25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Tana Zajicova 9.7.2007 16:38

Look A.D.

Jestlize tvrdite, ze krestanska moralka je parodii moralky, musite mit jasno v cem je ona parodovana moralka zakotvena. Definovat ji zpusobem, aby se mi ze sebe samé nedělalo špatně, je pro argument, ktery jste se snazila nacrtnout, zcela nedostacujici.

Me je velice lito, ze mate negativni zkusenosti s krestany, nicmene zakladat na tom svoje porozumeni kretanstvi ( a z toho co jste napsala to jasne vyplyva), je znovu naprosto nedostatecne. Ze zpusobu s jakym jste spojila lidskou nabozenskou obet a krestanske mucednictvi je jasne videt, ze jste nikdy tento fenomen nestudovala (nezajimala se do hloubky) a strilite od boku. Totez se tyka Vaseho porozumeni zpovedi.

Neni to poprve, kdy jsem se setkala s presvedcenim, ze kdyz je nekdo krestan, tak musi byt svetec. Nebo, jestlize je nekdo krestan pak ma duvody se povazovat za lepsiho jednotlivce nez atheista. To je absolutni nemysl. Aby jste ovsem temhle vecem dokazala porozumet musela byste se seznamit s roli hrichu, tak jak mu rozumi krestanstvi. Jinymi slovy prislusnost ke krestanske vire necini nikoho automaticky lepsim. 

Jestlize jste se setkala se spatnym chovanim krestanu, pak jste se ovsem nesetkala s krestanskou moralkou, ale s jejim porusovanim.   

A.D. 9.7.2007 17:33

Re: Look A.D.

Jestliže se někdo hlásí k nějaké ideologii, patrně bude nejen on posuzován v souvislosti s ní, ale též ideologie v zrcadle toho, jací jsou většinově její vyznavači. Jakékoli vznešené ideály ztratí lesk, jestliže se jimi bude ohánět příliš mnoho "hříšníků", aniž by byli vlastní komunitou účinně kritizováni (až vyloučeni).

Pocházím z rodiny, kde se po dvě předchozí generace střetávalo katolické a reformované vyznání a věřte, že se mi dostalo dostatečného vzdělání v obou směrech a měla jsem i dost příležitostí porovnat ideologii s realitou. Během svého dosavadního života jsem potkala a poznala dost lidí, otevřeně se hlásících k té či oné církvi, jakož i těch bez zjevného vyznání či věřících v nespecifikované "cosi". Jestliže tvrdím, že je mnohem větší propast mezi slovy a skutky "oficiálního" křesťana a člověka k této ideologii se nehlásícího, tak k tomu mám nashromážděný dostatečně početný "vzorek" populace. A cosi to vypovídá o praktické podobě křesťanské morálky...

Tana Zajicova 10.7.2007 1:50

A.D.

Kdyz Jezis Kristus mluvil k a apostolum o sve nadchazejici smrti, Petr se zaprisahal, ze bude v takovem pripade za sveho Mistra ochoten polozit zivot. Jezis Kristus mu odvetil, driv nez kouhout zakokrha trikrat me zradis (parafraze). Petr se po smrti Krista stava hlavou cirkve, ktera je mu Kristem predurcena. 

Dokud nepochopite smysl, ktery stoji za touto udalosti evangelia, krestanstvi Vam nikdy nebude davat zadny smysl. Good luck!

Richard III. 7.7.2007 13:39

Každý věří, ne každý však ví, čemu

Motto: "při vzpomínce na křižácké výpravy mi běží mráz po zádech"

Tohle je paradigma, z něhož autor vychází, které určuje každičkou jeho myšlenku. To je jeho víra, proto nemůže nikdy najít společnou řeč s vírou křesťanskou. Snad by mu pomohlo podívat se na křižácké výpravy trochu jinak, najít si informace o jejich skutečném průběhu a skutečných motivech, o počtech mrtvých a o způsobech likvidace poražených. Na obou stranách!

Možná by poznal, že dnešní humanistická hesla, která mnozí bezmyšlenkovitě aplikují na situaci starou bezmála tisíc roků, mají svůj zdroj v Bibli, v myšlení, které přineslo křesťansví a které bylo v onom krutém světě oslnivou novinkou plnou lásky a lidství. A je dodnes.

Třeba by pochopil i to, že krutost byla tehdy součástí života a že v mnohých situacích bylo méně kruté zabít než nechat žít.

Tady nejde vůbec o nějaké okázalosti, ale o podstatu lidství.

jc 7.7.2007 8:51

Pojďme "ad fontes" - ne "ad ecclesiam"

Není příliš zřejmé, co chce vlastně autor říci (to se bohužel často vidí i v církvi...) - a není ani jasno, na co se chce zeptat. Ale jeho závěrečná otázka přece jen něco vypovídá: "Kde se tedy ve mně bere ono rozpolcení: na jedné straně nechuť k víře,

na druhé straně úcta k těm okázalostem církve? Kdo mi dá správnou

odpověď?" - úcta k okázalostem církve? Nechuť k víře? - nejsou kořeny toho rozpolcení právě odhaleny? Nabádají nás snad někde biblická svědectví, abychom se fixovali na člověka (tedy církev) - a abychom byli znechucení, když máme věřit Bohu? Čekal bych že autorova otázka bude znít naopak: proč mě pořád cosi zve spoléhat na Hospodina, a proč se mi někdy zvedá žaludek z okázalostí jeho církve..?

