25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POČÍTAČE: Vista - potřebujete rychlý upgrade?

Marketingové oddělení Microsoftu nám slibuje mnoho nových převratných funkcí a taktéž i to, že naše práce bude od nynějška jednodušší, efektivnější a lepší než kdy před tím, pokud si zakoupíme a nainstalujeme nový systém. Potřebujete ale nyní opravdu všechny nové funkce?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Přemysl Vavroušek 11.3.2007 4:12

Re: Re: Re: Placený agent Bila Gatese blábolí

;-) No možná ano, ale jak jsem napsal - peníze pro mě neznamenají vše a určitě nebudu opěvovat něco, o čem si myslím, že to není vyhovující. Stejně tak jako v článku se snažím hledat pozitiva, ale nezavírám oči před jejich opakem.

Dag Badman 10.3.2007 21:08

Re: Re: Placený agent Bila Gatese blábolí

Při platu do 10000 Kč to tedy není žádná sláva. Radši byste měl začít opěvovat kvalitněji :-)

Přemysl Vavroušek 10.3.2007 2:14

Re: Re: Re: Nestydite se?

Souhlasím, že MS mohl Vistu raději odložit třeba ještě o půl roku a pořádně doladit, ale zkrátka moc finančních toků, které se v tomto odvětví pohybují je obrovská, takže nemohl již déle vyčkávat. Základní funci myslím Vista zastane běžně již nyní. Jinak ale doporučuji počkat spíše alespoň na první SP, který by měl vyjít snad ještě letos na podzim, či koncem roku. Dá se předpokládat, že bude obsahovat vylepšení, která vývojáři nsetihli včas - údajně má výrazně vylepšit i vlastnosti a funkce samotného jádra (kernelu) Windows.

Přemysl Vavroušek 10.3.2007 2:10

Re: Re: Re: Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

Jak už psal mike...

Povolte si zobrazení přípon souborů a můžete je editovat dle libosti, stejně tak i v příkazové řádce. Nad NTFS se dá provádět neskutečně mnoho operací a mnohem pohodlněji, než v příkazové řádce spouštěcí diskety. Existují jak nástroje přímo od Microsoftu, tak opensource řešení - doporučím vám stránky (v češtině), které se tématu podrobně věnují - www.craftcom.net.

Stahování záplat je nutné v každém OS protože tyto jsou v průběžném vývoji, takže přichází opravy funkcí a doplňování nových. Je-li nových funkcí určité nespecifikované nožství, může tvůrce softwaru vydat toto jako jeho novou verzi a požadovat z ani legitimě i peníze - je na kupujícím, zda koupí, nebo využije konkurenci, která může být dostuná i zdarma, při velmi obdobné funkčnosti.

Windows XP umí vypalovat CD - to je součást OS, stejně tak jaké práce s archivy zip a cab. Kodeky, které nejsou součástí OS musíte instalovat v jakémkoliv systému - záleží už jenom na způsobu instalace, který se řídí charakteristikou daného OS.

Ano, MS produkty mají své mouchy a nekdy i pěkně vypasené masařky, ale to z nich nečiní nepoužitelný produkt. Windows mají i mnoho solidních funkcí a vlastností a pokud vám nejsou známy, neznamená to, že neexistují. Doporučuji možnost se seznámit se skupinovými zásadami, prohlížečem událostí a desítkami dalších možností pro nastavení a správu OS.

Přemysl Vavroušek 10.3.2007 2:00

Re: Placený agent Bila Gatese blábolí

Zcela určitě nejsem placený agent Billa Gatese, i když za korunku od Billa bych možná byl rád, při mém platu, pohybujícím se ve čtyřmístných cifrách, určitě kvůli tomu nebudu opěvovat něco, co se mi nezdá.

Ale za tím co citujete si stojím. Kupujete-li auto, je předpoklad, že jej umíte řídit, kupujete-li jakýkoliv spotřebič, jež neumíte ovládat, je zcela samozřejmé, že si přečtete návod k použití a podle něj to vyzkoušíte. Lidé si ale koupí počítač a teď čekají, že vše bude samo fungovat a že jim to bude ukazovat přesně krok za krokem, co mají dělat.

