19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Stoura 20.7.2008 21:18

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Nejsem si jist, že tomu tak bude. Prozatím šel vývoj k využívání  stále vyšších hustot energie: nejprve lidská síla. Poté síla zvířat. Pak energie větru a vody. Pak pára a jako palivo dřevo, uhlí, nakonec ropa přímo bez páry. Dnes jaderné štěpení a nakonec možná jaderná fůze. Návrat ke Slunci znamená obrovské plochy a malé hustoty energie a především potřeba obrovské akumulace energie, která je ze Slunce k doispozici jen když svítí. Ta akumulace je podle mého názoru největší současný problém při využití energie větru a Slunce. U ropy a uhlí ji příroda provedla, sami s tím ale máme problémy.

hans 20.7.2008 20:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Asi s tím sluncem to bude jako s tím uhlím akorát že dnes je výhodnější ta ropa.Prostě dnes to sluneční záření  neumíme efektivně zpracovat. Jak jsem řekl na začátku je to spíš otázka pro odborníky. Jen jsem chtěl říct to že např. elektromobily sice ekologické jsou ale výroba el.energie mi tak ekologická nepřipadá nemluvě o tom že už teď se potýkáme s jejím nedostatkem tak z čeho se bude vyrábět el. energie pro tyto vozy? Co se týká toho petroleje bylo to myšleno obrazně. 

Stoura 17.7.2008 23:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

hmm - a jak ty elektrárny bez technologických milodarů zemí, které vyvinuly technologie, ty africké země postaví? A jak tato energetická velmoc zajistí dodávky v noci? Mohl byste ten nápad zkusit konkretizovat ekonomicky (kde postavit, co, kolik by stála stavbaelektrárny, kdo a za čí peníze by ji postavil, kdo a za čí peníze by postavil transportní trasy, jak byste zajistil dodávky v noci)?

Stoura 17.7.2008 22:53

Re: Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Když bylo století páry, vědělo se už i o jiných palivech. Jen uhlí bylo z mnoha důvodů nejvýhodnější. Ropa je totiž známa už od starověku. Petrolej  ceny zlata nikdy nedosáhl. (pokud ano: kdy a kde? Kolik tam stál kilogram zlata a kolik kilogram petroleje? Můžete dát odkaz?) 

Energie Slunce má potenciál konkrétní a celkem známý: cca 1,3 kW na metr čtvereční kolmo na svit Slunce. V našich zeměpisných šířkách je to ale použiteklné tak z 10-15% (jsme na 50 stupni - to znamená omezení na polovinu, polovinu času je noc, polovinu ze dne je zataženo,  pokud se panel nenatáčí, se osvětlen jen z poloviny díky oběhu Slunce po obloze). Přeměna na elektřinu je možná jen z 10-20 %. Takže pokud u nás ze čtverečního metru dostanete průpár desítek wattů elektřiny, nebo tak 100-200W tepla,  je to úspěch. Tenhle kšeft mají na triku výrobci elektroniky - ale na rozdíl od jiných podoborů tady se nedá zlevňovat miniaturizací, takže je to hrozně drahé (energie na čištění křemíku, vzácné kovy na dotování jeho polovodivosti, všechno je to náročná a drahá technologie). Ceny jdou sice dolů, ale stále je to mnohonásobek cen ČEZu a navíc zajde Slunce a jste bez proudu.

hans 17.7.2008 22:42

Re: Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Možná že se pak v Arice začnou stavět sluneční elektrárny a bude z černýho kontinentu energetická velmoc a nebudou potřebovat milodary od bohatých zemí.

hans 17.7.2008 22:30

Re: Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Možná se někomu podaří objevit něco jiného.Není to tak dávno co se o ropě a jejím použití vůbec nevědělo a lidé se bez ní obešli tisíce let. Cenu zlata měl jistou dobu petrolej.Když bylo tkzv.století páry tak si všichni mysleli že se svět bez uhlí neobejde a najednou se objevila ropa a s ní další produkty.Já si myslím že lidé mohou objevit další zdroj energie a ropa ,,upadne v zapomění".Je to jen otázka vývoje a výzkumu.Větší obavy mám ale z toho že zájmy mocných skupin ,,udusí" to co se jim lidově řečeno nehodí do krámu.Jako laik si myslím že obrovský potenciál energie má naše slunce.Jen ho ještě neumíme využít.A to si myslím je výzva pro vědce na celém světě a je to otázka času než se na to přijde. A to se právě nemusí líbit třeba ropným společnostem. 

