barák nebude. Systém je nastaven, jak popisujete, takže nejlepší z mých bývalých studentů po vystudování oboru buď učí krátce, nebo ani nenastoupí. Ani jim to nemám za zlé, jen je mi to líto.

Paul Sulc 12.11.2008 18:40

Re: kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Ano, horsi je to s pravopisem a jeste horsi s formulaci myslenek a prevadeni do pisma. Deti nectou knihy, jen cumi do computeru, jsou z nich uceni blbeckove.jediny zajem: hrat hry.

Lída 12.11.2008 11:07

Re: zrovna čtu knihu od Hocha "technika duševní práce"

Ale v životě se může hodit, když člověk aspoň tuší, co je napětí a co je proud.

Lída 12.11.2008 11:06

Re: kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Myslíte, že ten, kdo neumí programovat je v životě nepoužitelný?: Jak jste na to proboha přišel? Je spousta profesí, kde se bez programování fakt obejdete. A obsluhovat uživatelsky počítač umí nejen absolventi gymnázií, ale většina absolventů ZŠ. Stejně jako psát na počítači, děti totiž dřepí na ICQ a píší a píší. Takže rychle psát umí, horší to bývá často s pravopisem.

Lída 12.11.2008 10:54

Re: Prostě nám oznamte název té školy!

Jestli je to opravdu jak říkáte, tak nechápu, co je tam za troubovaté studenty, že se nebrání. Dneska je situace, že školy se zatraceně bojí udělat něco, čím by mohly poškodit studenty. Jednak kvůli sobě, proč by vyhazovaly dobré studenty, když jsou placené podle počtu studentů a hodnocené podle počtu absolventů? A za druhé proto, že dneska už se může student i soudit a toho se školy dost bojí.

A proč teda nemůžete uvést školu, kde se to stalo? Třeba by se pak ozval někdo z té školy, že to bylo přece jen jinak.

Paul Sulc 12.11.2008 6:51

Re: Pár poznámek

Mate 100% pravdu. Ve skole nejsou zadny ''zbytecny '' predmety. Jde o to aby se clovek naucil myslet, pracovat z fakty, zkratka, pouzivat mozek. Tan az se po dvacitce festovne zadratuje, tak uz to moc dobre nejde.

Paul Sulc 12.11.2008 6:44

Re: Zajímalo by mne

eventuelne potrebuje znat pravo utrpne. Co a jak, zebrik, zhavy kleste, vodni tortura, na to byly prisne normy.

zdeněk 11.11.2008 21:57

ten film se jmenoval studujeme za školou

Phoenix 11.11.2008 21:48

Re: Pár poznámek

Ja jsem nevedel, jestli mam brat Vasi poznamku o kecalistech

1) o lidech, kteri napovidaji hromadu nesmyslnych ptakovin misto jedne presne definice

2) o lidech, kteri rozumi vecem propojene a jsou schopni nakecat toho dost a rozumne o tom, jak to spolu vsechno souvisi

1) doufam, ze nejsem (jako matematik jsem schopen popsat rychle a naprosto presne jednu konkretni vec)

2) nekdy toho nakecam nejen v hodinach dost a dost a snad to ma hlavu a patu (studenty se snazim intelektualne stimulovat vice ruznymi smery, proto se ptam na nazory na politiku nebo umeni klidne v informatice), odtud moje veta "kde se to vypina". Otec byl sice strojar, ale s velkym zajmem o politiku, filosofii, nabozenstvi, kulturu a sport (umel zpivat, tancoval folklor, hodne dobre behal, etc.).

zdeněk 11.11.2008 21:47

zrovna čtu knihu od Hocha "technika duševní práce"

A tam je to pěkně napsáno "Umět něco o všem a všechno o něčem". Ten IT odborník zřejmě znal jsem svoji práci a elektroniku neznal. Nedivte se, takových je dneska již většina programátorů. Dnes již programátor na PC by elektronické problémy až zas tak znát nemusí a nějaké napětí a proud mu mohou být ukradené. Spíše uplatníte znalost logiky, matematiky, a systémového myšlení.

zdeněk 11.11.2008 21:42

kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Objevují se nové věci které za vás nebyly a které jsou potřebné. Konečně, jelikož jste pamětník tak jistě znáte film z prostředí obchodní akademie který běžel v kinech za první republiky. Nemůžu si vybavit jeho název, jednalo se o odvěký problém mezi teorií a praktickými dovednostmi. Takže žádná novota.

jak byste se tvářil na to když student gymnázia vyjde školu, umí filosofii, rétoriku, matematiku, základy fyziky ale neumí programovat, neumí psát na počítači, je v životě prakticky nepoužitelný....

