29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
student :-( 15.10.2007 23:00

praxe na střední škole

Chtěl bych si jen přihodit malou drobnost ze současné praxe na střední škole. Chodím do čtvrtého ročníku v Kostelci nad Orlicí na bývalou zemědělskou školu obor Ekologie. Dokonale na naši školu pasuje pasáž nabrat co nejvíce žáků a protlačit je čtyřmi roky až k maturitě kterou MUSÍ všichni zvládnout aby uvolnili místo dalším žákům a nebylo ve třídě víc než 30 žáků. Učení zodpovědnosti vypada způsobem že dostáváme propustky ze školy která je celé dopoledne zamčená (neexistuje ani možnost koupit si svačinu v potravinách vedle školy) Příklad z loňského roku: nejmenovaný žák dostaval celý rok samé pětky jelikož se v pololetí nepropada tak mu to procházelo až do konce roku.. aby nepropadl tak učitelka mu slíbila jednoduchou písemku a referát a když oboje splní tak ho nechá projít.. a co se nestalo do písemky nenapsal téměř nic a referát měl za 4 ale světe div se učitelka ocenila jeho snahu že se alespon pokusil a nechala ho projít do dalšího ročníku (naštěstí přestoupil na jinou školu z důvodu že si vyhulil na 98% mozek a neobtěžoval se (stejně jako předchozí rok do školy vůbec chodit) jeden den v týdnu přece v klidu na další ročník stačí ne? O úchylných učitelých ani nemluvě to by ale patřilo zase někam jinam :-(

portwyn 15.10.2007 17:23

Re: Frantisku,

No, ono je prostě třeba studovat, aby člověk nezblbnul. Nemusíte studovat zrovna špičkové poznatky své vědy, s tím stejně neudržíte krok. Ale rozšiřovat si obzory je nutné FURT.

portwyn 15.10.2007 17:21

Re: Kdo první zorganizuje veřejný protest.

R^R^R^

matra 15.10.2007 16:20

vzpomínka

vzomínám ne jeden ojedinělý pokus o majáles - po dlouhé době a dlouho zase nic - kupodivu za Nejedlého reformy školství : A´T JSME BLBÍ - HLAVNĚ,ŽE JSME REFORMOVANÍ

Kika 15.10.2007 16:00

Re: Přístup odpovědného rodiče

Bez výhrady souhlasím s výše řečeným, a potvrzuji i  z vlastní zkušenosti. Syn s učením neměl sebemenší problémy, takže se v hodinách už od první třídy nudil a rušil. Naštěstí jsme měli možnost začít studovat na gymnáziu od primy, kde byly nepoměrně vyšší nároky na studentíky, než tomu bylo na základce. A ejhle, chlapeček byl rád, že všechno stíhá, a bylo po problémech.

A ještě jeden nostalgický povzdech pamětnice : pamatuji si dobu, kdy byla témata maturitních písemek jednotná pro gymnázia (už nevím, zda to dokonce neplatilo pro všechny střední školy) celé ČSSR, a ráno v den písemek se vyhlašovala rozhlasem. Takže pro dnešní školy, ať soukromé či státní, by takovéto jednotné maturitní písemky byly jednoznačným měřítkem kvality  a žádné výmluvy by neplatily. Ale tento model je zřejmě velmi nežádoucí.

zajíček8 15.10.2007 9:39

Re: Dogma

R^

Zajímavé je, že při výuce jazyků už toto dogma nefunguje. Třída se dělí na lepší a horší polovinu, někdy i na třetiny s rozložením žáků obvykle v poměru 7(nejlepší)-10-13. V průběhu let je možné přecházet z lepší do horší a naopak.

Dokonce znám gymnázium, kde si dovolují mít laboratorní cvičení z matematiky, a to z toho důvodu, že je třída rozdělena na lepší (10) a průměr (21) "polovinu" a průměr procvičuje standardní úlohy  a lepší procvičují náročnější úlohy.

Hrad 15.10.2007 0:04

Kdo první zorganizuje veřejný protest.