Stoura 17.7.2008 21:55

Re: Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Obávám se, že ani vědecká elita nedokáže obejít zákon zachování energie.  Vodík je prozatím z celkového pohledu vlivu na prostředí horší palivo, než benzín, plyn (z něhož se se ztrátami vodík prozatím vyrábí) nebo elertřina.

hans 17.7.2008 20:50

Re: Re: A VO TOM TO JE !!!

Na tuto otázku by měla spíš odpovědět naše vědecká elita a jiní odborníci na alter.zdroje.Já jsem jen pouhý občan který vyjádřil svůj názor na danou problematiku.

hans 17.7.2008 20:45

Re: Re: Re: Autor by si mel neco zjistit o hybridnich automobilech

Biopaliva jsou slepá ulička.Za pár let nebude co do huby nemluvě o kácení lesů kvůli pěstování řepky či jiných palivových plodin.Podívejte se okolo sebe.Žlutých polí bÿlo jak nasr... Tam kde rostlo obilí brambory tam roste ten žlutý smradlavý sajrajt.

Stoura 17.7.2008 20:40

Re: A VO TOM TO JE !!!

Hmm - a jak vyrobíte ten vodík:-/? A který jiný ek. zdroj pohonnu máte na mysli?

hans 17.7.2008 20:34

A VO TOM TO JE !!!

položme si otázku: kdopak asi vydělá na provozu elektromobilů? Kdopak asi sype peníze na jejich vývoj a propagaci?Kdo tu pořád brečí že už teď je el.energie málo a je potřeba postavit novou jad. elektrárnu nejlépe zase z našich peněz? Řekl bych že už teď nás tento gigant docela slušně oškubává.Byl bych radši pro vodík nebo jiný ekolog.zdroj pohonu a dal radši vydělat jiné firmě než krmit toho upíra jenž si říká ČEZ!!

Stoura 13.7.2008 19:13

Re: využití kinetické a polohové energie hybridního vozidla

to vše samozřejmě lze. Ale je nutno tu úsporu porovnat s energetickými náklady na provoz, dopravu (v tom autě) a recyklaci baterií.

Pavel 13.7.2008 17:51

využití kinetické a polohové energie hybridního vozidla

Hybridní automobil muže být konstruován tak aby při jízde z kopce nebo mírného brzdění si dobijel akumulátory jde o muže jít klidně několik procent spotřeby paliva podle trasy jízdy.

Pavel 13.7.2008 17:40

při čekání na zelenou hybrid nejede ne prázno

Přínos hybrydního automobilu je že nespaluje benzín ve městě při čekání na zelenou

auta s čistě benzínovým motorem při čekání na zelenou mají zapnutý motor

Stoura 12.7.2008 17:48

Re: Co takhle začít s kamiony ?

Tuhle připomínku je třeba směrovat i do diskuse o zajištění dostatku zdrojů elektřiny. Prakticky tímto návrhem sabotujete tvrzení Zelených, že se nějaká elektřina ušetří a tudíž nebudou potřeba žádné další spolehlivé zdroje proudu.

Jinak: na železnici už v evropském měřítku podobný systém existuje - nákladní rychlíky brázdí tratě už dlouho. Na kratší vzdálenosti ale dají výrobci asi přednost těm autům. Mají u nákladu vlastní lidi, kteří jim náklad kontrolují a ušetří čas na překladišti. Při současném trendu pracovat prakticky bez skladů není pro ně železnice dost pružná. Cenami paliv a tím i dopravy se to ale může změnit.

