24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

DOKUMENT: Odpověď na otevřený dopis ČMOS PŠ

Obdržel jsem od Vašeho předsedy otevřený dopis. Nás, rodiče školáků, v něm seznamujete s důvody, pro které odmítáte vykonávat v úterý 4.prosince své zaměstnání. Důvody jsou to veskrze politické a týkají se výdajů státního rozpočtu do položky školství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Oponent 4.12.2007 21:58

Omyly

Pane Zikmunde, mýlíte se!

Stávka za to, aby neklesaly reálné mzdy ve školství není stávkou politickou!

Stávka za to, aby se vzdělání stalo prioritou, jak o tom hovoří pžedseda strany a vlády je stávkou politickou. Realizace tohoto strategicjkéhio cíle se nemůže uskutečňovat za současného poklesu reálných mezd učitelů a dalčích školských pracovníků!

Michailus 4.12.2007 15:02

Zikmund = Chlumská = Brožová-Polednová

Vážený pane Zikmunde, kdybych znal telefonní spojení na Zuzanu Chlumskou, autorku podobně chytrého textu, hned bych Vám je dal. Bohužel učitelé už jinou možnost nedají, když rodiče kašlou na výchovu, úředníci a politici na ně a místo toho se všichni bijí v prsa, jak jsou ti učitelé drzí, když jeden den v roce stávkují. Já jsem pro nejméně týdenní stávku, jinak podobní chytráci budou mít dost síly na to, psát takové slátaniny namísto pokusu seznámit se s praktickým chodem škol. Michal Černý, který sice v dětství nenáviděl školu, ale zato dnes ví, jak to v ní chodí

Comenius 3.12.2007 21:45

Berte učitele u huby, ať máte blbé děti!

Pan Zikmund neví, že učitelé stávkují, protože jim peníze berou. Tři roky jim mají podle reformy klesat reálné mzdy. Nejlepší učitelé už zase začali odcházet, práce je pro lidi s vysokou školou dost. Doporučení, aby učitelé stávkovali v noci či v neděli je zábavné. Je to něco jako dietní sádlo, že...

Ivanhoe 3.12.2007 19:29

No, on je to začarovaný kruh

Dokud budou platy učitelů o tolik menší, než jsou u ostatních vysokoškoláků, nikdo opravdu dobrý se do školy nepohrne, nebude zbytečně dobrovolně okrádat svou rodinu o peníze a sebe o nervy (čest výjimkám!), no a pro ty špatné je už i současná výše platů příliš mnoho. Dokud budou učit ti špatní, není proč přidat; a dokud nebude přidáno, nebudou mít ti potenciálně dobří proč učit...

Jak jen z toho kruhu ven? Přidat všem a léta čekat, až se ti budoucí skvělí učitelé masově přihlásí na pedagogické fakulty a dostudují, a mezitím se dívat, jak spousta lidí dostává spoustu peněz, které si nezaslouží? Zavést diferenciaci platů v řádu stovek procent a dívat se, jak o výši platu nerozhodují ani tak učitelské kvality, jako vztahy s ředitelem?

rodič dvou dětí 3.12.2007 19:35

Re: No, on je to začarovaný kruh

Vy jste ještě nikdy neviděl, když spousta lidí bere spoustu peněz, které si nezaslouží?

Majda 3.12.2007 20:38

Re: No, on je to začarovaný kruh

Máte pravdu spousta lidí bere spostu peněz  které si nezaslouží, ale rozhodně to nejsou učitelé. Co takhle naši  zpěváci, herci a sportovci?  Tam hledejte milionáře, ale mezi učiteli ?

kirast 3.12.2007 22:23

Re: No, on je to začarovaný kruh - Jak jen z toho kruhu ven?

Jednoduše, pane. Nebudeme posílat peníze učitelům přes finanční úřady do státního rozpočtu a odtud přes školské úřady nebo rozpočty obcí a od nich pak zase do jednotlivých škol, ale hezky pěkně každý zaplatíme za své děcko ve škole, kam ho přihlásíme na vyučování. A hezky si uděláme na každé děcko smlouvu - co a za kolik peněz dostaneme. Nebudeme tak obtěžovat státní rozpočet ani vydržovat armádu zbytečných úředníků, ale když se nebude smlouva plnit, nastoupí právníci, jako v každém jiném smluvním vztahu. Už se těším na ty "stávky" pedagogů. Samosebou už slyším nepříčetný řev davů nezaměstnaných, že si nebudou moci dovolit ani triviální vzdělání pro své nebohé a mnohdy alternativně barevné děti, ale to, prosím, patří do jiné diskuze - o pomoci sociálně slabým. Ne však do diskuze o školství.

Ivan 3.12.2007 19:27

Dvojí morálka modrých ptáků.

Když byly organizovány stávky proti socialistickým vládám, tak je modří ptáci horlivě podporovali. Když se stávkuje proti ODS vládě, tak je to zneužívání práva na stávku. No ovšem, jde přece o modré  ptáky.

vládík 3.12.2007 23:13

Re: Dvojí morálka modrých ptáků.