Phoenix 11.11.2008 21:41

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

S tou ruznosti strednich skol mate asi pravdu, ja jsem sice principielne pro hodne velkou rozdilnost, ale ma to neco do sebe. Znamenalo by to ovsem maturitu pouze na gymnaziich, prumkach a obchodkach a jinde by se nematurovalo (coz nemusi byt nutne spatne). Premyslim ale, jestli bychom timto neprisli prave o Jarosku a podobne elitni ustavy. A porad tady zustava relativne obdobny model treba se spoustou ruznych inzenyru (elektro, strojari, ekomonove atd.). Na vysokych skolach take nechceme jedny inzenyrske zkousky, protoze samotne vedy se diverzifikuji daleko vice a rychleji, nez treba pred padesati lety (kdy byl inzenyr akorat tak elektro nebo strojar).

LadaHaksna 11.11.2008 21:35

Tenkrát by mi to šlo snadno ale dneska už ne ... kde já sem moh bejt ... Pozor na to

zdeněk 11.11.2008 21:34

výpočetní technika

Kanuk 11.11.2008 21:29

Re: Pár poznámek

Myslím, že přes to, že jste matematik, jste mojí poznámce nerozumněl. Já měl na mysli to, že právě vy a já kecálisti nejsme. Nebo se mýlím já?

Kanuk 11.11.2008 21:26

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

Co je to VT? Výchova k tunelování?

Phoenix 11.11.2008 21:20

Re: Pár poznámek

Rado se stalo R^

Kecalisti se poznaji, o me maminka rikala uz v peti letech "Kde se to vypina" ;-D

Kanuk 11.11.2008 21:19

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

K těm státním maturitám. Samozřejmě by byla blbost kdyby státní maturity byly stejné pro gymnasia a průmyslovky. Ale měly by být stejné pro gykmnasia, a mít gymnasia jazyková, matematická, a třeba cirkusácká považuju za volovinu. Gymnasium je gymnasium, jedno jako druhé, a šmytec. Jestli se nemýlím, tak to hlásal Komenský. A když někdo chce umět osum jazyků místo dvou, může chodit do jazykových kursů. A svaly si dělat v Sokole, nebo v nějaké poskokovně, které jsou dnes moderní (vím, že Sokol se dnes nenosí).

tosek 11.11.2008 21:08

Re: Pár poznámek

Absolutní souhlas.

Kanuk 11.11.2008 21:07

Re: Pár poznámek

Ftáku ohniváku, děkuju za podporu. Zřejmě se poznaj kecálisti (já jsem "vyučený" fyzik).

Phoenix 11.11.2008 21:01

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

A jak rikate, napr. cilem spousty matematickych odvetvi je vycvicit jistou logickou schopnost. Na druhou stranu, budme spravedlivy, studenti se uci treba relativne dost veci ve VT (coz bylo i pred takovymi patnacti dvaceti lety temer nemyslitelne) a ty hodiny zakonite nekde chybi, nemuzete je drzet ve skole od rana do vecera.

Phoenix 11.11.2008 20:59

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

"V některých věcech souhlasím, ale určitě ne s tím opovrhováním státními maturitami. Ale nelze u maturit nastavit síto s malými děrami, když po 8 let študentící prolézali dírami pro slona."