ZocelenyDrapalik 12.7.2008 16:12

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor by si mel neco zjistit o hybridnich automobilech

I na rovnych silnicich, dokonce i na dalnici sestava jizda v dnesnim provozu z neustalych zrychlovani, zpomalovani ci akceleraci pri predjizdeni. To vse se da resit s pomoci rekuperace. Stejnetak vsechny elektricke systemy - klima, svetla, radia, posilovace atd mohou pouzivat energii z rekuperace a to po celou dobu jizdy. Systemy plug-in, ktere se pripravuji na rok 2010 dokazi navic poresit denne 30-60 km elektrinou ze site. 10-20% je udaj pro stare Priusy. Nove konstrukce jsou jiz daleko dale. Ale i kdyby to bylo jen 20%, tak je to v celorepublikove bilanci obrovske cislo.

para 12.7.2008 12:17

Re: Co takhle začít s kamiony ?

Možná jsis Carlie ještě nevšimnul, že vzláště některé rubriky tady na NP jsou věnovány zasměšnování všeho co je jen trochu "zelené". To, že se při tom používá výraziva pubertáků a odborných znalostí sotva ZŠ bývá nepodstatné. Důležitá je pro někoho propaganga za každou cenu - i za cenu ostudy v očích těch co se v problematice alespon průměrně vyznají. Davy se přece demagogií ovlivnit dají a "účel světí prostředky". Mě osobně to ale znechucuje.:-/

Charlie 12.7.2008 0:00

Co takhle začít s kamiony ?

Náklad patří na železnici.  Chce to celoevropské řešení. Vysokorychlostní koridory, překladiště každých 200 km.  Když pak bude železnice takřka stejně rychlá jako (ucpané) dálnice,  pak není problém kontejnery odvézt  z továrny k překladišti auty, a z překladiště k zákazníkovi.  Když to nebude delší než maximálně 100 km, tak se dopravě na dálnicích značně uleví, a ušetří mnoho nafty. Železnice jezdí, jak víme, na elektřinu.

Stoura 11.7.2008 23:47

Re: Re: Re: Re: Re: Autor by si mel neco zjistit o hybridnich automobilech

tu tretinu usetrite jen ve meste nebo kopcich. Na rovnych silnicich je spotreba stejna jako bez rekuperace. Vysledkem by bylo usetreni neco mezi 10-20 procent ropy v doprave.

ZocelenyDrapalik 11.7.2008 23:38

Re: Blondýna?

Alfasamec?

ZocelenyDrapalik 11.7.2008 23:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor by si mel neco zjistit o hybridnich automobilech

Stejne jako na ropne palivo, pokud bude mit odpovidajici upravy.  Ale presne o tom hovorim - automobilky rostlinne oleje ignoruji. Pro naftu motory konstrukcne optimalizovaly desitky let. Kdyby podobne ty motory pripravili na r. olej, tak by vas dnes podobna namitka ani nenapadla a rostl. olej by byl beznym palivem.

ZocelenyDrapalik 11.7.2008 23:23

Re: Re: Elektromobil je jistota

Prave jsem ti reprodukoval realnou dnesni situaci a ohlasene produkty klicovych automobilek. Jestli tomu chces rikat Hujerizmus - pro mne za mne....  Ale v konstrukcnich kancelarich automobilek je to uz dnes realita. Ze se jaksi nezaplni nase silnice v roce 2010 behem par mesicu elektromobily a ze to bude trvat desetileti je jasne kazdemu. To jsi opravdu opotrebovaval klavesnici zbytecne. Ale automobilky uz otocily kormidlem k hybridum a elektromobilum. To je potvrzeny fakt. Budoucnost na nejblizsich 5let je v tomto smeru uz jasne dana.

fufik 11.7.2008 23:17

Lajosovy kecy o "zastaralosti" Temelinu

Temelin je efektivni zdroj, a cim bude starsi a vic amortizovany, tim bude efektivnejsi. Nove reaktory budou patrne generace III+, co umi jet kompletne na MOX. Rychle reaktory budou jiste v pocatku  drazsi nez soucane lehkovodni, ovsem vyresi politicky problem jaderne energetiky - (castecne) pouzite jaderne palivo.

