16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

POLEMIKA: Krásná smrt

V Americe se říká „ There is always first time!“ Dnes tedy reaguji na Astonův úvodník Čert je z pytle venku. Překvapila mě změna jeho postoje k otázce eutanazie. Před lety totiž napsal v Lidových novinách článek, ve kterém vyjádřil podporu myšlenky umožnit těžce nemocným pacientům, těm, kteří nemají naději žít, ukončení nesmyslného trápení s pomocí lékařů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Abina 23.7.2008 22:46

raději euthanasii, než se postarat o nemocného?

Samozřejmě, euthanasie ano, ale pro lidi, který mají nezměrné utrpení, nemoc, které progrese nejde zvrátit a přitom ke smrti nevede. Ale špatná péče o umírající, to případ pro euthanasii není - to je příběh o naprosto selhávajícím systému, ve kterém jsou zaměstnaní lidé bezcitní, kteří pacienty vidí jako věc, jejíž obsluha je odvádí od jiné jim příjemnější činnosti.

Myslím, že by málokdo volal po euthanasii, kdyby se nebál právě konce, kdy bude někde ležet bezmocný, odkázaný na takovéhle služby, do poslední chvíle nedůstojně vláčený z vyšetření na vyšetření, cpaný preparáty, které mu už nemohou pomoct, ale je jim po nich jen víc zle, a nedostane takové, které by mu utlumily bolest, resuscitovaný stále dokola a  nakonec utopený infuzemi.

Ale to je přeci něco, co by se nemělo řešit usmrcením pacienta!! Problém je v těch, kteří jsou kolem něj! Možná by se vše vyřešilo tím, kdyby každý zdravotník po určitých letech v zaměstnání byl nucen prožít tak dva týdny jako neznámý pacient v jiném zařízení. A to neznámý je moc důležité. A možná by se to vyřešilo tím, kdyby synové a dcery o své nemocné rodiče pečovali doma a nedávali je do ústavů při prvních potížích.

Asi před týdnem probíhaly v novinách velké diskuze na téma "hnusné chování parsonálu k pacientům v LDN" a bylo to dokonce omlouváno jejich nízkými platy. Copak si někdo myslí, že když takový člověk dostane víc, že bude slušnější? Rozhodně ne, spíš naopak. Takže jak říkám, euthanasii ano, ale pro lidi, kteří neúnosně trpí a přesto nemohou umřít - ne pro lidi,kteří umírají - těm poskytnout takové preparáty, které by je zbavily bolesti a strachu a takový komfort, který by jim ten poslední čas zpříjemnil.  A to by se snad mohlo vyřešit privatizací nemocnic, proti které tolik lidí brojí - což je velice zajímavé. A vzbuzuje to ve mně trochu dojem, že lidi radši nechají své drahé uspat, než by změnili systém.

 

lena 23.7.2008 16:46

Re: co na to kral Salamoun

Jasne z teba hovori iba ideologia. Ja nemam zivot nikym darovany a som jeho panom. Nemam ani nesmrtelnu dusu. Nenarodila som sa preto, aby som sa trapila. Ziadny stvoritel neexistuje. Eutanazia riesi problem ludi s tazkym utrpenim, pochadzajucim z nevyliecitelnej choroby, ktori uz nechcu predlzovat svoje utrpenie. Je to take tazke pochopit? Mozno s trochou sucitu by sa ti to podarilo...

Fafa 23.7.2008 4:54

Venco:

pokud by clovek zemrel prirozenou smrti za den, tak nema smysl debatovat o euthanasii. Proste odmitne lecbu, dostane paliativni leky a zemre. To lze i podle dnesnich zakonu. 

A temer zadny zakon o euthanasii nemuze tuhle situaci zmenit. Pokud by o euthanasii melo rozhodovat lekarske konzilium na zaklade objektivnich nalezu, tak nebude schopno dodat rozhodnuti behem jednoho dne. Pokud bude euthenasie legalni bez konzilia, jenom na zaklade podepsane zadosti pacienta a bude mozne ji provest behem do 24 hodin po zadosti, tak se nemocnice zmeni v Killing Fields.      

velpa 23.7.2008 1:16

Re: Vyjimečně souhlasím s Džamilou.

 také souhlasím s názorem paní ministrině,ale neberu ji vážně.Blíží se volby,zelení ztrácí a tak když vidí že návrh má naději a bude schválen i bez ní ,nebo že se bude schvalovat až po volbách ,tak proč by něco neřekla,co zní liběji uším penzistů  .Je jich hodně těchto potencionálních voličů o jejichž likvidaci jde. Jinak se ztotožňuji s vámi.

