24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lájoš B. 1.3.2007 9:35

Re: Re: Re: Re: Re: Cekani na Vistu

Myslím, že vynutit Vistu tím, že bude nainstalovaná v každém PC není tak jednoduché. Finta MS pro OEM produkty, a to je, že potíže s OEM řeší prodejce, je profláknutý prů..r a to především z nástupu XP. Za ty minely prostě prodejce nemůže vzít garanci místo MS. Věřím, že značná část prodejců bude nakonec oddalovat prodej Vista co nejdéle, aby nemusela zadarmo dělat MS testera jeho nedodělaného produktu.

milker 1.3.2007 18:32

Re: Re: Re: Re: Re: Cekani na Vistu

souhlasím s vámi pánové jenom se obávám, aby MS prostě nepřestal dělat opravy pro XP a tím jednoduše nevyřešil svůj možný problém s Vistou

Pavel Kořenský 1.3.2007 2:11

A ještě do třetice

bych připomenul jednu legraci. Mnoha zákazníkům se často zdají ceny za opravy nejen notebooků poněkud dražší. A dokonce se jim zdají i ceny notebooků a dalších prvků vyšší než např. v USA.

V této souvislosti je nutné si uvědomit, že zákazníci v ČR a EU si vydupali záruční dobu dva roky na všechno. Což je celkem vzato humorný nápad, který ovšem výrobce naprosto nezajímá.

Mám v živé paměti, jak se jednou u zákazníka porouchala jedna klíčová komponenta počítačové sítě (no, vzhledem k tomu, že se jednalo o modulární zařízení v ceně několika milionů, měl bych tomu spíš říkat investiční celek a ne komponenta) po roce a půl provozu a zákazník trval na odstranění závady v záruční době. Jeden z nejrenomovanějších světových výrobců nám zaobaleně sdělil, že pitomosti vymýšlené v Evropě ho naprosto nezajímají, protože on dává záruku tři měsíce nebo za tučný příplatek "Lifetime warranty" (což není záruka na doživotí, jak se občas mylně domnívá zákazník, ale záruka do ukončení životnosti produktu ze strany výrobce, což může být klidně šest měsíců) a pokud chceme náhradní díl, že jej dodá během 12 týdnů za cenu něco málo pod 50.000 dolarů. Tenkrát to naštěstí dopadlo dobře, protože firemní génius přes elektroniku se v tom vrtal tak dlouho, až našel vadný SMD kondensátor v ceně cca. 1.50 Kč po jehož výměně zařízení začalo fungovat a funguje dodnes už mnoho let.

Takže se nelze divit, že do ceny oprav jsou zakalkulovány jisté obtížně předvídatelné výdaje a určitý finanční polštář pro případné průsery, protože většina firem podobného šikulu nezaměstnává a i když ho má, tak ne vždy ten šikula přijde na to, jak něco opravit za 1.50 Kč a X desítek hodin nepřetržité práce, kterou je nutno patřičně ohodnotit, aby šikula neodešel jinam.

jkotek 1.3.2007 18:52

Re: A ještě do třetice

Nechci Vam brat iluze, ale dvouleta zaruka je v OBCANSKEM zakoniku a je bezvyhradna (plati vzdy a nelze ji omezit ke skode zakaznika).

Vztahy mezi firmami se ale ridi OBCHODNIM zakonikem, ktery UMOZNUJE upravovat zarucni dobu i smerem dolu. Takze firma nema na dlouhou zaruku zadny pravni narok.

Pavel Kořenský 1.3.2007 1:38

Ještě doplnění

Takže celý problém lze redukovat na běžnou ekonomickou poučku "Co si zaplatíš, to máš". A když celkově není poptávka po určitém druhu služby, není ani nikdo kdo by tu službu nabízel.

A zákazníci holt žádají počítače levné, nikoli kvalitní s kvalitním servisním zázemím. Ještě nedávno vyráběla např. firma Silicon Graphics kvalitní grafické stanice (v překladu pro laiky - celkem výkonné stolní počítače). Jejich počítače byly o něco méně výkonné než PC se špičkovou grafickou kartou, měly méně paměti, menší disky atd. Ale servis byl možný nejen do 24 hodin, ale třeba do 4 hodin, sedm dnů v týdnu.

Jeden takový počítač stál kolem 20.000-40.000 dolarů. Dneska už SGI tyhle počítače nevyrábí, protože je nikdo nechtěl. Zákazníci preferují výkonnější PC, které se po závadě hodí do koše a nahradí modernějším typem. To vše za cca. 10x menší cenu.

