20.7.2019 | Svátek má Ilja



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


SPOLEČNOST: Srpen 1968 a dnešní demokracie



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 43, poslední: 22.8. 2008 23:49, přehled diskusí

Re: Re: Re: Kdyby, kdyby:
Autor: TNT Datum: 22.8.2008 23:49

Ono se toé hezky předvídá, když dnes víme, co následovalo. Jenže co když by po námi vymyšlené změně v geopolitické situaci došlo k daleko fatálnější události, o které ovšem z dějepisu nevíme, neboť se nikdy neudála. Pak by se  vše vyvíjelo úplně jinak a k dalším událostem, které z historie známe a se kterými v naší úvaze počítáme, by vůbec nedošlo. BTW: znáte ten efekt mávnutí motýlího křídla?

Re: Ano, znárodňovalo se i v Británii. O to znárodnění za Beneše ale tolik nejde:
Autor: venkovan Datum: 22.8.2008 18:48

Zem. půda v JZD (akciovách) zůstala vždy vlastníkům (dříve politický akt-dnes ekonomika)..

Produktivita práce v zemědělství je vyšší než v původních zemích EU (denně krachují sedláci)..

Při snižování dotací o 9 % pro ČR v letošním roce byl argument, že máme lepší podmínky

Re: JŠ:
Autor: Mard Datum: 21.8.2008 23:35

A také následující doba ukázala že panu JŠ od presidentské volby nestojíme ani za pohled přes Atlantik. Po neúspěchu ve volbě se po něm zavřela voda.

Autor si zcela zjevně plete vládu lidu s vládou ulice:
Autor: Mard Datum: 21.8.2008 23:33

Bůh nám buď milostiv před přívalem takových rozumbradů.

Re: autor opět:
Autor: honzaD Datum: 21.8.2008 22:36

Myslím, že autora příspěvku čeká ještě hodně životních překvapení. Těch pohledů na 68 je o něco víc a žádná úvaha nedokáže nahradit konkrétní prožitky. Ne, že by to na věci něco tak zásadně měnilo, ale je dobré se dívat oběma očima.

ano kdyby - socialismus s lidskou tváří byl pokus alespoň zlidštit a uvolnit komunistický režim:
Autor: edvěd Datum: 21.8.2008 22:33

že je to dne někomu málo nebo dokonce směšné ukazuje jen na hloupost takových hodnotitelů. Byl to ať se to dnes někomu líbí nebo ne pokus o pokrok , že nevyšel je druhá věc ,ale že byl zajímavý a pro sraré komunistické struktury nebezpečný jak ukázala právě ruská okupace v roce 1968.  Zesměšňovat dnes snahy lidí z roku 1968 o změny byť v rámci socialismu je stjně hloupé jako kdybychom zesměšňovali  vynález psacího stroje, když jej dnes překonali počítače.  prostě všechno chce svůj čas a příznivé (hlavně ) mezinárodní okolnosti. Pro nás kteří jsme to prožili byl rok 1968 světlem na konci tunelu , že to světlo rusové uhasili a západ se na to jen z povzdálí díval to vše je fakt. Bohužel rusko se příliš nezměnilo v podstatě vždy podporovalo světový terorismus nebo alespoň různé režimy terorismu nakloněné . Život mne prostě naučil , že tam kde ruské vedení  říká ano musí slušný člověk říci ne . To není nic proti ruským lidem jako jednotlivcům ,ti  jsou jako jednotlivci většinou přátelští a pro mne lidsky mnohem přijatelnější než američané, ale jejich státní vedení vždy prosazuje velmocenskou politiku  a nikoho ani svých obyvatel se na nic neptá a to je Putin jako monarcha takřka osvícený člověk ale i on má v zádech nemyslící generály .      

Re: Re: PORÁŽKA SOCIALISMU S LIDSKOU TVÁŘÍ:
Autor: jm Datum: 21.8.2008 18:50

Komu rozumová vybavenost dovolí nalezt  společné znaky nebezpečnosti socialismu s lidskou tváří pro říši euroatlantickou a pro říši Moskevskou, obejde se i bez pitomých argumentačních "výztuh". Nic ve zlým. 