Ne. Jde o normální chování vládní strany (stran) a chování opozice.  ČSSD to přece dělá stejně. (To není stranické myšlení autora této poznámky ale všeobecný fakt.)

rodič dvou dětí 3.12.2007 17:29

problém je v té kvalitě

Pan Zikmund má asi nějaké zastydlé komplexy ze školních let, protože jeho rétorika připomíná ředitele socialistické školy, který kárá nezbedné žáky a sám se považuje za neomylného. Já to vidím zcela opačně: buďme rádi, že čeští učitelé své povolání i za tu žebráckou mzdu vykonávají ve srovnatelné kvalitě se svými západními kolegy, placenými několikanásobně více. Zatím. Stávka sice nic nezmění, ale držme jim palce. Až všichni jen trošku schopnější ze škol odejdou, bude hůř.

vládík 3.12.2007 17:51

Re: problém je v té kvalitě

Žebrácká mzda - to je kolik?   Podle statistických dat odborné firmy TREXIMA (provádí již dlouhodobě velmi podrobný průzkum o platech v ČR) byl průměrný plat učitelky mateřské školy 18.300 Kč/měs. (2. Q 2007), průměrný plat  učitele odborných předmětů na 2. stupni základ. škol  byl 23.700 Kč/měs. (pod 19.300  Kč mělo 10 % učitelů,  tedy prakticky ti, kteří neučí ani pět let či nedostatečně odborní). Nepříliš odlišný je výsledek učitelů 1. stupně ZŠ.

Jak by podle vás vypadala nežebrácká mzda?

Díky  za odpověď.

rodič dvou dětí 3.12.2007 17:59

Re: Re: problém je v té kvalitě

Vy neznáte ta pořekadla o statistice? Naivko.

David 3.12.2007 18:34

Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

A vy neznáte matematiku?? Z udených údajů a znalosti, že všichni jsou placeni podle téhož předpisu a plus-mínus podle stejného přidělování peněz na jednotlivé školy, lze dovodit, že většina je v pásmu 20-25 tis. Kč/měsíčně. Což není nic skvělého, rozhodně to není život o žebrácké holi.

Z hlediska poměru ceny/výkon to sice asi je podhodnocení, ale mírné. Mimo úzkoprofilových profesí (IT, management, poradenství, banky, advokacie, soudy, ...) to není o tolik méně, než kolik berou běžní VŠ absolventi.

vládík 3.12.2007 18:52

Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Znám. A znám taky firmu, která statistiku provedla. Uvádí i vstupy, počet zkoumaných škol (přes 3 tisíce) a počet zahrnutých učitelů (42 tisíc).  Znám ovšem taky lidi, kteří statistice nerozumí a proto jí pohrdají.

Z čeho usuzujete, že čísla jsou nepravdivá?

rodič dvou dětí 3.12.2007 19:21

Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Nepohrdám statistikou, ale běžnými způsoby interpretace jejich výsledků. Například přeceňováním vypovídací hodnoty aritmetického průměru oproti např. mediánu, to jen tak na okraj. Kapitola sama pro sebe je také např. sběr dat...

Vás asi podráždilo to adjektivum žebrácká, viďte. Běžný plat běžné učitelky sice stačí k běžnému přežití, to ano, ale zdaleka nestačí k tomu, aby bylo školství cílem inteligentních a schopných mladých lidí, kteří se jinak realizují v jiných oborech.

vládík 3.12.2007 23:17

Re: Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Obdobně vypovídající je první decil (to je těch 10 %, kteří berou méně než 19.200). Já ho považuji za velmi vypovídající údaj. Ale aby jste byl spokojen: medián je 23.430 Kč/měs.

vládík 3.12.2007 23:30

Re: Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Ještě ke sběru dat: uvedl jsem k tomu podstatné údaje: 3516 organizačních jednotek (zřejmě škol), 43.613 zaměstnanců  (předchozí údaje o organizacích a počtu pracovníků byly z hlavy, teď tedy upřesňuji).

Čenda 4.12.2007 9:51

Re: Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Statistika je pravda  trochu věc ošidná, npř. já mám kuře ty nemáš ale statisticky máme oba půlku.  Zcela i mne určitě podráždilo trochu adjektivum žebrácká a dále vaše reakce. běžný plat učitelky není jen na přežití za ten v dnešní době myslím tím plat na přežití je dle mého tak 11000 Kč hrubého. Znám spousty mladých a inteligentních lidí, kteří se pohybují jen málo nad tímto číslem. Vážím si práce učitelů, přeji jim vyšší finanční ohodnocení. Ale na druhou stranu nemohu možná že mylně souhlasit s tím že kdo více peněz dostává je inteligentnější než ten se mzdou menší.To by např. ve státní správě byl tím nejchytřejším a nejinteligentnějším člověkem prezident a premiér atd.