Blbost statnich maturit spociva zejmena v tom, ze existuje (strileje od pasu) osm typu skol, na kterych se da maturovat. A urednici vymysli slovy dve obtiznosti, takze tezsi bude myslena pro gympl, prumyslovku a ekonomku, ale uz to narazi na problem, ze gymplak, prumyslovak a "ekonomak" nejsou apriory treba v matematice srovnatelni uz jen kvuli poctu hodin. Takze vymyslite osm typu zadani a jste zase nahrani, protoze takova Jaroska chce mit matiku tezsi nez treba Videnka (bodejt by ne, kdyz je to matematicke gymnazium). A co s tim? Nechat zadani maturit na jednotlivych skolach. A videt statni maturitu z informatiky, sel byste uskrtit cloveka, ktery je pod ni podepsan (dalsi rok ji radsi nepilotovali, na miste je otazka, kolik dana sranda stala).

Podle mne jsou statni maturity principielni nesmysl. To neni ridicak, v podstate ani nechcete stejny vystup, protoze lidi jdou na mrak rozdilnych vysokych skol (a matematika na prirode, FI a VUT je taky lehce o necem jinem). A posledni vec, proc nejsou treba statni inzenyrske zkousky? Ze bychom chteli take po temer kazdem inzenyrovi neco jineho?

"Snad největší blbost je placení škol podle počtu žáků."

To kazdopadne, protoze pak nabirate, koho muzete.

Phoenix 11.11.2008 20:49

Re: Pár poznámek

ad 1) Ja mam podobny pocit, je pravda, ze jsem ale daval pozor v hodinach, ktere me zajimali (a nebylo jich malo a v tech ostatnich jsem alespon sedel a poslouchal na pul ucha) a ackoli jsem uz v prvaku vedel, ze pujdu na matematiku, tak jsem mel jednicku z dejepisu a mnohe si z nej pamatuju (zajimal me a zajima stale) a ackoli jsem nemel jednicku z anglictiny, tak jsem patril k nejlepsim (v TV jsem predvadel gymnastiku a behal stredni trate nejlip ze tridy, to neni chlubeni, jde jen o to, aby byl clovek vsestranny). Nedaval jsem moc pozor v biologii, chemii a fyzice (zejmena posledni dve prirodni vedy mne mrzi doted). Mam ale pocit ze jsme snad tolik nechodili za skolu a ani by nas nenapadlo ohanet se nejakymi pravy (facku jsem dostal primo v hodine, po hodine jsem se sel omluvit). Doufam, ze poznamka o pravopisu nebyla na mne, moc jsem po sobe pravda prispevek necetl (opravuju pisemky z vyrokove logiky ;-) Mam take pocit, ze studentum chybi vseobecny rozhled.

ad 2) Presne tak, nikdo nevi, u ceho skonci. Navic kazdy predmet uci unikatnimu zpusobu premysleni (to rikam studentum, kdyz mi tvrdi, ze pujdou na jazyky, tak na co matiku, ze).

ad 3) souvisi s 2) Ve skole zakazuju kalkulacky a reci jako vsechno je na netu tak proc si cokoli pamatovat mne privadeji do varu. Skola trenuje i pamet. Nehlede na to, ze hledani souvislosti a premysleni nad nimi procvicuje analyticke mysleni. A v jazyce se bez memorovani (slovicka je treba si pamatovat) jaksi nepohnete.

Kanuk 11.11.2008 20:43

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

V některých věcech souhlasím, ale určitě ne s tím opovrhováním státními maturitami. Ale nelze u maturit nastavit síto s malými děrami, když po 8 let študentící prolézali dírami pro slona. Snad největší blbost je placení škol podle počtu žáků. Já si nemohu pomoct, ale nejlepším školstvím, které jsem poznal, bylo školství za 1. republiky, i když snad mělo některé nedostatky. A i tehdy už začla úroveň středních škol klesat v důsledku snížení požadavků, jako vypuštění sferické trigonometrie v 2. polovině 30. let. Ti páni, kteří to udělali, si neuvědomili, že ta sferická trigonometrie, stejně jako celá středoškolská matematika, je jenom prostředkem, nikoliv cílem. Cílem je vycvičit logickou schopnost, nebo tak nějak, ne napapouškovat se pár vzorečků.