Pokud chce autor takto věřit v nějakou přihlouplou okázalost, ať se nediví, že se nenaučí věřit pouhou vírou. Ono to reformační heslo je myšleno trochu jinak: sola fide a sola gratia (pouhou vírou a pouhou milostí - myslí se milostí Boží - jsme spaseni). Tahle reformační hesla nejsou (a ani ve své době nebyla) zas takovými novinkami - naopak se vracejí zpět k biblické zvěsti - totiž: nejsi, člověče, sto věřit dobře - ale tvoje šance je ve víře v Boží milost (to je zjednodušeně obsahem Pavlova listu Římanům, ke kterému se jako k pramenům /ad fontes/ reformace vracela). Proto tedy - žádná okázalost církve. Šance člověka rostou tam, kde se v církvi zvěstuje evangelium - Boží milost.

Vírou se člověk věřit nenaučí (taky to už lingvisticky zní jako nonsens).

Richard III. 7.7.2007 13:21

Re: Pojďme "ad fontes" - ne "ad ecclesiam"

Je to tak. Autorova otázka je i odpovědí. Chtěl jsem jsem napsat něco podobného, ale tato reakce mě předběhla, je v ní to podstatné. Nejde o církev, nejde o ty okázalosti. Jde to, čemu člověk opravdu věří. A autor věří něčemu jinému, něčemu co ho neuspokojuje. Měl by tedy hledat víru, ne okázalosti.

Rpuť 7.7.2007 7:56

Těch důvodů bude možná víc, ale zatím mě napadají dva.

Jednak je kultura tohodle světadílu na víře křesťanské založená a jednak je to potřeba institucionlizovaných rituálů, které stmelují společenství - každá společnost si vytvořila rituály a my jsme ty církevní zatím nedokázali ničím jiným nahradit.

jirka.s. 8.7.2007 9:01

Re: Ale dokázali !!!

Dokonce jsme postavili i nové chrámy! Neříká se jim Chrám sv. Víta, ale Hypernova, Tesco, Interspar apod. !!!

Fafa 7.7.2007 3:26

Krizove vypravy

co proti nim porad vsichni maji? Uzemi bylo cca od roku 300 krestanske, po nekolika stoletich bylo dobyto islamskymi armadami  a po par dalsich stoletich jej krestane dobyli nazpatek, za dalsich 200 let jej pro zmenu dobyli zase Arabove. Bezna valka, jakych bylo v dejinach stovky. Proc se porad vsichni tak desi zrovna kruciat? To se budeme za chvili omlouvat, ze jsme trvale neprijali vysledky bitvy u Mohace a agresivne jsme vytlacili Turky z Balkanu? Nebo se maji Rekove omlouvat, ze se drze nespokojili s udelem porazeneho naroda v ramci Osmanske rise?  

Fafa 7.7.2007 4:38

Jeste dodatek

zhruba v dobe krizovych vyprav predci dnesnich Spanelu zpatky dobyvali Pyrenejsky poloostrov. Za to se taky mame omlouvat?

Vlasta.on 7.7.2007 14:57

Re: Jeste dodatek

Ne, troubo. Ale byly to snad jediné křížové výpravy? Co Konstantinopol, Litva, Čechy, atd., atd,.

jc 7.7.2007 16:47

Re: Krizove vypravy

...libi se mi vas prispevek.....ale to vite, krizovy vypravy nejsou ve zpetnym zrcatku politicky korektni, taky byly organizovany papezem a tedy katoliky, a do toho se dneska holt s chuti ( protoze bez nasledku) kope....zda se ale, ze neni daleko doba a budou se krizacka tazeni ideologicky oprasovat....to ale nevim jiste....treba si lidi hodne rychle zvyknou na vystrkovani zadecku petkrat denne ....a zeny se "dobrovolne" zabali do cernyho.....

Fafa 8.7.2007 5:29

To JC

Diky za podporu. Vite, ja nechapu to vecne omlouvani. Cele Stredomori kdysi bylo latinske a krestanske.  Dneska neni. Proste to tak v dejinach dopadlo. jaky smysl ma se omlouvat  zrovna za jednu epizodu dejin. Arabove se taky neomlouvaji za dobyti krestanskeho Egypta a cele severni Afriky. Pry byly krizove vypravy do Litvy, no to byly. Taky byly treba utoky Vikingu na pobrezi Francie, dokonce se tam po nich jmenuje Normandie. To se taky budou Danove a Norove omlouvat?    

Komenský 7.7.2007 0:07

???

Jak na to autor přišel, že si Hitler vyžádal od papeže nějaké požehnání? Nic takového se nikdy nestalo.

janoryna 7.7.2007 9:27

Re: ??? adolf totiž křesťany

napříč věroučným spektrem neměl rád. a papež měl štěstí, že ho neposlal do plynu.

pozorovatel 7.7.2007 12:53

Re: Re: ??? adolf totiž křesťany / volby v roce 1933 v Německu - strana Centrum

Hitler vyhrál v roce 1933 v Německu volby demokraticky za pomocí katolické strany Centrum

(+11,5 %). 

Komenský 7.7.2007 22:49

Re: Re: Re: ??? adolf totiž křesťany / volby v roce 1933 v Německu - strana Centrum

Co má papež, v té době PiusXI., který Hitlera nesnášel, společného s nějakou stranou Centrum?