3,14ranha 23.7.2008 0:56

Re: Vážení odporcovia,

to řekněte dvěma tisícům lidí ročně kteří v holandsku ani jednu z těchto vychytávek ke smrti nepotřebovali - abych nekřivdil, ona to byla asi regulérní eutanázie a ne vražda, ale i tak z toho vyplývá že 2/3 eutanázií se v holandsku dělá nelegálně, jak by to vypadlao u nás radši nemysletRvRvRv

3,14ranha 23.7.2008 0:47

Re: okecat se dá všechno

teď váhám zda dátR^R^R^

nebo;-(;-(;-(

že některým lidem nedochází: cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly;-€

Pavel 22.7.2008 23:41

Vyjimečně souhlasím s Džamilou.

Euthanasie v našem Kocourkově je legalizace vražd. Zelenka, průkopník české cesty euthanasoval i bez zákona. Také neposlušné důchodce je třeba eutanazovat. Určitě se dočkáme, kdy pojišťovna bude mít smluvně zaručeno právo euthanazovat klienta, kterému již byl vyplacen limit jeho důchodové dávky.:-D

hans 22.7.2008 23:07

svobodná volba

Ať chceme nebo ne jistá forma eutanazie se praktikuje a praktikovala akorát se teď o tom začíná mluvit.Je na každém z nás jak se rozhodne.Já vím jedno- než pomalu umírat v bolestech tak budu volit rychlý a bezbolestný konec a žádný politik či pánbíčkář mi nezabrání ve svobodné volbě. Chtěl bych vidět zatrpklé odpůrce eutanazie když by je zaživa žrala rakovina,neměli žádnou šanci na uzdravení a měli dnem i nocí nesnesitelné bolesti protože už žádný tišící prostředky nezabírají jak musí čekat až přijde sestra jim umejt zadek protože už neudrží stolici- chtěl bych je vidět jak by tohle vydrželi!!! Nikdo po doktorech nechce aby někoho vraždili.Jde o to aby řekli jestli ten člověk má alespoň malou naději na uzdravení nebo žádnou a pak tomuto člověku jen pomoci aby sám mohl důstojně odejít s tohoto světa.

blanka 22.7.2008 22:24

Re: Re: Re: Každému

Obdivuji vaši matku, která pečovala o svou matku doma. Je to pro jednoho člověka úkol k neunesení. Kolikrát za tu dobu jste ji nabídl, že ji na 2-3 dny vystřídáte,ať odjede a odpočine si?

Ten problém není jen váš osobně. Celé zdravotnictví je zařízeno na  léčení, ale už není připraveno zanechat léčby a nechat člověka umřít. Podpora domácí péče není velká. Možná by vaše babička  důstojně, lidsky a s menšími bolestmi  umřela v hospici. Zajděšte se  do hospice podívat dřív než budete volat po eutanazii. Ale eutanazie by měla jistě oproti hospici jednu přednost, je určitě levnější.

A k vaší představě vlastní smrti, že vás děti budou držet za ruku, rozloučíte se a spokojeně vydechnete, tak takhle je to jen v pohádkách Boženy Němcové  a nebo v televizních seriálech.

Jestli chcete odejít takhle , tak byste si měl už teď pořídit  pistoli a včas ten problém vyřešit sám.  Pokud k tomu nemáte odvahu, zkuste s právníkem napsat dokument, ve kterém odmítnete  určité lékařské intervence a požadujet jen základní péči. Mysdlím, že podkud vám třeba nebudou podána antibiotika, a budete upoután na lůžku, příroda vaše umírání nebude moc protahovat.

david menachem 22.7.2008 21:57

co na to kral Salamoun

bs'd

pripomenme si zasadni fakt: muzeme svuj darovany zivot prodlouzit nebo zkratit, lec -nejsme pany zivota, ti mene jsme oznacitelni za pany smrti.

kazdy clovek ma svou nesmrtelnou dusi,   ktera o  tomto dobre vi.

clovek se ku trapeni zrodil, jak pravil nejmoudrejsi ze smrtelniku, kral zvany Salamoun.