Re: Re: Kdyby, kdyby:
Autor: Zbynek Datum: 21.8.2008 18:00

Proziravy jako Prouza, Vase "uvahy" jsou stejne "diletantska" spekulace jako moje.Pouceni o "dvou zemich" svedci o ubohe znalosti. I prumerne znalemu cloveku staci zminka c. a k. k poznani, ze k. znamena kralovstvi uherske. Dale je Vam naprosto neznamo , ze ty zeme mohly byt tri. Po rakousko-uherskem vyrovnani cisar Franz Josef nabidl  lidem kralovstvi ceskeho, ze se nech korunovat na krale ceskeho pote co se domluvi (mineno Cesi a Nemci) o forme mistni vlady a pak bude mocnarstvi tri zemi. Bohuzel vudcove cesti i nemecsti byli proziravi prouzove, neustupni militanti.

Re: PORÁŽKA SOCIALISMU S LIDSKOU TVÁŘÍ:
Autor: Jarda Datum: 21.8.2008 17:41

Vas dusevni majetek Vam to zrejme nebude schopen vysvetlit. Skutecnost je velmi prosta jako Vase duse, Breznevm strucne oznamil pohyb te 600 000 armady a jako by cynicky poznamel "zkuste to zastavit". Kazdy prumerny clovek vi, ze cena by byla prilis vysoka. Kdyby jste trochu znal dejiny pak jste vedel, ze informace o pohybu velkych casti vojsk bylo soucasti dohody mezi Chruscovem a Kennedym po raketove krizi v rijnu 1962. U celem teto dohody bylo podobnym krizim predchazet, soucasti dohody byla take prima telefonni linka mezi USprezidentam a kremelskym vudcem.

Re: Re: Re: Re: Není divu/před a po II.s. válce - vývoj nezastavíte - Velká Amnestie 1960:
Autor: jen tak Datum: 21.8.2008 17:11

Feudalismus :  vlstnictví  = krádež, krádež  = vlstnictví.

Nevolnictví bylo u nás zrušeno v roce 1781, v Rusku 1864.

Robota a desátky církvi byly zrušeny v roce 1848.

Tunelování podniků a institucí bylo u nás zavedeno po roce 1989.

Privatizací v ČR žádný nový kapitál nevznikl; co jedni získali, museli druzí ztratit.

Re: Re: Není divu:
Autor: janoryna Datum: 21.8.2008 16:04

a co dělali v tu dobu slušní občané ? chlastali a jezdili na chalupu a horáková je nezajímala !

sloboda:
Autor: Gyula Datum: 21.8.2008 14:42

Minulosť je problematická, ale aj dnešná "sloboda" má značne kyslú príchuť. Stačí sa pozrieť na "ruské"  Karlove Vary, na pôsobenie rôznych mafií a bezmocnosť štátnych orgánov. Vehementne hlásaný pseudohumanizmus a deformovaný princíp ľudských práv nám môže v budúcnosti ukázať nepríjemnú grimasu.

PORÁŽKA SOCIALISMU S LIDSKOU TVÁŘÍ:
Autor: jm Datum: 21.8.2008 14:32

PORÁŽKA SOCIALISMU S LIDSKOU TVÁŘÍ  byla ve společném zájmu atlantické i moskevské říše.  Lze si jinak vysvětlit strategický souhlas USA a NATO s posunutím 600 000 vojáků a 3 000 kusů těžké vojenské techniky k železné oponě, bez recipročního vyvážení vojenských sil?

Pan učitel píše slušně,tak já také!:
Autor: Malý Aston Datum: 21.8.2008 13:52

Události si pamatuji od roku 1952.Doma jsem slyšel jedno a ve škole druhé.Každý den jsem byl poučen až se bude pan učitel ptát,který tatínek poslouchá zahraniční rozhlas mám tvrdit ,že u nás ne.Když mne pan učitel učil,že Baťa byl vykořisťovatel maminka se za břicho popadala,neboť u něho pracovala.Vážený pane učiteli,pokud budou učitelé učit lži a nepravdy nebudou to učitelé ale rudí komisaři.A je jedno v jaké politické situaci a v jaké době.Pokud se mnou nesouhlasíte,zeptejte se žáka 8 třídy,zda u nás byla diktarura komunistická,co to byl rok 1948,zda Gottwald byl vrah a žalářník nebo lidumil ,proč u nás proběhl údajný převrat až v listopadu 1989 když všude kolem nás již byla svoboda a zbouraná berlínská zeď. Tímto lhaním které pokračuje se učitelé svým společenským postavením zařadili do funkcí knihovníků a tak se na ně i díváme.A vzhledem k Vašemu věku jste jistě také musel hodně lhát,pokud jste nebyl předseda školního výboru KSČ.:-D