Raději by jste  se měli zamyslet nad současnou školní praxí(v čele ní stojí ředitelé škol), kdy školy "nahánějí" žáky jak se dá, a náročnost výuky, ta žáky dnes odpuzuje. Ze škol se postupně dělají Domovy mládeže, odbouraly se sice brigády v zemědělství, ale vzrostlo množství jiného času věnovaného takovým aktivitám, jako jsou různé charitativní akce a pod., které nemají s přímou vyučovací praxí nic společného. Když se "Srdíčkový den" povýší nad maturitní předmět jako je třeba matematika, sděluje to žákům něco o tom, co je důležité. Největším bohatstvím mladého člověka je jeho volný čas. Objevil se slogan: včechno si můžeš najít.  Ale třeba věděla kde to má člověk hledat. To je totiž tak moderní slogan, že jeho racionální jádro díky tomu, že ho berou do úst duševní invalidé, mizí.   Dnes mi učitel jedné soukromé školy učící tam matematiku a fyziku sdělil, že jsou mezi studenty jedinci, kteří neumějí malou násobilku. "Tak je to nauč, řekl jsem mu". "Budu muset, ale nevím místo čeho". Pedagogický čas je totiž konečný. Už minimálně 15 let si na matematiku hráli. Hra je bezva, ale je celá řada činností, které v čase, který je ve škole k dispozici, nejdou formou hry naučit.  Další věc, která hledače(nádeníky) speciálních schopností mezi dětmi nechává v klidu, je tato. Před 18 a více lety byla docházka na střední škole: 1 ročník kolem 2% absence;  2 -3 ročník kolem 3% absence; 4 ročník kolem 4% absence. Když na jedné škole v té době měl třídní  v I. pololetí u maturantů 7% absence, tak mu ředitel třídu odebral, protože nezvládl svou roli třídního. Dnes je absence kolem 15 % běžnou normou, a nikoho to neoslovuje. Ředitele-manažery už vůbec ne. Ani na ministerstvu, ani mezi rodiči, ani mezi zasvěcenými debatéry na těchto stránkách se zatím nenašel nikdo, kdo by zpozorněl. Všichni jsou odborníky na IQ a genialitu, ale na to, že se ve škole se děti učí také to, aby byly včas na správném místě, od toho jaksi abstrahují.

  

 

Fafa 14.10.2007 23:41

Kanuku,

souhlas s tim, ze studium sester na universite neni nutne. Nesouhlas s tim, ze si diky tomu muzou rict o vyssi penize. Jejich pozadavky na penize celkem odpovidaji tomu, jaky je jich nedostatek. Nase nemocnice plati sestram na JIPce 50 $ na hodinu a asi bude muset pridat, Proste nemame dost kvalifikovanych sester na obsazeni vsech sluzeb..

Kanuk 14.10.2007 22:03

Re: Re: pozdě bycha honiti.......

Ne všechno ve školském uledrob ČR je vina EU. Na př. do těch zmíněných směrnic EU by se bývalé české zdravotní školy pohodlně vešly, ale hanumanisté prosadili, že to musí být tak, jak to mají v USA, kde na sestru se musí studovat na universitě, s výslednými znalostmi menšími, než z české zdrávky. . Důležité ale je, že jako absolventky university sestry mohou požadovat víc peněz. Vím, o čem mluvím, moje ex měla zdrávku, a pracovala ve zdejším špitále, kde se z uklizečky stala ředitelkou (nebyl to velký špitál). Jo, bydlím v Kanadě, aby bylo jasno.

Kanuk 14.10.2007 21:45

Re: Re: Reforma školství

Už jsem to jednou napsal, ale nějak se to ztratilo. V Kanadě neboli Kanukistánu je to stejné jako v USA, možná že o žďabec, ale opravdu jen o žďabec, lepší. V Česku ale se nikdo neopičí po Kanadě,  jenom po USA.

Pokud se učitelů týče, nevím, jak v USA a ostatních provinciích Kanady, ale v BC je to smečka komunistů, kteří si vystávkovali platy, jaké si zdaleka nezaslouží. A pasáčci koz chodí do stejné třídy, jako budoucí (kanadští) profesoři, stejně jako v USA.