Chovejme se proto jako stvoreni vuci svemu Stvoriteli. Vykresat z tohoto nam darovaneho zivota maximu dobreho pro vsechny - to je reseni, ale euthanasii se vubec nic nevyresi. Vratis se tam, kde jsi selhal, a vse nanovo...

gadd 22.7.2008 20:17

okecat se dá všechno

Cituji z článku: "Lékaři musí přece jít o pacientovo dobro a tím může být často i ukončení jeho trápení. Není to ukončení života, je to ukončení pacientova živoření, pomoc k důstojnému odchodu, ústup od nesmyslného prodlužování neodvratného."

Orwelle náš, jež jsi na nebesích...

petr v. 22.7.2008 19:36

k otázce eutanazie

Otázka eutanazie je eticky citlivá. Nabaluje na sebe z toho důvodu oprávněnou pozornost a ne už tak oprávněné (?) emoce. Domnívám se, že chceme-li dnes u nás uzákonit eutanazii, je to jako bychom vydávali striktní technickou normu upravující tvar hlavice řadicí páky v autě a neměli obdobně ošetřené brzdy a motor.

Velkou předností a zároveň bolestí dnešního zdravotnictví je, že toho STRAŠNĚ MOC DOKÁŽE. Dnešní zdravotnické technologie dokážou člověka vytrhnout od samých bran smrti, je ovšem další otázkou, že všem těm vytrženým už nedokážou pomoci zpět do bran života. To bylo velmi obrazné :-). Mám na mysli to, že medicína koná na základě vnitřních doporučení, guidelinů, předpokladů o tom jak má vypadat řádná péče.  Je věnováno dost času tomu, jak léčit abychom dosáhli ještě o 2% lepšího výsledku atd.

Jenže nevěnuje se adekvátně prostoru tomu, jak chtějí být léčeni pacienti. A chtějí-li být vůbec léčeni ...

Domnívám se, že daleko před eutanazií stojí právní zakotvení LIVING WILL či obdobného institutu, který umožní člověku, aby se za jasného vědomí rozhodl, jakým manipulacím se chce a nechce podrobit v době, kdy  už nebude moci jednat právně validně  (porucha vědomí, ovlivnění léky atd) .

A ještě před tím změna pozice pacienta ve svéprávnou osobu v ordinaci. Tím nebiju do zdravotníků. jak je dnes v módě :-)  ale spíš šťouchám do pacientů. Protože oni na sebe musejí vzít to rozhodnutí o svém zdraví - a s ním i zodpovědnost !! Protože jak se tak občas mluví o nepřípustném paternalismu ve zdravotnictví, vzpomeňme na to, že někdy je pohodlné tvářit se jako malé dítě a nechat za sebe rozhodovat druhé. Jenže jak jsem jednou dospělí, tak to bohužel nejde ...

jhm 22.7.2008 19:34

Re: zkušenost

Já být Vaším synem, bych tablety nešel počítat.

Nemo 22.7.2008 18:23

Re: Snad všechna

A on vám to právo umírat v bolesti, nebo poručit duši Pánu a tiše skonat někdo upírá?

Kdo to je?

Hubble Bubble 22.7.2008 17:45

Re: Re: Dosti demagogický článek

vždycky přeci můžete léčbu odmítnout. Nebo ne?