REAKCE:
Autor: MLADY.K. Datum: 21.8.2008 13:34

PANE ŽUREK TATO DISKUZE VÁS ASI NEPOTĚŠÍ A ANI SE NEDIVÍM OD UČITELE VMÝCH LETECH BYCH OČEKAVAL NĚCO ROZUMNĚJŠIHO ASI NEBY VÁŠ PÁN BUCH DOMA ASPOŇ TOHO SKROMNÉHO ZBOHATLÍKA JSTE SI MOH ODPUSTIT

Re: Re: Re: Není divu/před a po II.s. válce - vývoj nezastavíte - Velká Amnestie 1960:
Autor: R. J. Datum: 21.8.2008 13:08

Je to jenom maličký kousek pravdy s velkou lží, znárodnění se dělá hezky za finanční vyrovnání, teda v civilizovaném státu, krom toho se nezakazují pol.strany a nevládne se podle dekretů lžiprezidenta, to ktomu  45 -48, ve stručnosti.

Pan učitel:
Autor: Hugo Vavrečka Datum: 21.8.2008 12:44

zapoměl také napsat kdo 15.3.1939 předal v Praze gestapu seznamy čs.legionářů, sokolů a komunistů, který to byl ministr, když je tak zběhlý v dějinách ČSR.

Ale no tak.:
Autor: MF Datum: 21.8.2008 12:32

Že by v přímé volbě vyhrál ten "už jsem zapoměl jak se jmenuje"?

Probuďte se.

Re: Není divu:
Autor: Jirka Datum: 21.8.2008 12:15

Hele, neurážejte Jižní Moravu. Zarytí komouši jsou všude...

:
Autor: Jirka Datum: 21.8.2008 12:10

Jen malá poznámka. Autor článku píše, že JŠ není zatížen naší minulostí a proto je to vhodnější kandidát na prezidenta. Nesouhlasím. Prezidentská volba ukázala, že ač nezatížen naší minulostí, je schopen opravdu všeho...

Pan učitel píše to, co vyprávěl svým žákum, v hodinách vlastivědy.:
Autor: Marat Datum: 21.8.2008 11:42

Kantore,oni lidé po obnově republiky v 45 roce vůbec tak nevychvalovali I.republiku.Dokonce ani E.Beneš.Byl jsme ještě malím dítkem,když tá republika zanikla,takže osobní vzpomínky nemám.Po válce jsem ale poslouchal lidí co říkají a oni tu I.republiku nevychvalovali.Ani v memoárech kterých jsem četl už dost,s takovým dojetím o té republice nepíší.Dnes také mnoho lidí,dokonce většina nepovažuje nynější stát za slastný,Ovšem,za čas a možná už dnes také kantoři v hodinách vlastivědy vykládají žákum,jaká je to slast ten dnešní stát.Kantoři i za socialismu vynášeli ten réžím a většina tomu věřila.Mě po válce učili kantoři,kteří učili už za Rakouska a vždy v každé době, každý réžím žákum vychvalovali.Byl to jejích chleba.Kantoři vykládali žákum vždy bludy a tak často je vykládali,až tomu co vykládají začali sami věřit.Takže i to vaše vyprávění je také jen vaším bludem.Zrovna tak o té svobodě po 45 roce až do 48.Ono  ty tři poválečné roky se zase tolik nelyšily od let následujících.Vždyť za ty tři roky bylo učiněno už vše,aby se cesta kkomunistu k moci podařila.Za demokracií  to můžou považovat snad už jedině emeritní kantoři.

já si říkal:
Autor: vytyk Datum: 21.8.2008 11:40

to zní jako z učebnice pro 6. třídu ZDŠ a on to psal pan učitel.