Ovšem já jsem netvrdil, že všichni absolventi high school mají stejné vzdělání, jen chodí do stejné školy a případně stejné "třídy", při čemž některé předměty mají volitelné. Takže si laskavě neračte vymejšlet.

Fafa 14.10.2007 19:08

Frantisku,

co presne noveho se stalo za posledni rok na urovni uciva zakladni a stredni skoly? Mozna neco v biologii pro gymnasia, ale naprosta vetsina uciva je stejna, taky v pedagogice se neobjevilo nic prevratneho.   

jirka.s. 14.10.2007 17:46

Re: Proč stále nějaká reforma?

Hezké, souhlasím, Františku! A z které příručky jste to opsal? Nemáte tam ale také něco ze skutečnosti?

Apea 14.10.2007 11:25

Re: pozdě bycha honiti.......

Sergo

Bohužel se mýlíte, ona věta o "školství, které je v krizi" se obsahem až příliš shoduje s větou o "školství, které se přizpůsobuje Evropě". Jsem hluboce proevropská, ale toto mé přesvědčení vystavily dokumenty Rady Evropy (ostatně vesměs opsané z OECD) těžké zkoušce. A když se s tím zkombinuje český Kocourkov - díky úsilí našeho ministerstva zdravotnictví se budou eské zdravotní sestry vzdělávat podle standardů, které Evropa zavedla kvůli Řecku a Portugalsku (minimální nároky na střední zdravotnický personál, které se vztahují i ná řádové sestry pomáhající ve zdravotnictví), zato se to budou uit sedm let.

František 14.10.2007 10:29

Proč stále nějaká reforma?

Především: Učitelé musí být kvalitní, plnit své poslání, učitelé musí dobře učit.

Totéž platí o žácích, ti by měli mít snahu se vše dobře naučit.

A zbývá již toto: dobře žáky zkoušet a klasifikovat (není to také snadné), učitele podle jejich kvality odměňovat. V tom je základ školy. Dobrý učitel dokáže jít s dobou, umí se stále vzdělávat, zajímá se o nové. Každý rok neučí stejně, ale promítá do výkladů nové věci. Dobrý učitel žije se žáky, dobře je chápe a oni pro změnu chápou jeho. V!!VV

sergo 14.10.2007 7:38

pozdě bycha honiti.......

hlavně si nepleťme pojmy a dojmy:;-(1.školství je v kritické situaciR^2.školství se přizpůsobuje evropě

důležité je si ujasnit,co vlastně do budoucna chceme........;-P;-P;-P

jinak školství se nijam nevymyká ostatním oblastem společenského života>->->-VVVVVV

Vera 14.10.2007 6:35

Re: chodí do stejné třídy

Jo a ne. Zakladni soucasti US stredni skoly jsou t.zv AP classes. Funguji nejlepe na mateni nepritele, kdyz Cesi veri, ze vsichni americti maturanti prosli stejnou vyukou.

68 14.10.2007 1:59

Re: Dogma

No, intelektuálové je vymýšlejí. Je tedy samozřejmé, že je akceptují. Byli by sami proti sobě.

68 14.10.2007 1:56

Re: Reforma školství

Často poukazujete na USA dole na jihu. Ale co ta vaše Canada? Školství OK? (Budou mít učitelé přidáno?) A pasáčci koz mají samostatné třídy, oddělené od tříd budoucích kanadských profesorů?

Kanuk 14.10.2007 0:27

Re: Reforma školství

Jo, těch A na začátku věty by mohlo být míň.

Kanuk 14.10.2007 0:25

Reforma školství

By mohla být velmi jednoduchá - vrátit se k předválečnému modelu, s menšími úpravami, jako třeba ve fyzice by mohla být řeč o tranzistorech místo o elektronkách. Je pravda, že ten system nebyl dokonalý, ale skoro všichni jeho kritikové o něm mohli jenom číst, zatím co já jsem jeden z mála těch, kteří tím systemem prošli. A i když to byl system nedokonalý, byl určitě lepší, než cokoli po něm. A největší škody na školském systemu byly spáchány hanumanisty v době posametové.

