29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ZÁPISNÍČEK: Dělba práce

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mgr. Milda, Dr.Sc. 5.5.2007 18:36

Internát jako nutnost

jsem poznal sám v mých 15 letech. Jako syn vězně zavražděného Brněnským Gestapem jsem mohl mít určité výhody, bohužel byl můj tatínel důstojníkem ČSA za Masaryka, potom obchodník... zkrátka buržoasní element a to rozhodovalo. Abych vůbec mohl studovat, přišel můj třídní učitel na řešení: kluk musí do Prahy, tam ho nikdo nezná a snáze se peobojuje. Takže po deváté třídě jsem sbalil své švestky a odcestoval 172 km od mého domova do Prahy. V Praze je blaze? Ani náhodou. První internát pražské Tesly byl v Říčanech- Radošovicích, každý den vstávat v 6 hodin, aby se doběhlo včas ty 4 kilometry na nádraží, večer zase zpátky. Po půl roce se mi podařilo získat místo v internátě v Karlíně v Pobřežní ulici. Místo bylo nahoře na patrové posteli, 24 kluků na jedné místnosti. Jeden hrál na rádio, druhý na trumpetu, mezitím bylo třeba dělat úkoly do školy. Ale vše se dalo zvládnout, jenom ten stesk za maminkou se nedal překonat.

V 15 letech jsem se naučil vše vyřizovat sám, dodnes to takhle dělám, ale mnohem lépe by to bylo s něčí podporou.

I ty taneční v Lucerně u mistra Landy jsem si zorganizoval sám, čaje, dále studium na VŠ, ale jaksi jsem přišel o kus mládí. U maminky bych za normálních okolností mohl zůstat ještě 4 - 5 roků.

Mgr. Milda, Dr.Sc. 5.5.2007 18:41

Re: Internát jako nutnost

těch pár překlepů nahoře lze snad tolerovat. Zapomněl jsem na připomínku, že znalost čtení a psaní byla v Čechách zavedena už za Jana Husa, aby mládež mohla číst bibli, což patřilo k povinnostem husitského křesťana, byla zavedena školní povinnost, mezi prvními v Evropě. Jenom Židé byli v tomto ohledu dále, ješivy, židovské školy, byly ještě dříve.

Kanuk 4.5.2007 22:25

Rodiče vychovávat, škola vzdělávat.

To platilo za krále Klacka, kdy otcové vydělávali a matky byly doma a staraly se o rodinu. Dnes se oba rodiče honí od rána do večera, aby bylo na Kanáry, na auťák, apřípadně na barák za 2,5 melounu, protože to mají sousedi. A škole se hodí na krk jak vzdělávání, tak výchova.

Melein 5.5.2007 0:06

Re: Rodiče vychovávat, škola vzdělávat.

Záleží na úhlu pohledu té které rodiny:-/ Kdo myslí na budoucnost, nebude koukat na minulost;-D

Melein 4.5.2007 18:59

Štěpánko,

hezký a pro štěstí držím pěsti:-) Ať se vám daří.

Psí vrah Čumil 4.5.2007 15:05

Prima, slečno autorko, ať se vám daří!

:-)

Pešek 4.5.2007 13:27

Je to bomba

Nečtu už diskuse pod články, protože to povětšinou nemá cenu. Nebudu psát proč, to asi každý, kdo se mnou v tomto souhlasí, ví sám. Proto také do nich povětšinou nepíši. Ze stejných důvodů. Tuto výjimku jsem učinil kvůli autorce. Je to bomba. To, co napsala i jak to napsala. Smekám a říkám, nevěřte tomu, že mladá generace je jen ... (sami si doplňte). Není, je fajn. Děkuji.

J. Ryba 4.5.2007 14:05

Re: Je to bomba

Bodejť by nebyla. Jaké jsme si je udělali, takové je máme.

kaca 4.5.2007 12:13

autorce

nevím, jak se mi podařilo vychovat dceru, ale i internát ve Vašem věku snesla obstojně. Nejdůležitější pro nás obě bylo vždycky to, že se moc těší domů. Ale  to třeba není výchovou...