Zajísté by mohl výrobce OS udělat vše plné wizardů, kteří vám nedovolí nic, než se nechat vést, ale kolik by se pak vyrojilo milionů uživatelů, pro které je už současná míra usnadnění nesnesitelná?! Předpokládal bych, že když si někdo koupí PC s Windows a ví, že s počítači neumí, zakoupí nějakou publikaci, nebo alespoň zamíří do Nápovědy a odborné pomoci, kterou má přímo v nabídce Start. Uznávám, že ne vždy byla u předchozích verzí dobře použitelná, ale v XP určitě. Obsahuje desítky návodů, příkladů, postupů, co a jak lze provést, rady ohledně zabezpečení, nastavování oprávnění, doporučení nepracovat pro privilegovaným uživatelským účtem, atd. Pokud by uživatel věnoval alespoň několik desítek minut pročtení a prozkoušení těchto postupů, pak získá alespoň zákadní orianteci, jenže v případě softwaru prostě lidé odmítají číst návody k použití a je otázkou, proč tomu tak je. Ovšem jak si pak můžete stěžovat, že funkce nejsou odpovídající, když ani nevíte, jaké funkce věc má a jak je použít..?

mike 9.3.2007 23:17

Re: Re: Re: Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

Vzdyt to rikam. Nevite, o cem mluvite. Proc by proboha nesla zmenit pripona souboru? Jaky specialni program? Bez problemu jak v exploderu, tak z command line. NTFS samozrejme vyzadovano neni ani pro systemovy disk. Jina vec je, ze lepsi jej pouzit, protoze je mnohem odolnejsi proti naboreni. FAT je historie a do NTFS se samozrejme zasahnout da. Jen se to musi umet; obtiznost je srovnatelna s UNIXovymi filesystemy. Na Linuxu si taky stezujete, ze ma vlastni filesystem?

Mohl bych pokracovat bod po bodu, ale je to zbytecne. Jestli jste spokojen s Linuxem, budiz vam prano. V tom pripade ovsem nechapu, proc resite Windows. A pisete nesmysly, ktere plynou jednak z neznalosti a jednak z toho, ze jste ustrnul kdesi v DOSu.

A.S. Pergill 9.3.2007 22:48

Re: Re: Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

W95 držely jakousi míru zpětné kompatibility s DOS, takže se na tom dala provozovat většina starších programů. U W98 to už začalo haprovat a WXP jsou po téhle stránce totální exkrement (s NT zkušenosti nemám) (už jenom ta prasečina, že se prostředky OS nedá změnit přípona souboru, musí se na to mít nějaký speciální program). Proti WXP mluví také to, že vyžadují (alespoň pro systémový disk) nespecifikovaný filesystem NTFS, do kterého se nedá rozumně zasáhnout. Když se něco podělalo na W95 nebo W98, tak se to dalo (na FAT 16 nebo FAT 32) bez větších problémů opravit z linuxu, párkrát jsem takhle mazal i zavirované soubory, které byly za chodu systému blokovány proti mazání AVG antivirem.

Jinak tradiční nekvalita od M$: V instalaci spousta věcí chybí a musí se dodatečně postahovat z internetu (včetně ovladačů základní desky), musí se to hned po instalaci zaplácnout servicepacky, jinak je to nefunkční. Nemá to zaintegrovaný nástroj pro práci se zazipovanými soubory, neumí to vypalovat CD (DVD). Mandrivu mi za 10% ceny WXP nainstalovali s tím, že se nemusím starat o ptákoviny typu "potvrzování legálnosti", a že je tam rovnou 2-3 GB programů, od kancelářských balíků, přes grafiku až po to vypalování a archivování dat. A starší programy mohu spouštět pod Wine nebo DOSBoxem.

Nebo jen taková roztomilost, jako je instalace kodeků: na woknech choulostivá operace, kterou je vhodné svěřit profesionálům (může skončit i kolapsem systému, zažil jsem). Na linuxu se jednoduše vytvoří v patřičném adresáři podadresář doporučeného jména, tam se nakopírují soubory z webu výrobce mplayeru, a od tohoto momentu to jede (není nutný žádný restart). A to ještě raději nepočítám takové roztomilosti, že WXP je nutno po tisknutí restartovat, protože se při náročnějších hrách začnou zasekávat (asi si neumějí odstranit pomocné tiskové soubory z paměti).

Dag Badman 9.3.2007 22:34

Re: Re: Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

"Opravdový operační systém" je v podstatě cokoliv, DOS, CP/M, CTSS, TOPS-20, VMS, MVS, Multics, OS/360, OS/2, Windows 95, BeOS.

