24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Frantisek 12.8.2008 9:29

Co bylo dřív, slepice nebo vejce?

Kvalitní osobnost nemůže být učitelem. Možná ano, možná ne. Kde ty kvalitní osobnosti začínaly se svými znalostmi? V jeskyni, v izolaci, na pustém ostrově? A patří do této problematiky peníze? Opravdu? Kolik učitelů, resp. vynálezců a vědců bylo a je milionáři ? Respektive příslušníků bohaté aristokracie nebo buržoazie - to nemyslím hanlivě !!! Dle mého názoru by učitel měl především žáky a studenty seznámit především se základy konkrétního oboru, a ostatní by mělo být záležitostí studentů. Prostě když nechceš - nemusíš. Peníze, prázdniny, pracovní dobu bych do toho nemíchal. 

Vala 12.8.2008 0:29

Kdo neumí, měl by toho nechat, aby se nestresoval...

No, víte, pane autore, také jsem na VŠ chvilku učila, ale protože jsem měla dojem, že ten technický obor dostatečně neumím, nechala jsem toho a šla jsem do praxe. Studenti mě oblibovali, ale mě chytal noční děs při představě, že mezi nimi jednou vstane nějaký ten inženýr od Pánaboha a promluví. Situace jako Salieri versus Mozart...;-)

raul 11.8.2008 22:40

Už je trochu pozdě

ale přece jen  - místo mnoha slov, leckdy o ničem, bych doporučil  přečíst výzvu doc. Bečváře Všem...

na     http://www.stolzova.cz/stolzova/view.php?cisloclanku=2007092201

Sokrates 11.8.2008 20:31

Vím, že nic nevím...

Učil jsem 35 let. Z toho mi 20let trvalo, než jsem se poprvé odvážil říci "Já nevím!" Přesto to moji autoritu ani o vlas nesnížilo, ba právě naopak. Nejvíce k smíchu jsou mi obrýlené profesorky s aprobací ČJ/Dej, které, když nevědí co by řekly k tématu historie,  začnou vytýkat chyby v interpunkci.

Dave 11.8.2008 17:10

Klasika

Klasicky vyrok neucitele:

Ucitele to maj nejlepsi (mysleno pracovni dobu, narocnost povolani, slusny prachy, prazdniny), ale delat bych to nemoh.

sdeluje, ze jim to zavidi, ale v podvedomi je mu jasne, ze neni co. To jenom dusevne nevyspel od skolnich let a zastydle setrvava v opozici proti autorite. A v tomto duchu vychovava i sve deti, ktere by on na onom (ne)zavidenem miste ucitele behem prvnich vyucovacich minut zabil.

František 11.8.2008 14:50

Kdo nemá své poslání učitele, ten není učitel

Jeden takový učitel byl J.A. Komenský. Co on znal? Všechno. Učitel nemusí pořád učit, on může své povolání kdykoli opustit a pracovat také jinde, což bývá obvyklé. Nejlepší je učitel s bohatou praxí, která vůbec nemusí být pouze učitelská.

Když byl můj syn žákem, tak jsem ho naučil skládat Rubikovu kostku. Já jsem to neuměl a nikdy jsem se to nenaučil, ale naučit druhého to umím. Trenér Bruckner také nehraje fotbalový zápas, ale  dokáže být výborným trenérem atd. Je opravdu něco jiného učit a něco jiného je to provádět. Správně druhé učit, to je opravdu umění. To mnoho lidí nepochopí a učitelům závidí 2 měsíce prázdnin, které oni stejně nemají.

Frank 11.8.2008 20:53

Re: Kdo nemá své poslání učitele, ten není učitel

Kde jste prosím došel k závěru, že Komenský znal všechno? A to poslání neplatí přece jenom pro učitele.

HonzaV 11.8.2008 23:18

Re: Re: Kdo nemá své poslání učitele, ten není učitel

za Komenskýho to ještě šlo, "znát všechno" ...

Petr K 11.8.2008 14:12

Obavy autora

jsou spíše potížemi růstu, také jsem jimi prošel.. Ne každý učitel na univerzitě má též odborné pedagogické vzdělání, ale buďme upřímní:  o to tam vůbec nejde. Student se tam už nevodí za ruku, "poslušnost" jako na gymplu se už nevyžaduje, jako třeba na gymplu. Zato se jim snažíme dát odborné vědomosti, které jsme sami získali a připravujeme ho tak pro jeho budoucí práci. Jestli to není zaslužné, pak už nic na světě.