Majda 3.12.2007 20:44

Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Víte, já tomu nerozumím. Nedávno byl na ulici průzkum ohledně průměrné mzdy.  Z dotázaných a bylo jich dost nikdo na průměrnou mzdu svým platovým zařazením se nedostal.  U všech to vyvolávalo pobavený úsměv.

vládík 3.12.2007 23:25

Re: Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

No, jednak ti s vyššími platy až tolik nepobíhají po ulici.  Potom -  na průměrný plat dasáhne každý třetí.

A zejména: moje zkušenost říká, že většina lidí (včetně mnoha vysokoškolsky vzdělaných) nezná svůj průměrný plat, neboť 1./ Zapomene započítat nepravidelné příjmy (prémie, odměny); 2./  Neodečte dny, kdy plat nebere (zejména nemoc) a především 3./  Počítá to, co dostane na dlaň (případně na účet). Že je to čistý plat (a statistiky hovoří o hrubé mzdě), často po dalších srážkách vůbec netuší. Proto taky většina zaměstnavatelů nastupujícím zaměstnanců říká, jaký budou mít čistý plat.

Will 4.12.2007 7:25

Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Podle své výplatní pásky. Jsem kantor.

vládík 4.12.2007 10:37

Re: Re: Re: Re: Re: problém je v té kvalitě

Podle své výplatní pásky (doufám, že se podíváte i na hrubý plat) můžete usuzovat jen a pouze na výši svého platu (v případě nahlédnutí přes rameno kolegům na výši platu několika kantorů).  Na výši průměrného platu učitelů v ČR a rozložení těchto platů usuzovat nemůžete.

Mimochodem: abych předpokládal, že kantoři (alespoň od učitelů na druhém stupni) si potřebné údaje najdou na internetu by byl asi idealismus, že?

Comenius 3.12.2007 16:23

Berte učitele u huby, ať máte blbé děti!

Pan Zikmund neví, že učitelé stávkují, protože jim peníze berou. Tři roky jim mají podle reformy klesat reálné mzdy. Nejlepší učitelé už zase začali odcházet, práce je pro lidi s vysokou školou dost. Doporučení, aby učitelé stávkovali v noci či v neděli je zábavné. Je to něco jako dietní sádlo, že...

jirka.s. 3.12.2007 17:18

Re: Berte učitele u huby, ať máte blbé děti!

Ža to třeba důchodcům se zřejmě bude "reálný" důchod fantasticky zvyšovat, patrně právě na účet učitelů, že? Jenom jsem zvědavý, chytrolíne, jakou nejvýhodnější dobu důchodcům doporučíš, aby začali také stávkovat!

P.S: "Nejlepší učitelé už zase začali odcházet!" A nebylo by možná vhodnější, aby začali odcházet ti nejhorší?

jirka.s. 3.12.2007 17:19

Re: Re: Berte učitele u huby, ať máte blbé děti!

Zato třeba....

vládík 3.12.2007 17:53

Re: Berte učitele u huby, ať máte blbé děti!

Jak jim peníze berou?  Nepřidají, kolik chtějí, to ano. Ale neberou.  Jinak viz můj příspěvek o kousek výš.  Znáte ta čísla?

Petr 3.12.2007 16:11

jak hodnotit školy?

... a ještě bych dodal, když rodič požaduje vyšší kvalitu, nebo aspoň tu minimální...stává se jeho dítě rukojmím v této nerovné situaci a rodič je mnohdy "vydírán," náhlou změnou hodnocení svého potomka. Šikana je pak vedena pedagogem!  Ve větších městech je to řešitelné, že dáte dítě do jiné školy...v malých obcích...musíte dítě vozit do jiných obcí. Nad tímto faktem a důvody, kdy děti dojíždějí jinam, se zatím nikdo nepozastavil a ty miliardy bych dal právě na vytvoření databáze škol, jako je to při hodnocení nemocnic na internetu. Pak by bylo možné poznat úroveň té které školy.Migrace žáků je jedním z ukazatelů kvality pedagogického sboru!

R^

Petr 3.12.2007 15:36

Nestydatost učitelů nezná hranic

Po dobu stávky musí mít stávkující neplacené volno.Musí tedy zaplatit odvod na zdravotní pojištění, tj. 23 Kč za jeden den.Ubozí učitelé neznalí zákona řvou jak stádo tygrů, že oni nic platit nebudou.Chovají se jako dementi a jako bývalý středoškolský profesor, nyní živnostník, se za ně z hloubi duše stydím.Ve školství je peněz dost, jen jsou špatně rozdělovány.

 

Major Terazky 3.12.2007 16:42

Re: Nestydatost učitelů nezná hranic

A kdo peníze špatně rozděluje - ti učitelé???

pavel 99 3.12.2007 22:20

Re: Re: Nestydatost učitelů nezná hranic

nejspíš ti učitelé a žáci, kteří budou stávkou postiženi, že?