Kanuk 14.10.2007 0:07

Reforma školství

Jak někdo správně podotknul, české školství se blíží americkému modelu, kde 12 nebo 13 let chodí do stejné třídy budoucí vysokoškolský profesor, v lepším případě s budoucím pasákem krav, v horším s degenerovaným debilem. Hanumanisté na ministerstvu, a někteří i na školách, kteří tento systém zavádějí nevidí, že v USA to tak musí být, protože nejbližší jiná škola je desítjy, ne-li stovky kilometrů daleko, a k tomu, aby mohla zajistit dostatek žáků pro několik tříd, má celou flotilu školních autobusů, kterými jsou děti do školy sváženy. Ono to není podstatně jiné i ve městech, kde jeden milion obyvatel je rozcourán po ploše velké jako čtvrtina Čech.

Kon 13.10.2007 18:47

Dogma

Kámen úrazu je v současném dogmatu že všichni žáci/lidé jsou si rovni a tím pádem stejní, stejně nadaní, stejně talentovaní, a je jen vinou špatné výchovy/sociálního prostření, že se někteří jeví jako nenadaní  nebo dokonce "debilove". Pokud se s tímto dogmatem o rovnosti neskoncuje, žádná školská reforma úroveň škol nezvýší. Toto dogma o rovnosti je součástí širšího dogmatu o "politické korektnosti". Co ale nechápu a stále mi vrtá hlavou jak je to možné je skutečnost, že úřady, školy, intelektuálové a žurnalisté takové evidentní voloviny akceptují.

janoryna 13.10.2007 18:33

Re: Re: Přístup odpovědného rodiče II

toho se taky obávám, zejména utvrzování sebevědomí nepřizpůsobivých žáků a rodičů..

janoryna 13.10.2007 18:31

dyť o srovnávání nikdo nestojí.

školní osnovy byly jakousi zárukou, že na absplent určitého typu kdkoliv v ČR má srovnatelné znalosti. takové státní maturity zase zajišťovali, že srovnávací kritéria jsou všude stejná. takže stejná známka jakžtakž byla záruko asi podobné úrovně znalostí. nyní jsme s velkou skávou zrušily státní maturity, takže úroveň maturantů stejných zámek bude mezi školami nesrovmatelná a záleží pouze na řediteli školy, jaká kritéria zvolí. a to samé je zrušení osnov. na kažé škole se bude učit to, co ředitelé škol nebo krajské úřady budou chtít. to je asi tak, jako když by v každém fotbalovém klubuplatila jiná pravidla.

kirast 13.10.2007 16:35

Pak přijde otázka: "Proč financovat špatné školy, které de facto nevzdělávají, jenom udržují sebe a žáky v dojmu, že jsou středoškoláky?" Odpověď je tak jednoduchá - nefinancovat!

Tak vidíte, a reforma je hotová. Seberme úředníkům  peníze, kterými platí špatné školy a vraťme je rodičům a studentům, ať si je zaplatí sami. Oni totiž mají jiné představy, které školy jsou dobré a které špatné. A taky nepotřebují kromě škol živit stáda úředníků, kteří jsou ještě za jejich peníze na ně drzí. A o praxi nemějte obavy, ona taková maturita je jistě dobrý start do života, ale jestliže vědomosti stojí za starou bačkoru, rychle dojem vyprchá. A on si každý, kdo se chce živit vědomostmi, sám pohlídá, aby za své peníze ty vědomosti získal. A když bude platit žák, tak bude pro školu zákazník. Když bude platit úředník, tak bude žák jenom položka a vyučovat se bude to, co si úředník usmyslí, že jsou nezbytné znalosti. Ne to, co by se chtěl žák naučit a v životě se tím živit.. A ani žádná státní maturita to nespraví. A poznámky o sociálních aspektech placeného školství si ponechte pod článek o sociální reformě.

