25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jan Zach 6.4.2008 9:00

Re: Re: Re: Za první republiky jsem byl kluk školou povinný, proto

To nejsou dary, to jsou úplatky !

J-Lo 29.3.2008 6:26

Re: Re: Za první republiky jsem byl kluk školou povinný, proto

Právě že vydělá - sponzorskými dary...

S.T.K. 28.3.2008 23:12

Re: .

Divadle jsou různá. Historicky (snad - nejsem divadelní vědec) základně, podle financování dvojího typu. Jednak lidové divadlo (komedianti), nikým nedotovaní, s repertoárem osvědčeným, jednoduchým a "lidovým", s minimálními náklady na provoz (stále stejné kostýmy, pár herců, kteří hrají několik rolí, scéna: pár prken na sudech na tržišti.atd., atp.)

A divadlo dvorské, pro vrchnost, vrchností placené a dirigované, prestižní pro daného šlechtice, drahé až rozmařilé, napsané těmi nejlepšími na objednávku.

Toto rozdělení funguje i dnes, byť hranice nejsou již tak ostré. Právo na život mají oba typy umění (ono se to totiž netýká jen divadla!) byť mají jiné publikum. Problém je v tom, že ten druhý typ divadla na sebe prostě nevydělá - někdo ho musí dotovat, platit. Myslí si snad někdo, že milánská Scala by si na svůj provoz vydělala na vstupném? Nebo Metropolitní Opera?

Porovnejte pro pochopení dvě jména: Helena Vondráčková a Dagmar Pecková. Jaký je mezi nimi rozdíl? Helena Vondráčková bezesporu více vydělá - uživí nejen sebe, ale i další lidi kolem sebe. . Dagmar Peckovou musí někdo, kdo ji pozve, dobže zaplatit - a není to určitě možné ze vstupného....

I-Worm 28.3.2008 23:01

Re: poslouchal jsem

tohle jste tém dámám měl říct - úplně by to tam zapadlo!

I-Worm 28.3.2008 23:00

Re: Za první republiky jsem byl kluk školou povinný, proto

mně zase zajímají sponzorské dary pro školu Klause juniora. Safra, safra, ona si ta jeho škola na sebe nevydělá...?

I-Worm 28.3.2008 22:57

Re: Kultura je zboží jako každé jiné.

zastáváte stejný názor, i když půjde o volbu presidenta? Mně se zdá, že leckdo by tady chtěl, aby o kvalitě umění lidé rozhodovali, ale o tom, kdo bude presidentem, ať lidé nerozhodují!

I-Worm 28.3.2008 22:50

To máte těžký

kvalitní seriály, jako Clapci a chlapi, nebo Čtyři z tanku a pes (myslím, že dříve i Majora Zemana) - těch se zmocnily komerční televize, a tak na ČT zbyla jenom Bubílková. Ale možná, že by stačilo, kdyby jí jenom někdo vysvětlil, že si má dělat srandu jenom z Paroubka, a že pak budete  i vy spokojenej...

jaf 28.3.2008 22:19

Perfektní!

Platím televizní koncesionářské poplatky a konstatuji, že za to mám ještě horší škvár, než od komerčních televizí. Myslím, že stačí zmínit jako typický příklad Detektor a Bubílkovou, samozřejmě, že bych mohl pokračovat dále a dále. A naprosto stejné je to s divadlem i s dalšími kulturními aktivitami, argument neúspěšných, že co má návštěvnost, není to správné UMĚNÍ s velkým U, je naprosto scestný. Pokud publikum není, tak se prosím živte něčím jiným nebo třete bídu a přesvědčujte nás diváky o svých kvalitách, takových už v historii bylo, jmenujme jako příklad třeba klasika J. K. Tyla.

Točí se třeba s přispěním ČT a s dalšími veřejnými dotacemi filmy, na které nechodí vůbec nikdo, ještě jsem neslyšel o tom, že by za schválení příspěvku na škvár byl někdo s ostudou vyhozen, rovněž tak za zařazení Detektoru a Bubílkové do vysílání ČT1. Je mi jich trochu líto, že se zrovna o ně tak otírám, je totiž i mnoho jiných, kteří by si to zasloužili neméně. Není to vůbec chyba pí Bubílkové a producenta Detektoru, ale toho blbce, který je angažíroval, řečeno slovy Eduarda Basse.

Je to jako vždy, z cizího krev neteče, kdo rozděluje, nebývá přízní obdarovaných opomenut!

A o tom to všechno je.

J-Lo 28.3.2008 21:12

Re: Proč dostávají podnikatelé dotace a úlevy z daní ?

Já myslím, že podnikatelé dostávají dotace a úlevy z daní, aby vytvořili pracovní místa pro mnoho lidí, kteří pak mají peníze třeba na kulturu (nebo na něco jiného)... A je dobře, že chcete platit kulturu, ale proč zrovna z daní... to vypadá jako, že z daní ostatních... já myslím, že by bylo lepší ji platit z vlastní peněženky... stejně jako všechno ostatní, snad krom té armády a policie (taky jsem býval anarchista, takže vám rozumím), z části zdraví a z části důchodu... v ostatním bych to nechal na té nabídce a poptávce... třeba i formou nadací a fondů, které by ty daně suplovaly tak, aby bylo vidět, kolik tedy je nás, co bychom přispěli do pytlíku s divadlem... kdyby nás bylo málo, asi by se něco stalo... ale proč ne, prostě bychom si nějaké to divadlo vybojovali... budete bojovat se mnou nebo křičet, aby nás dotovali ostatní?

Jiří 28.3.2008 20:41

Proč dostávají podnikatelé dotace a úlevy z daní ?