Re: Kdyby, kdyby:
Autor: Prouza Datum: 21.8.2008 11:14

Autor tohoto příspěvku je naprostý diletant v historii. R - U nebyla jedna země, ale dvě. Každá část měla svou vládu, parlament a zákony. Spojovacím prvkem byla pouze osoba panovníka, kterého Rakušané po válce vyhnali. Ve Vídni ani Budapešti nikoho nenapadlo obě země spojovat. Rozsáhlá území nacházející se dnes v Polsku, Ukrajině a Na území bývalé Jugoslávie se připojila k nově vzniknuvším státům. Takže při zachování loajality by z celé říše zbyly jen Čechy, Morava a Rakousko v dnešních hranicích, pochopitelně bez Slovenska a části dnešního našeho Slezska, na které si činilo nárok Polsko. Tento státní útvar by nebyl o mnoho větší než vzniklá ČSR. Rakušané a čeští Němci by tvořili nírnou většinu. Toto Rakousko-Česko by si Hitler bez problémů připojil a naši předkové by jako občané třetí říše bojovali v řadách Wermachtu. Odloučení od Rakouska bylo velmi prozíravé.

svobodou:
Autor: cca1 Datum: 21.8.2008 11:10

po 45´myslíte Národní frontu a povolené strany ??? ;-D;-D;-D;-D i vy ftipálku jeden....

vážený pane učiteli:
Autor: PPP Datum: 21.8.2008 10:48

Váš příspěvek je tak typicky "učitelský", jako by pojednával o ušlectilých českých buditelích v době úpění pod habsburkým jařmem. Skutečnost je úplně jiná. Lidé musí vydělávat, chtějí zakládat rodiny, musí živit sebe i děti, musí se postarat o bydlení. Zabývat se vytryskáváním svobody a vzepětím ideálů mohou jenom v čítankách. Dubček byl jistě sympaťák a jeho reformy lákaly, ale do ÚV se nepropracoval pomocí ušlectilosti, do nomenklatury se člověk nedostal za čestnost. Řadový občan nejásal v májových průvodech z radosti nad kolaborantstvím, ale ze zcela jiných důvodů. Je to stejné jako s čítankovými buditeli, které učitelstvo tolik miluje. Tyl psal hry a hrál divadlo, aby se uživil a Smetana z téhož důvodu komponoval Mou vlast. Tryskat vlastenectvím mohli i jako ševci, ale chtěli dělat to, co je těší a votom to je.

Re: Zajímalo by mě...:
Autor: Vilík Datum: 21.8.2008 10:36

Správná rodina je mafie strýčků, švagrů, bratranců, vlastních a nevlastních sourozenců. Ta vzniká zvýšenou porodností pravověrných katolíků, dbalých Písma a projevů bratra předsedy. My egoističtí ateisti, hrající si na vlastním písečku a přemýšlející o každém dalším možném potomkovi nemáme šanci tu spávnou rodinu založit. Amen.

Ano, znárodňovalo se i v Británii. O to znárodnění za Beneše ale tolik nejde:
Autor: Historik Datum: 21.8.2008 10:18

Jde o to, že komunistická ústava z roku 1948 !!! ("Ústava 9. května") zaručovala vlastnictví podniků do 50 zaměstnaců a půdy do 50 ha. Platila až do roku 1960, kdy už byli "znárodněni" i jednotliví řemeslníci a "zkolektivizováni" všichni rolníci, samozřejmě PROTIÚSTAVNĚ.

Únor 1948 byl pro velkou část lidí pohromou:
Autor: Historik Datum: 21.8.2008 10:14

A pro téměř všechny byl pohromou už rok 1953, měnová reforma, posmrtný dar nebožtíka Gottwalda.

Okupaci roku 1968 chápal jako katastrofu celý národ včetně drtivé většiny členů KSČ.

ha ha ha:
Autor: Honza z podhůří Datum: 21.8.2008 10:05

"Uvěřit navíc tomu, že i slušný člověk může přijít ke slušným penězům, když se poctivě snaží, šetří a zbytečně peníze neutrácí, navíc žije ve správné rodině a v přátelském kolektivu - to dnes lidé nedokáží pochopit." - jestli je tohle popis jak pan Čunek k penězům přišel, tak teda "potěš"!

Zajímalo by mě...:
Autor: dulcibelka Datum: 21.8.2008 9:54

slušný člověk může přijít ke slušným penězům, když se poctivě snaží, šetří a zbytečně peníze neutrácí, navíc žije ve správné rodině a v přátelském kolektivu - to dnes lidé nedokáží pochopit - Asi k těm lidem také patřím...potřebovala bych vysvětlit, co je to ta správná rodina, autore. A ta nesprávná...