JK 22.7.2008 17:08

Snad všechna

 náboženství učí, že záleží na způsobu smrti. Jaký je stav mysli v té chvíli, tak nějak podobně to bude pokračovat dál. Cílem života by mělo být na tuto chvíli se připravit, to zhruba znamená udržovat mysl positivní a radostnou – to je cesta nejsnazší. Toto kladné směřování by mělo být v člověku dlouhodobě upevněno, aby se stalo jeho přirozeností a překonalo negativní zvraty sklonku života. Jistota, že to dobře dopadne, ale není žádná a proto byl od nepaměti považován za šťastného a vyvoleného třeba ten, kdo zahynul s povznesenou myslí mečem při obraně otčiny nebo za svého panovníka. Nepřípustnost sebevraždy zdá se měla dva důvody: ušetřit nešťastné lidi duchovního pádu a naopak zabránit lidem s horkou hlavou předčasně obětovat život tam, kde jsou i jiné možnosti. S ideály odešlo i porozumění takovým věcem. Utrpení by mělo mít smysl, pak to není utrpení, a těžko říct, jaký smysl má prodlužovat život lidem pološíleným bolestí. O možnosti zneužití bylo napsáno dost a netýká se podstaty. Dvě věci ale nevíme: není ta obrovská úleva, když přijde konec, to, co lidské vědomí může vymrštit od zoufalství někam k opačnému pólu a není to tak lepší než umírat v temné tuposti? A vtírá se otázka takřka nepřípustná: z vyprávění víme, že dříve člověk tolik nelpěl na světské marnosti a své osobě a když poznal, že přichází jeho hodinka, poručil duši Pánu a tiše skonal. Není ten současný způsob umírání jen vyrovnáním toho, co zde bylo pro člověka připraveno? A není to vyrovnání podmínkou toho, aby vědomí mohlo být nasměrováno ke světlu?

kurbet 22.7.2008 16:44

Re: Pane autore, nad psaním Astona se nepozastavujte

Nepolitiku-vaše noticka nepatří toliko jenom Astonovi.Znám jednoho pána na kterého by pasovala ještě líp.Víme?V čecháčkovské politice jde o jev zcela běžný.

nepolitik 22.7.2008 16:28

Pane autore, nad psaním Astona se nepozastavujte

on musí každý den vypotit úvodník a tak se chytá všeho co mu přijde pod ruku a podle toho to vypadá. Rád píše o všem možném i nemožném, hlavně kritizuje to čemu nerozumí nebo o čem nic neví, nebo, jak říkáme my Češi , o čem ví kulový. To, že jste ho nachytal na švestkách jenom dokazuje, že netvrdím nesmysly. Také já jsem už několikrát zjistil, že popírá to, co sám kdysi obhajoval. Stačí si úpřečíst některé jeho výplody z dob reálného socialismu.

velpa 22.7.2008 16:19

Re: ... vypustime (druheho) dzina z lahve?

 Pane Panský,s vašimi názory se plně ztotožňuji!

velpa 22.7.2008 16:06

Re: Re: Řešení je snadné

 Nemo,správně!A nezapomeňme na to,že nám Vatikán upálil Mistra Jana Husa a nyní by ještě chtěli vrátit  majetek ,který ukradli komunisté a my jsme se o něho poctivě podělili. A tak volám se všemi volnomyšlenkáři :Pryč od Říma  a vstříc euthanasii !;-)

velpa 22.7.2008 15:59

Re: Život má cenu, pokud má smysl.

  Pane Beránku to vaše uvažování,kdy má a nemá život cenu mi připadá jako by jste byl členem  kolektivu mravenců,nebo včelího roje. Jestli máte takové myšlení,pak mi připadá celkem přirozené,že jste  "euthanásním " aktivistou. Trubci,když nejsou k užitku,jsou také vyhnáni ...;-)

velpa 22.7.2008 15:51

Re: Re: Eutanasie

 Dulcibelko,někde jsem včera četl,snad to psala  sama ta navrhovatelka,že lidé,kteří fysicky či psychycky nesnesitelně trpí,by měli mět možnost ukončit důstojně život.U těch trpících bolestmi tělesnými,si ještě dovedu představit,že se svobodně rozhodnou.Ne tak u lidí,kteří trpí nějakou duševní poruchou,třeba depresemi-nesnesitelnými a neléčitelnými.Vy si to dovedete představit,že se svobodně rozhodnou?