O čem se má cenu bavit je pouze kvalita a použitelnost takového systému.

mike 9.3.2007 21:13

Re: Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

Ach jo. Nejlip se keca do veci, o kterych nic nevim, ze? Na w95 nic slusneho nebylo a ani na zbytku cele rady (w98 whatever edition). Neuveritelny bastl a pady byly jen logickym dusledkem. NT rada, do ktere patri XP i Vista, je neco jineho. Na rozdil od w9x jde o opravdovy operacni system. Vista neni v principu uplne spatna, jen jeste neni zdaleka dodelana. A XP SP2 jsou solidni a stabilni OS.

mike 9.3.2007 21:07

Re: To je zásadní omyl

Pravda, to co se delo behem minuleho roku muzeme nazvat treba alfatestovanim :) Blbe je, ze v ramci normalniho betatestovani maji uzivatele moznost oznamit chybu a dockat se nejake reakce. Coz je tuhle chvili naprosta utopie. I jako firma a obchodni partner mame pomerne velke problemy se dostat pres MS support k oprave i zrejmych chyb. Hlavne to strasne dlouho trva.

mike 9.3.2007 21:02

Re: Re: Nestydite se?

Spatne jsem se k ranu vyjadril. PR by bylo vystiznejsi. Proc? Komentar vyjadruje me pocity z vaseho clanku :) Zkusenosti s Vistou mam dost, mnohem vic, nez bych chtel. Diky tomu jsem dosel k zaveru, ze takovy clanek nemuze napsat nikdo aspon trochu v obraze. No a jelikoz mi nepripadalo, ze autor, tedy vy,  je uplne mimo, jako logicky zaver se jevi PR.

S temi aplikace jste optimista. Pro OEM je RTM Vista k dspozici uz od lonskeho podzimu a problemy stale jsou. Reseni totiz neni na strane dodavatelu aplikaci, ale u MS. Je tezke opravit aplikaci, kdyz OS pod ni nefunguje spravne. A MS zatim hasi jen ty nejhorsi prusvihy. Problemy, ktere nezpusobi katastrofu, ale jen ze neco nefunguje, jsou nekde vzadu ve fronte. Mame jich nekolik; cekame na reseni a zatim implementujeme vice ci mene funkcni obezlicky, coz stoji spoustu casu a energie.

-vh- 9.3.2007 20:28

Re: jednu podstatnou informaci autor vypustil -

Microsoft nabízí program Windows Vista Upgrade Advisor (ke stažení z jejich webu), který počítač prozkoumá a řekne, jestli pro Visty stačí nebo ne nebo případně na jaké funkce je slabý a které komponenty to hlavně brzdí. Dále pro co drivery ve Vistách jsou a pro co nejsou, které programy (z nainstalovaných) poběží určitě bez problémů a které určitě ne. Doporučuji.

karel čermák 9.3.2007 20:09

Placený agent Bila Gatese blábolí

Citace : Na druhou stranu se ale lze většině podobných situací vyhnout správným nastavením a používáním, což je však něco, co většina lidí v souvislosti se softwarem nebere v potaz, ačkoliv u jiných výrobků to berou za samozřejmost.

Mizerný program bez záruky a stále porouchaný se nedá svádět na uživatele. U kterého jiného výrobku musíte být inženýrem aby šel vůbec spustit. Hanba . 

Přemysl Vavroušek 9.3.2007 17:49

Re: Kecičky kecičky

Tyto nesmyslnosti okolo DRM se koukám šířím všude a rychlostí blesku.

Tak tedy:

Ne, vista vám nesmaže vaše mp3, DivX/XviD filmy a podobně. Rovněž tak vám neustále neskenuje neustále licenci, atd.

V podstatě většina tohoto "démonického" DRM je obsažena už v předchozích produktech MS. To, čeho se týkájí jistá omezení, je pouze obsah na discích HD DVD a Blu-Ray. Tento obsah je bez těchto omezujícíh mechanizmů, běžným způsobem nepřehratelný, proto Vista implementuje tyto mechanizmy, aby učinila légálně získaný obsah přehratelným pro osobní PC. DRM ve Vistě vám samozřejmě nebude jakkoliv bránit v přehrávání, třeba staženého ripu HD filmu ve formátu DivX, nebo něčeho podobného. Rovněž omezení rozlišení snímku bylo odloženo o několik let a současné generace médií a přehrávačů, jej nepoužívají. I kdyby, tak v rozlišení omezený HD obsah, má stále vyšší rozlišení, než je rozlišení bežného DVD.

Osobně nemám DRM příliš v lásce a některé kroky Microsoftu mě také netěší, případně mi připadají hloupé a zbytečné, ale nedelějme z komára velblouda nedémonizujme. Ano DRM má své chyby a kupříkladu OpenSource styl vývoje zase své velké výhody, ale nic zkrátka není jen černobílé...