Tvrzení, že "kdo to neumí, ten to učí" je nejen intelektuální vtípek, ale i běžný názor těch, co nemají rádi školu :-). Jistě, existují neschopní učitelé, ale neschopných je i mnoho lidí v jiných oborech, takže můžeme klidně říkat, že "kdo to neumí, ten to dělá" nebo dokonce "kdo neumí politiku, řídí stát" :-).

Vitp je v tom, že potřebujeme učitele víc než politiky. Jenomže učit, to není tak lehké, tam jde i o osobní nadání, tj. nadání umět učit.  Každý nemůlže být Komenský, ale každý se může od něj učit pedagogiku (jen my Češi jsme ještě nezačali :-). Práce učitelů je také nevděčná a kdo očekává ocenění, ten si vybral špatný obor. Je to ironie, protože národ je jen tak vzdělaný, jako jsou jeho učitelé.

 

Kanuk 11.8.2008 17:24

Re: Obavy autora

jen my Češi jsme ještě nezačali...Nesouhlasím. Buď jsme zapomněli, ale spíš přestali, a převzali způsob učení ze systemu, kde se toho žáci ve škole naučí moc málo.

Karel K 11.8.2008 17:40

Re: Re: Obavy autora

Souhlas. Otázka je, zda ještě někdy opět začneme :-).

Kanuk 11.8.2008 18:14

Re: Re: Re: Obavy autora

Podle mého názoru to vypadá bledě. Vývoj pravděpodobně půjde americkou cestou. Konstatuje se, že vyučování ve školách stojí za starou belu, a náprava se bude hledat nikoliv v návratu ke starým osvědčeným metodám, ale v cestě k nějakým novým ptákovinám. A protože má platit "škola hrou", tak se zvýší objem hraní si ve škole, aby to dítka víc bavilo chodit do školy, v důsledku čehož se dítka ve škole budou ještě víc otravovat. Protože je známo, že "nejšťastnější psi" jsou ti, které páníček stále učí novým kouskům, čímž zatěžuje jejich inteligenci (možná, že to je blbě řečeno, ale snad to aspoň někteří čtenáři pochopí).

Enik 11.8.2008 11:18

Ehhmm.

Po přečtení celého článku i diskusních příspěvků mám vážný pocit, že se tu nerozlišují některé zásadní věci. Především vidím zásadní rozdíl mezi "učitelem" v mateřské škole, a "učitelem" na fakultě. Od každého z nich se pravděpodobně očekává něco jiného. Učitelka v mateřské škole předává svým svěřencům zásadně jiný druh informací a návyků než vysokoškolský profesor. Z tohoto úhlu pohledu není tedy možné házet všechny "učitele" do jednoho pytle. V každém případě jsem ale přesvědčený, že každý učitel by měl mít přirozenou autoritu, měl by být psycholog a odborník. Pokud učitel některou z těchto vlastností nedisponuje, nemůže být dobrým učitelem. Většina učitelů této podmínce opravdu nevyhovuje, a proto je stav našeho školství takový jaký je. I úroveň vzdělanosti národa tomu odpovídá.

 Moje osobní zkušenost je taková, že drtivá většina učitelů jsou jen naprogramované mašiny bez schopnosti osobního přístupu. "Naučte se všichni na zpaměť poučky, vzorečky, data, slovíčka a td. Hlavně u toho ale nepřemýšlejte! Myslící žák či student je totiž přímou hrozbou pro pedagogovu autoritu. Mohl by totiž položit nevhodnou otázku, která by byla mimo schopnosti a znalosti vyučujícího, což by mohlo vést ke ztrátě pedagogovi autority. Takové žáky a studenty je nutné hned v počátku umravnit a zastrašit! "Vaší povinností není myslet ale učit se!"  

Kolma Puši 11.8.2008 11:31

Re: Ehhmm.

Myslící žák či student je totiž přímou hrozbou pro pedagogovu autoritu. Mohl by totiž položit nevhodnou otázku, která by byla mimo schopnosti a znalosti vyučujícího, což by mohlo vést ke ztrátě pedagogovi autority.

Eniku, dovolte mi otázku: Vraťte se prosím do doby svého studia a zamyslete se, jak byste vy a vaši spolužáci reagovali na následující slova učitele: Toto nevím. Zjistím to a pak se k této otázce vrátíme. Co by vám asi běželo hlavami: Je to blbec, který to neví. nebo To je férový chlap (baba)?