velpa 22.7.2008 15:37

Tak nevím,je to jen souhra náhod,

 že právě v době,kdy se bude projednávat zákon o t.zv.euthanasii se v tisku objeví  senzační zprávy o nedůstojném životě v léčebnách / i když o tom nepochybuji /,anebo je to jen objednané těmi různými "zákonodárci",aby vyvolali patřičné obavy  u občanů,zvláště těch vyššího věku?  A jak se pak dívat na vraždění německých občanů v době třetí říše? Vždyť nacisté taky mordovali ty,kteří již nebyli k "použití" ani ve výrobě,ani  v armádě.No a jen tak mimochodem to mohlo postihnout i nepohodlného občana.Tomu,že hrozí nebezpečí zneužití nasvědčuje i "příspěvek jakéhosi propagátora tady,který již nepokrytě vyhrožuje ,že ti,kteří se nenechají zavčas oddělat musí počítat s tím,že budou mět jen minimální péči,že si budou must řádně doplácet a že není dostatek lidí,kteří by / podle mne také díky soc.podmínkám a potratům /  na ně,ty hnusné dementy pracovali.;-)

Haui1 22.7.2008 15:35

Re: Re: Re: Re: Re: Každému

Žeby masochismus?

emil 22.7.2008 15:07

Re: Re: Každému

Tak to je docela husté. Ťrpění a bolest je naprosto normální. Samozřejmě, v určitém fyzickém stavu, kdy jak osoba, tak i organismus mohou bojovat. Nemohou-li už, je to trápení a dá se říci i týrání. Jen bych vás chtěl vidět jako 80 letého staříka s obrovskými bolestmi, jak říkáte, že je to v pořádku, že to holt k životu patří.

drak 22.7.2008 14:41

Re: Eutanasie

:-D A to je plán Julínka se Šnajdrem. Udělat ze zdravotnicví vydělávající fabriku pro vyvolené. Ostatní asť zdechnou!! Přesně po vzoru emerické řízené péče. Jsi těžce nemocný? Máš 3O nebo 4O % na  doplatek? Nemáš? Nezajímáš nás.!! Umřeš rychle v LDN , která vydělává horentní peníze? Před vraty čeká 5O dalších se sponzorskýcm darem v ruce!;-O

Nemo 22.7.2008 14:41

Re: Re: Re: Re: Každému

To mně pak vysvětlete slova Matky Terezy: Utrpení je dar, skrze který můžeme projevit svou lásku.

Proč zakladatel Opus Dei, Svatý Jose María Julián Mariano Escrivá, provolával bolesti slávu: Let us bless pain. Love pain. Sanctify pain... Glorify pain!

jhm 22.7.2008 14:40

Re: Re: Řešení je snadné

Ti co ve středověku navzdory církevnímu zákazu pitvali byli kupodivu taky věřící.

Co se týče zákazu euthanasie pro věřící tak by mě zajímalo jak by jste to kontroloval? Napadají mě otázky typu: 1. Opravdu jste nevyléčitelně nemocen? 2. Trpíte nesnesitelnými bolestmi? 3. Přejete si to ukončit? 4. Jste křesťan/muslim/buddhista/hinduista/žid/cikán?

Vlastimil 22.7.2008 14:35

Re: Re: Re: Život má cenu, pokud má smysl.

Nechtěl bych být dementním pacientem na LDNce. Ale nechtěl bych být ani lékařem na LDNce po schválení zákona o euthanasii. To by se tam ti "dementi" asi hezky rychle točili.

Stále vycházíte z předpokladu, že nemocný člověk se bude o své vlastní euthanasii rozhodovat zcela svobodně. Jenže takovýto člověk už obvykle příliš svobodný není - je vážně nemocný, slabý, bezbranný, utlumený léky, dezorientovaný a tak je velice snadno manipulovatelný. Bojím se, že o životě a smrti těch slabých a bezmocných budou rozhodovat jiní.

V. Hoffman 22.7.2008 14:27

Re: Vážení odporcovia,

A mimochodom, samozrejme ze su potrebne vsetky mozne poistky a prave pre ludi s pochybnostami je to priestor navrhnut vylepsenia /pretoze celospolocenska diskusia je nutna/. Lenze to by museli vnimat eutanaziu ako otazku, o ktorej je mozne a potrebne diskutovat a nie ako problem, ktory je treba zahrabat pod koberec /napriklad vyhlaseniami o zneuzivani/.  Predpokladam, ze v Holandsku, Svajciarsku a Oregene to nejako maju osetrene /vyssie zhruba popisujem holandsku prax/, tak co tak sa poucit z ich skusenosti.