Přemysl Vavroušek 9.3.2007 17:38

Re: Nestydite se?

Proč by mělo jít o reklamní  článek? Článek vyjadřije pocity jeho autora a vychází z jeho (tedy mých) zkušeností. Buď se z článkem ztotožňujete, nebo ne, ale proč v něm hledat reklamu? Je snad reklamou, když vám budu povídat o tom, jakou piju minerální vodu a zda mi chutná, nebo co se mi nelíbí na jejím obalu?!

V článku doporučuji běžným uživtelům přechod na Vistu spolu s nákupem nového PC, tedy formou OEM. Běžný uživatel nemá ani ve zvyku provádět nějaký upgrade operačního systému, takže je to pro něj i cesta nejschůdnější a dá se předpokládat, že PC s Vistou bude od výrobce nakonfigurováno, tedy  i s potřebnými ovladači, atd.

Znalejším uživatelům pak říkám, že s Vistou netřeba spěchat a lépe počkat na její pořádné "dokončení", alespoň v SP1. XP podle mého názoru v současnosti splňují téměř všechny nároky, pokud tedy člověk ví a umí je nastavit do požadované funkčnosti a zabaezpečení. Pokud ne, tak mu odlazený PC s Vistou může práci usnadnit a během několika měsíců bude na trhu jistě spousta aplikací korektně fungujících pod Windows Vista, takže ani po této stránce nebude větší problém.

Přemysl Vavroušek 9.3.2007 17:27

Re: bože můj, vždyť to je reklamní článek

Zaplaceno jsem za článek určitě nedostal - ostatrně je to první článek, který jsem poslal na Neviditelného psa a napsal jsem jej, protože jsem jej prostě napsal a ne na zakázku. Pokud je mi známo, tak na výhodu přechodu na Vistu až s nákupem nového PC je v článku upozorněno a myslím, že na všech možnch forech a ve desítkách článků se o hardwarových nárocích Visty psalo, takže není třeba opakovat, že si ji nemáte zkoušet instalovat na nějaký starý PC - všechny novější PC Vistu zvládnou i bez nějakého upgradu hardware - grafickou kartu bez podpory DX9 byste asi v novejším PC hledal těžko (možná krom některých notebookových integrovaných), stejně tak procesor stačí jakýkoliv výkonější 1GHz a RAM alespoň 512MB je v novejších strojích také většinou standardem, takže kdo si koupil během psoedního roku i více PC, nemusí kvůli Vistě kupovat nové "železo". A proč také, když píšu, že přechod se stejně vyplatí jen těm, kteří si Vistu koupí s novým PC, nebo těm, kžeří ji prostě z nějakého důvodu potřebují...

A.S. Pergill 9.3.2007 16:57

Vistu rozhodně ne, ale má jednu výhodu

Jakžtakž slušné byly W95, pokud se člověk smířil s několika pády denně a zvykl si pravidelně zálohovat, tak se to dalo přežít. Každý další bastl od M$ je jen horší a horší. Nízká kvalita w98 mě přiměla k namontování linuxu jako druhého OS. Když jsem předloni na podzim zjistil, že jsem v win vlezl naposled před rokem, a to jsem ještě ani nemusel, tak jsem je při výměně disku zrušil úplně.

Vista zcela jistě přináší mnoho dobrých a originálních funkcí, ale to, co je dobré není originální (obšlehnuto z linuxu) a co je originální, to je šmejd.

Jinak pokud bude Vista vyžadovat přepínání mezi userem a rootem pro správu systému, a chtít to i po BFU, když bude chtít nainstalovat hru z internetu nebo časopiseckého CD, tak to větší segment lidí příměje k migraci na alternativy (linux, free BSD apod.). Což by byla spíš výhoda.

Papouch 9.3.2007 15:32

Re: jsem otřesen

ta babka ten autobus neridi

dokonce ani nerozhoduje, kdy pojede, kde zastavi, jaka se vezme nafta atp

Chris Kelvin 9.3.2007 14:45

Pořád řeším základní otázku...