Enik 11.8.2008 11:49

Re: Re: Ehhmm.

Ani na tuhle otázku není zcela jednoznačná odpověď! Především by se to učiteli nemělo stávat příliš často! Pokud se bude jednat o situaci ve které je možné předpokládat, že učitel nemusí znát konkrétní věc, pak je to docela normální. Pokud se takto bude učitel vytáčet každou hodinu, pak je zřejmé, že toho moc neví. Stejně tak je nutné brát v úvahu to, že by měl být učitel natolik fundovaný, že by si měl vědět rady. V žádném případě by ale neměl studenta za všetečné otázky trestat. Spíš by měl být schopen ukázat, že mu ani všetečné a nepříjemné otázky nedělají problém!

 Živě si vzpomínám, jak jsme si na střední škole udělali "dobrý den" z profesorky chemie, když jsme se jí ptali na to, co je to "CaCaO." Z chemického hlediska je "vápnan vápenatý" samozřejmě nesmysl. Že se jedná o "kakao" si uvědomila až když si to napsala na tabuli. Rozhodně ale nebyla za hlupáka. Šplhla si u celé třídy. Vzala to jako legraci. Znám ale i mnoho opačných případů, a těch je Bohužel mnohem víc! 

josef krouman 11.8.2008 16:49

Re: Re: Re: Ehhmm.

"dostal" jsem chemikářku na Svinibrodskou zeleň. Neznala složení, ale nikdo to ani neočekával, dnes se tomu na setkáních společně smějeme. Její autorita nijak neutrpěla.

Jura Jurax 11.8.2008 11:44

Re: Ehhmm.

hm ... především nazpaměť ... a potom, bez základních pouček, vzorečků, slovíček, dat v paměti zůstane studentík hloupý, neboť nic nepochopí a nic nebude umět.

Dokud nepochopíte definici spojité funkce, nepochopíte limity a diferenciální a integrální počet ... ale když se nadřete pár vzorečků pro výpočet limit a podorbíte se určitému drilu, v praxi s nimi zpravidla vystačíte, i když nejste na netu a nebo nemáte po ruce vhodnou knihu ...  tak si vyberte, co se hodí.

Enik 11.8.2008 11:53

Re: Re: Ehhmm.

Otázkou ovšem zůstává, jak velké množství informací je nezbytně nutné našrotit se nazpaměť, a co všechno je možné řešit pomocí analytického myšlení! Být schopen analytického myšlení je totiž důkazem toho, že problému rozumím, a jsem schopen si dát věci do souvislostí. Nadřít se něco nazpaměť neznamená ovšem vůbec nic!

janik 11.8.2008 12:33

Re: Re: Re: Ehhmm.

Teď jste na to kápl. Kolik se toho naučit nazpaměť a co vymyslet. Když nic neumím nic nevymyslím.

Jura Jurax 11.8.2008 12:54

Re: Re: Re: Ehhmm.

No, máte-li spočíst kvadratickou rovnici a neznáte-li vzorec, pak si jej jistě bryskně odvodíte - nicméně mně osobně přijde jednodušší znát ten vzorec nazpaměť.

Papouch 11.8.2008 13:43

Re: Re: Re: Re: Ehhmm.

osobne davam prednost uzitecnejsi cinnosti nez vynalezani trakare a predpokladam, ze i tohle je v PUMu a podobnych priruckach

navic, od te doby, co mame Derive, je algebra hrou

tom 11.8.2008 19:22

Re: Re: Re: Re: Re: Ehhmm.

Pokud tomu na clovek rozumet, tak si to reseni kvadraticke rovnice vymysli celkem rychle. A zrovna u matematiky je nutne si tim projit a vedet jak se co pocita a pak na to treba zapomenout, ale pamatovat si, ze to clovek umel.

Derive neni moc dobre, diff. rovnice to neresi, integraly to pocita divne, Maple nebo Mathematika je lepsi;-). A pouzivat jakykoliv program na algebru (linerni) je zvrhlost.

h 11.8.2008 22:01

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ehhmm.

To je sice fajn (fine), ale nejdřív musíš vědět k čemu je to dobré. a že je taky dobře zpaměti vědět, kolik je 2x2 nebo 12x15 ap. Ono se to bez cvičení paměti neobejde. Stejně jako čtení. Je vědecky experimentálně dokázáno, že človíček musí načíst určitý počet hodin (+-), aby dokázal číst a rozumět atd., A rozhodně nikomu neuškodí, bude-li trénovat paměť učením "nablblých" básniček, pouček, vzorců...  