Já chci zase z mých daní platit kulturu a ne armádu a politiky.

Jiří 28.3.2008 20:39

Nedostávala nic, ale třeba Národní, Vinohradské a jiná..

Nicméně na základním školství se také prodělává...Ovšem já narozdíl od Vás, nechci žít ve státě plném negramotů, ale s vědci, umělci, kultivovanými lidmi. Naopak mi vadí dotovaní podnikatelé a jiní..Zluste tuhle hloupou otázku položit ve Francii, Anglii nebo někde, kde je kulturní stát. Zkuste se zeptat, proč byl český film a česká nová vlna nejlepší období naší kulturní filmové historie.Možná Vás zajímají nadopovaní sportovci..Mne však zajímají divadla a film.

A 28.3.2008 18:54

Kultura je zboží jako každé jiné.

Kultura je zboží jako každé jiné. Stejně jako každá jiná lidská práce. Tyhle manýry ze socíku, kdy si státostrana  financovala své propagátory, by už měly dávno skončit.  Pokud si lidé nejsou ochotni za vstupenku na představení zaplatit reálnou, tedy nedotovanou cenu, znamená to jen tolik, že příslušné představení za tolik nestojí. Lidé jsou ochotni zaplatit za vstupné na některé akce i několik tisíc korun. Pokud jde o akce pokleslé, svědčí to o stavu společnosti. Tím, že se bude dělat umění pro umění a občané zaplatí ze svých daní umělecký prožitek úzké skupině diváků, se kulturní potřeby a celková úroveň národa coby diváctva nikterak nezvýší. Divadel může být klidně čtvrtina a ti kdo stojí o opravdové a hodnotné umění si těch 1000Kč za vstupenku klidně zaplatí. Prostě nabídka a poptávka v rovnováze.

. 28.3.2008 11:07

.

fw 28.3.2008 11:01

z respektu

Vest pocket revue a půvab kapitalismu

Malá scéna, která má dobré představení s takovým přetlakem poptávky, že má pořád vyprodáno - to je přesně situace Voskovce a Wericha s jejich Vest pocket revue. Proto jsem je zmínil. Vůbec nepočítali s takovým úspěchem. A co udělali? No založili si vlastní divadlo. Zcela nezávisle na nějakém státu. divadlo dělají vždy samostatní lidé. Když vidí, že jim to jde, proč by měli spoléhat na dotace? Ať si pronajmou větší sál, třeba i zvýší vstupné a skutečně jdou se svou kůží na trh. Proč by nemohlo vzniknout nové Osvobozené divadlo? Jenže do takového rizika se dnes nikomu moc nechce. Přitom závislost na dotacích je trochu jak mor - ono to potom taky trochu je "koho chleba jíš, toho píseň zpívej", je to obdobné, jako když jsou noviny závislé na velkých inzerentech a ne na čtenářích.

Hrdá možnost být opravdu (i chudě) samostatný je velký půvab kapitalismu:-)

23.1.2008 22:16:17, Ivo Kaipr

nepolitik 28.3.2008 9:27

Za první republiky jsem byl kluk školou povinný, proto

bych rád věděl jaké dotace a od koho dostávala divala, jako bylo: Osvobozené divadlo, Divadlo Vlasty Buriana, Divadlo Oldřicha Nového, Uranie, Tylovo divadlo v Nuslích, Velká opereta atd. atd. Snad by o tom mohl některý historik umění, třeba Ondřej Suchý nebo "velký" divadelní historik Vladimír Just něco napsat. Rozhodně to nezajímá jenom mě.

Zebra 28.3.2008 9:14

Re: Re: Milý honzaku,

No, to má jistě sestra radost, jakého má "diskrétního" bratříčka. Jinak, dotazy zůstanou bez odpovědi, že ? A nakonec - být buranem je vaše svaté právo a svobodná volba, chraň pámbu aby na vás někdo chtěl plýtvat vzácným časem naší justice !

honzak 28.3.2008 9:04

Re: Milý honzaku,

zbožňuju internetové vševědy!!! Ty dámy jsou přítelkyně mé sestry. A expresidenta budu nazývat tak, jak budu chtít já. Můj název není nikterak žalovatelný.

Zima 28.3.2008 8:04

Pane Losenický

Dokonale popsáno ,dokonalá pravda a Vy to nebudete mít jednoduché.Moc vám fandím.

baltahsar 28.3.2008 7:36

Re: poslouchal jsem

A co ráno, ruka v nočníku ?8-o

Zebra 28.3.2008 7:29

Milý honzaku,

i já leccos zaslechnu, ovšem chlubit se šmírováním cizích rozhovorů by mě nenapadlo. Nicméně, když už jste holt takový buran, můžu vědět, proč jste ty výše uvedené věty citoval ? Souvisí snad nějak s Richterovým způsobem dotování pražských divadel ? Víte o něm něco ? Jak s tím souvisí scénografie hry Václava Havla (ve vašem buranském podání „veškrny“) ?

honzak 28.3.2008 6:32

poslouchal jsem

debatu dam středního věku, kulturně velmi zběhlých, o financování divadel (jedna z nich dokonce jakési dividlo provozuje). Byla to hrůza, mantry "ty dotace musí dostat", "protože dělají UMĚNÍ", "oni dostávají 10 milionů a produkují škvár" a podobné létaly vzduchem sem a tam. Když jsem se doslechl, jak má vypadat scéna při páně veškrnově hře ?odcházení? - reálný višňový sad s hlínou, stromy a deštěm, tak jsem odešel k jinému stolu ochutnávat moravská vína.