...a to je ta, zda kupuju počítač proto, abych na něm mohl provozovat velký, drahý, objemný operační systém..... nebo snad operační systém má být jenom co nejjednodušší a co nejfunkčnější platforma pro provozování běžného softwaru......? ;-)

cca 9.3.2007 14:02

Re: Re: Re: Vista ? Zkusenosti :(

když bude míta prodejna i bazar / což není nic neobvyklé / proč ne ? bude li....;-) 

Drakobijce 9.3.2007 12:56

Re: Re: Re: jsem otřesen

No pokud bych mel zavirovani pocitace pripodobnit k jinemu zavirovani - napr. zloutenkou, tak pokud vy, jak pacint ktery vi, ze ma, nebo muze mit nakazlivou chrobu neprijme opatreni, aby chorobu dale nesiril, muze za to byt odsouzen (netusim jaka je vyse trestu).

Spatny na cele veci je, ze i deti ve skole se nic z tohodle nedozvedi. maximalne tam zjisti, jak se co da ukrast, patchnout, atd. V tomhle pohledu bych rekl, ze nase skoly jsou nejvetsi semeniste nakazy.

PetrK 9.3.2007 12:53

Re: Re: Re: Nestydite se?

Ne, že bych s Vámi nesouhlasil, ale správa unixu a unixových aplikací je prostě o hodně dražší. To platí i při srovnání oracle a mssql.

Drakobijce 9.3.2007 12:50

Re: Re: Vista ? Zkusenosti :(

Jojine, to pekna pitomost - zkusil jsi zajit do prodejny Skoda Auto a koupit si tam Formana? Ne? Doporucuju to vyzkouset, bude to pro tebe mozna prekvapivy zazitek.

Drakobijce 9.3.2007 12:46

jednu podstatnou informaci autor vypustil -

a to je narocnost Visty na hardware pocitace. Pokd mate PC na kterem tak tak bezi XPcka (tzn. koupeny pocitac pred 2 lety, nic vyjimecneho), pripadne pokud mate grafixkou kartu u ktere si nejste jisti, jestli pro ni existuje DireckX ovladac, byl bych s upgradem velmi opatrny.

Muze se vam totiz lehce stat, ze budete muset utratit nemaly peniz za obcerstveni jeste vaseho HW.

Jeste jedna drobnost - Vista kontroluje cca 30x za sekundu jestli nebyl porusen spravce licenci. Takze pokud pouzivate nektery ze SW, ktery je na hrane (eMule, ruzne mapovani CD na disk), muzete cekat problemy - vase applikace se muze zasadne zpomalit, pripadne muze prestat pracovat uplne.

Jan Molnár 9.3.2007 12:45

Re: Re: Nestydite se?

Já bych se ani nedivil, taky si radši pohraju s něčím, co se mi líbí, a pokusím se to dovýst k dokonalosti a nějakej "paskvil" co nejrychleji odbudu...

Brloch 9.3.2007 12:39

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kecičky kecičky

Tipuju tak 2 roky, protože už se našlo dost brutálních chyb, tak asi MS zvýší aktivitu. V té době už by měl Vista compatibile HW klesnout na nějakou rozumnou výši.

Pavel 9.3.2007 11:53

taky jsem zvažoval

Taky jsem zvažoval jaké Windows a nakonec jsem si koupil MAC od Apple. A je po problémech ;-D

Sch.glosátor 9.3.2007 11:44

To je zásadní omyl

Betatestování začalo teprve teď  a skončí v okamžiku kdy na trh přijde další verze Windows.

olaf 9.3.2007 11:36

bože můj, vždyť to je reklamní článek

Doufám, že redakce za něj dostala alespoň peníze. Tohle je tak těžce neobjektivní. V článku nikde není zmíněno nové železo. Nový systém vždy požaduje výkonnější HW. A to není zrovna málo - výkon procesoru, paměť, obsazenost disku. No prostě na starší počítač (kde spokojeně běží W XP) se W Vista nehodí. Takže hurá, rozbijte svá prasátka a kupte Visty a nainstalujte je. Rozšiřte paměť a vyměňte procesor a raději i větší disk. A safra, on ten starý zdroj to už nějak nezvládá. Hmmm asi jsou problémy BIOSu, tak ho flešnem. I když asi by byla lepší nová základní deska (pokud jste koupili OEM, tak jste v pytli).

No prostě raději kupte nový počítač a asi o 1/3 - 1/2 výkonější než potřebujete abyste tam mohli dát Visty.

Dag Badman 9.3.2007 11:24

Re: Re: Re: Re: Nestydite se?

No, já bych z toho vašeho "ornamenty vytvářeti, radost míti" vyvozoval, že s unixy je pro adminy radost pracovat, kdežto na windows se nikdo moc nehrne udělají svoje a peláší pryč...;-)