Marie 11.8.2008 13:37

Re: Re: Re: Ehhmm.

Nedávno jsme vedli obdobnou debatu s přáteli, kteří tvrdili, že v dnešní době, kdy lze vše nalézt na internetu, není potřeba se ve škole učit tolik věcí nazpaměť. To je jistě nesmysl, spoustu věcí se člověk prostě nazpaměť naučit musí. V této souvislosti mně napadlo, jak by se dotyčnému líbilo, kdyby chirurg nad jeho rozříznutým břichem požádal o pauzu, protože si musí najít na internetu, jak dál.

hufv 11.8.2008 16:06

Re: Re: Re: Re: Ehhmm.

Tedy, potřebuje onen dotyčný chirurg praxi, aby věděl co přesně v tom rozříznutém břiše udělat, potřebuje obratnost a myšlení, aby tam něco neudělal špatně, nebo potřebuje přesně znát latinský název každé jednotlivé buňky, se kterou se v břiše setká, a její složení?

Já za sebe bych raději, kdyby mě operoval ten, kdo je obratný, zkušený a umí myslet než někdo, kdo bude znát vše nazpaměť. Když se tak zamyslím nad postavami doktorů, tak mě napadá přirovnání z Nemocnice na kraji města - Blažej, Sova a na druhé straně Cvach. A kde že ten třetí skončil?

Chris Kelvin 11.8.2008 16:16

Re: Re: Re: Re: Re: Ehhmm.

Stal se ředitelem :-)

Ale v seriálu nikdo netvrdil, že Cvach uměl všechny latinské názvy. Troufl bych si tvrdit, že reálný Blažej by je znal lépe. Nicméně na současné české medicíně se opravdu víc dbá na ty "telefonní seznamy" než na praxi a široké vědomosti. Ostatně, už jste někdy viděl průměrného doktora, jak zápasí se zcela průměrným přístrojem? Já ano.

Marek 13.8.2008 0:00

Re: Ehhmm.

Moje osobní zkušenost je taková, že drtivá většina učitelů jsou jen naprogramované mašiny bez schopnosti osobního přístupu...

Moje osobní zkušenost je, že 9/10 řemeslníků jsou idioti, co neumí svou práci, že 9/10 řidičů jsou tupci, co buď bezohledně roztahují své ego po obou stranách cesty nebo bezohledně brzdí pomalou jízdou, že 9/10 politiků dává přednost osobním zájmům a názorům před názory voličů, že 9/10 prodavačů nemá anung, co prodává, že 9/10... to je prostě celej národ, to nemá s učiteli co dělat.

Comenius 11.8.2008 10:03

moudrosti

Mám čtyřiatřicet let, učím na jednom pražském gymnáziu, plat 19 000 měsíčně. Nemohu bedlivěji sledovat vaši duchaplnou diskusi, ani se vzdělávat, zcela se soustředím na to, jak vyjít do příští výplaty a jak přesvědčit manželku, že si nevzala blbečka. Nikdo z těch, kdo v kapitalistických Čechách hluboce diskutuje o školství, by za stejných finančních podmínek nebyl ani tak hlubokomyslný, jako bezradný. Nejlepší jsou názory "tak ať dělá něco jiného". Tak jen melte dál s tou liškou v čele, smečko hloupá. 

JoJo 11.8.2008 11:05

Re: moudrosti

Comenie, všiml jste si, že mnoho z těch, kterým předáváte dennodenně svá moudra mají následně pro společnost hodnotu minimálního platu, ze kterého odvádí desátek, ze kterého Vy máte následně zajištěnu Vámi zmíněnou mizernou životní úroveň? Při Vašem vzdělání, kterého jste předpokládám dosáhl alespoň v úrovni potřebného minima, by jste mohl vědět, že kde nic není, ani čert nebere. A z jakéhokoliv důvodu omezeného rozpočtu raději přihodím peníze hasičům, záchranářům ba i policajtům, než věčně ubrečené rádobykastě české inteligence.

Kanuk 11.8.2008 11:28

Re: Re: moudrosti

Jo, blbcům se nejsnáz vládne. To věděli určitě ve starověku, možná že už v pravěku. Proto žádní vládcové se nepředali v platech učitelů.