lucina 4.5.2007 11:17

zajímavé téma

a dobrý článek bez ohledu na autora. Jsou výjimky, kdy rodiče zcela suplují špatnou nebo chybějící školu, u části romských dětí škola supluje chybějící výchovný vliv rodiny. Leibnitz byl pohrobkem svého otce, jejž poznal pouze prostřednictvím jeho knihovny (a sám se v ní naučil řecky a latinsky), zatímco jeho milující matka se pokoušela jej od knihovny a nezdravého knihomilství odtrhnout, leč marně - výsledek je známý. Vzdělal se sám díky zcela výjmečnému intelektu. Newtonova matka rovněž neměla zájem o rozvoj synovy inteligence, přesto jej poslala aspoň do školy.(Rovněž N. byl polovičním sirotkem). V l9. stol. a u rolníků a řemeslníků ještě v části 20. stol. se děti učily pohledem a příkladem pracujících rodičů. Absence výchovného působení rodiny je zřejmá u dětí ve výchovných ústavech, kde však může svou roli hrát i genetika. (Steinbeck v Na východě od ráje (volně cituji): "Z prasete závodního koně neuděláš!" "Můžeš z něj udělat zatraceně rychlé čuně!". ) Téma je tak široké, že mě nezarazilo, že se autorka s omezenou životní zkušeností do něj pustila, ale že neúnavní a zapálení diskutéři na NP je odmávli s nerudnou stařeckou povýšeností. Zajímalo by mě, jestli by reakce byla stejná, kdyby autor byl a) známý přispěvatel b) muž c) dospělý.

blackblister 4.5.2007 11:15

Je Ti opravdu 14?

Je-li Ti, Štěpánko, opravdu čtrnáct, nepiš doboha články, od nichž je možno očekávat, že na ně budou reagovat dospělí na internetu. Zabývej se raději něčím, co Tě nebude nořit do toho marasmu! Narovnej záda atd. a padej někam za klukama a holkama, dej si čouda nebi jdi do knihovny, to je jedno, ale teď ještě nechoď do dospělých fór na internetu. Nestojí to za to!

richard 4.5.2007 21:27

Re: Je Ti opravdu 14?

Proč by neměla vědět, co se mezi "dospělými" dokáže vyskytnout za názor? Ty si myslíš, že jsem v jejich letech dávno nečetl noviny, nesledoval zprávy, nepůjčoval si knihy z knihovny pro dospělé (protekčně, moc hodná paní knihovnice). Copak, že ji posíláš na pískoviště, bojíš se mladých, co budou mít vlastní názor? To se boj, v jejich letech jsem například věděl, co jsou bolševici zač a byla to doba hluboké normalisace:))) a  někteří z mých vrstevníků to nevědí doposud:)))

Šnek 4.5.2007 10:33

Ha!

Co je to jasná mysl a jak definuješ rodičovskou lásku?

Když chceš o něčem vyprávět, chtěl jsem napsat kecat, tak musíš problém definovat. To tě časem někde naučí.

michal 4.5.2007 10:28

milá Štěpánko

Teď napiš další slohové cvičení: Jak se vychovávali a vzdělávali děti ty tisíce let před Marií Terezií. Už se těším.

grappin 4.5.2007 13:23

Re: milá Štěpánko

Ten příspěvek klidně napiš, ale neopisuj nadpis! Jsou v něm hrubky! Na "michalův" příspěvek o výchově a vzdělávání dětí stovky let po M.T. se tedy těšit nemusíme.

michal 4.5.2007 20:24

Re: Re: milá Štěpánko

grappine, ano, dopustil jsem se dvou hrubek ve shodě podmětu s přísudkem, ale moje poznámka měla podnítit zvídavé děvče k úvaze za prvé, jak se vzdělávalo a vychovávalo PŘED vládou Marie Terezie a za druhé, jaký byl pravý důvod zavedení povinné školní docházky. Nemusím snad zdůrazňovat, že v tom nehrála roli žena, ale chladný kalkul, tak jako v případě zrušení nevolnictví synem MT to nebylo lidumilství Josefa II.

Franta 4.5.2007 2:48

Rodice vychovavaji, skola vzdelava. Co jeste chces vedet?

k 4.5.2007 8:46

Re: Rodice vychovavaji, skola vzdelava. Co jeste chces vedet?

Nesouhlasím. Mě rodiče nejen vychovávali, ale přitom i vzdělávali v některých věcech nad školní "minimum", a naopak, měla jsem natolik štěstí na učitele, že mě kromě vzdělávání i vychovávali (svým příkladem a přístupem). Pokud rodiče rezignují na vzdělávací funkci a škola na výchovnou, pak začínají problémy.

?? 4.5.2007 9:39

Re: Re: Rodice vychovavaji, skola vzdelava. Co jeste chces vedet?

Souhlasím. Byl jsem na tom podobně !  :-)R^