Pokud dostavime JETE a spstime ho ~2015, realna zivotnost bude 80+ let (60 let je dnes normalni, predpoklada se dalsich 20 a mozna i dele) , stale  se jedna o ekonomicky efektivni investici, nebot v te dobe bude Temelin amortizovany a bud patrit mezi nejlevnejsi zdroje. Paliva pro nej bude dost - stare VVERky umi spalovat 50% MOX, vyviji se prone palivovy cyklus postaveny na Thoriu. Nove Temelinske reaktory umi 100% MOX. "Odpad" z techto reaktoru bude krmit rychle (nebo epiterrmalni) reaktory GenIV. Neni zadny problem v provozovani starsich reaktoru soubezne s GenIV, naopka presne to se predpoklada.

Myslivec Lajos B. by si mel o tematu neco nastudovat a snazit se pochopit, co je mu vysvetlovano. Bohuzel zatim se jedna o hazeni perel svinim.

ZocelenyDrapalik 11.7.2008 23:04

Re: Re: Elektromobil je jistota

Jak jsem rekl. Podobnych rozumbradu jsou plne diskusni weby. Dnes uz nema cenu je presvedcovat, protoze automobilky jsou jiz presvecene a za par mesicu zahajuji produkci. Tolik k budoucnosti plugin hybridu a elektromobilu.

Talián 11.7.2008 22:15

Re: Vyrobit účinně vodík je problém.

Dotaz:: Zkoušel jste utěsnit systém pro vodík? Občas se dělají vodíkem chlazené el. točivé stroje a je to problém. On vodík dokáže procházet i i ocelovou stěnou. Proč myslíte, že bylo svařování vodíkem omezeno jen na případy, kdy se potřebuje plamen o vysoké teplotě. Malér je i rychlost hoření vodíku v potrubí. Když dojde k zášlehu, máte velkou naději na průlet po oběžné dráze.

I. Laengsfeld 11.7.2008 21:46

Re: Re: Re: Re: budoucnost je jedině v elektropohonu

V Pribrami se zas nejezdi tolik na  vzdalene chalupy, hadam :-)

Centralni garaze jsem minil v centru mest,   kdyz uz se postavi  drahy nadzemni ci podzemni  barak pro auta - tak asi to nabijeni uz  jeho cenu  rozhodne radove nezvysi

para 11.7.2008 21:13

Aptera

Tam kde k tomu budou předpoklady - rovné pěkné silnice a málo spádů - problémy s emisemi..., dostatek kulturnosti - tam se asi elektromobily pro osobní spotřebu uplatní nejdřív. Zatím to vidím v Čechách jen jako budoucnost a navíc dost problematickou. Zajímavé příklady už ale existují nebo se vyvíjejí : http://www.hybrid.cz/novinky/aptera-vesmirna-trikolka Tohle by se mi líbilo tak někde na Hawaji - jen na to mít. U nás bych se bál, že při kultuře zdějšího ježdění a stavu komunikací bych se v takovémhle vozítku brzy stal obětí těch bud "silnějších" a pokud ne tak určitě  výmolů na silnicích.

Skoroprduch 11.7.2008 21:07

Re: Re: Re: Výroba H2

Fain, kde je výroba PV článků s dostatečnou kapacitou, už někdo kopl na výstavbě fabriky, která by měla kapacitu alespoň 2000 MW instalovaného výkonu ročně, kde je dostatečná kapacita zdrojů el. energie pro provoz výrobního závodu? Zatím nikde jenom se blafe a pokud si člověk veme kalkulačku tak dojde k hrozným cifrám. Zatím je vše postaveno na klasice a přechod na něco nového bude opravdu bolet.

Honza42 11.7.2008 21:05

Re: Elektromobil je jistota

Jak jste proboha přišel na to, že se věci vyrábí kvůli funkčnosti? Trh  je masírovanej zelenou mastí a lidi si s těch hybridů už učůrávají do trenýrek, jak se nemohou dočkat. Tak to dostanou. Přitom úspora mimo město je prakticky nulová a ve městě je diskutabilní zda má vůbec smysl auto používat.

Lájoš B. 11.7.2008 21:04

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor použil klasickou bolševickou metodu argumentace.

Zelení rozhodně neříkají nic o 10 000 větrníků pro potřeby hybridů a elektromobilů. Autor si to bolševicky vymyslel pro potřeby útoku na zelené. A vy se taky snažíte vykroutit z vaší účelové citace článku.