Standa 13.10.2007 11:20

Většina

lidí si dnes neuvědomuje jak málo času mají rodiče na děti a obráceně. Komunikace se odbývá mezi dveřmi, priority dětí se posunuly a priority rodičů také. Navzájem se dnes míjí. Co bylo dobré se rozbilo a co bylo špatné se utvrdilo. Lepší to už nebude. Americký přístup  - do 18 let nic neumět a pak to dohánět vysokou školou, nám hrozí zcela reálně. Experimentováním, byrokracií a neplacením učitelů se dosahuje jen nižší kvality.

VL 13.10.2007 11:18

Re: Přístup odpovědného rodiče II

Obávám se, že to nenastane, spíš budo v rámci pozitivní diskriminace vození čeští a vietnamští žáci do škol v cikánských čtvrtích a malá cikáňata do bílých, aby byla zachována pestrost rasového složení žáků.

lucina 13.10.2007 11:16

Re: Mluví samo za sebe

Ministryně školství Buzková za soc.dem. a její Anička na francouzské drahé soukromé škole.

zajíček8 13.10.2007 10:14

Přístup odpovědného rodiče II

Dementem" není míněn fyzicky handikapovaný žák, ale sociálně nepřizpůsobivý. Druhá třída ZŠ opravdu není od toho, aby učila žáčky, že při hodině se nejí, nepokřikuje po spolužácích, nechodí po třídě, že přestávka není určena k tomu, aby rozdrobil svou svačinu po celé třídě a zmlátil spolužáky.Pokud nebude školám umožněno takové žáky vylučovat z normálního vyučování, tak se nic nezmění - zapálení učitelé jsou otráveni rolí dozorců divoké zvěře a nutností věnovat takovému dementovi čtvrtinu své pozornosti; reformy obsahu výuky jsou zde úplně mimo mísu.

zajíček8 13.10.2007 10:14

Přístup odpovědného rodiče

Stručný návod pro zodpovědného rodiče, jak zajisti dobré školní vzdělávání svého dítěte od někoho, kdo tím napůl prošel a zjistil, že tlachy o reformě nic nezmění na tom, že nejdůležitější je osoba učitele

První třída - malá škola s nižším počtem žáků ve třídě a co nejvíce info o tom, kdo bude učit prvňáčky. Vyberte si, kdo povede první kroky vašeho dítěte vzdělávacím procesem.Není-li škola schopna říci, kdo bude učit prvňáčky v následujícím školním roce, tak honem pryč. Výsledený pocit dítěte - škola je báječné místo, paní učitelka nejvyšší autorita a učit se něčemu novému je příjemná a vyhledávaná činnost - určitě stojí za Vaše úsilí.

Druhá třída - stále dobré výsledky, ale na jejich získání nevynakládá žádně zvláštní usilí? Zvládá to "levou zadní"? Honem hledejte náročnější prostředí - jazykovka, matematická specializace školy, přírodovědecká orientace? Není k dispozici - hledejte kurzy a kroužky, kde vaše dítě bude muset usilovat o dobrý výsledek a kde je dobrý výsledek oceněn.

Třetí třída - pokud není dítě talent od přírody, ale klasický průměr, tak procvičování ve škole mu nestačí. Začněte s ním procvičovat, mluvit o tom proč je to tak a k čemu je to dobré, ukazovat vztahy mezi předměty. Začněte se pídit po výsledcích učitelů na druhém stupni, jaký je poměr těch zapálených od těch rutinních, jak je hodnotí jejich žáci. Mluvte s cizími dětmi o jejich učitelích. Mají dobré postřehy - " přísná baba, ale spravedlivá", " jak v robotě, furt něco musíme dělat", " nuda", "koktá", "nadržuje" . Pokud nejsou vyhlídky dobré, snažte se o víceleté gymnázium po páté třídě. I dítě s průměrným intelektem je schopné ho studovat - výsledky nebudou vynikající jako na ZŠ, ale jen dobré nebo dostatečné. Ale rozsah znalostí, přístup k zpracování informací je úplně jiný než na ZŠ. Odpadli "dementi" a téměř v každém předmětu je skupina tahounů zapálených v daném oboru. I nevyhraněné dítě má šanci si vybrat. 

"