Lidé si holt musí vybrat, jestli chtějí kvalitu nebo nízkou cenu.

Pavel Kořenský 1.3.2007 1:27

No, nejen česká

servisní střediska to neumí. U počítačů se prostě už komponenty neopravují, ale vyměňují. Ono to kolikrát ani opravit nejde, protože vyhořelý chip je v malém množství (pod tisíce kusů) nekoupitelný a technologie na vyletování/naletování moderních pouzder neuvěřitelně drahá.

Takže se vyměňují celé díly, které výrobce servisům prodává (důraz na PROdává). A to velmi často za ceny, které v součtu všech dílů tvoří klidně 2-4 násobek ceny notebooku.

Z toho celkem logicky plyne, že servis ty náhradní díly nedrží skladem, ale v případě potřeby je objednává od výrobce. A protože se jejich cena neustále mění, tak cenu náhradního dílu poptává u výrobce v okamžiku kdy někdo požaduje opravu. Proto je tam ta časová prodleva. A další časová prodleva je tam v okamžiku, kdy se náhradní díl objedná u výrobce. Ve většině případů se takové objednávky u výrobce sumarisují a po dovršení určitého počtu je výrobce nechá vyrobit a pak je teprve posílá do servisů. Proto je nutné si nejprve od výrobce nechat potvrdit dodací lhůtu na ten náhradní díl. Celý tento přístup se jmenuje "Just in time" a je to obrovská modla všech výrobců.

Já sám jsem profesně trošku "na druhé straně barikády" než autor článku, ale i mně tenhle proces štve, zejména když se jedná o můj notebook. A věřte, že jsem to párkrát také zažil.

Co koupit, to opravdu neporadím. Situace je všude stejná a souvisí s jistou mírou nedorozumění mezi zákazníky a výrobcem. Zákazci požadují notebook za 20-40 tisíc Kč a neuvědomují si, že notebook vyráběný se ziskem za tuto cenu prostě musí být spotřební elektronika (důraz na slovo SPOTŘEBNÍ). Pokud by existoval dostatečný počet zákazníků (celosvětově) preferujících kvalitu a vynikající servis, tak by se vyráběly notebooky i pro tento segment zákazníků. Ale jejich cena by odpovídala řekněme ceně automobilu vyšší střední třídy a servis by byl srovnatelný s autoservisem.

MiK 1.3.2007 7:01

Re: No, nejen česká

Naprosto s vámi souhlasím. Navíc Acer patří mezi málo firem, které poskytují servis ještě několik let po ukončení výroby příslušného produktu, což nebývá zvykem. V článku bohužel není uvedeno, jestli byl notebook zakoupen u nás, či jinde. Pro typy notebooků prodávaných pouze v zahraničí pochopitelně nebudou mít příslušné díly skladem. Pokud tomu tak bylo, tak i technikovi trvala diagnostika příslušně déle, protože měl příslušný typ poprvé v ruce a musel studovat manuál.

phr 1.3.2007 8:03

Re: No, nejen česká

Tohle srovnání myslím trochu kulhá. Výroba automobilů je nepochybně mnohem náročnější materiálově, energeticky i technologicky než výroba jakékoli elektroniky - tedy i počítačů. Uvědomte si, že vpodstatě stejnou technologií lze vyrobit libovolné integrované obvody, stejnou technologií lze vyrobit libovolné desky s plošnými spoji, jsou standardizované konektory, kabely, skříně a kdovíco ještě. Používají se  i softwarové standardy, takže se i potřebné programové vybavení dá použít nezávisle na konkrétním výrobci.  Jednotlivé modely aut se oproti tomu liší mnohem více a tím stoupají i výrobní náklady. To, že se auta prodávají za přijatelnou cenu a světe div se, dokonce se i běžně opravují, je způsobeno jednak konkurencí, jednak i průměrnou kupní silou lidí. Tím chci říct, že průmysl IT (i spotřební elektroniky) má všeobecně ceny nastaveny dost vysoko a má dost velký prostor k jejich snižování i ke zlepšování služeb, ale holt to v tomhle segmentu není zvykem.

RomanL 1.3.2007 12:30

Re: Re: No, nejen česká

No, zeptejte se výrobců a prodejců výpočetní techniky, jestli si myslí, že ceny jsou nastaveny vysoko. Asi se vám od srdce zasmějí. A o přijatelných cenách aut bych moc nemluvil, například mě se zdají značně nepřijatelné, nemluvě o tom, že univerzální díly na 80% aut bouchá 5 fabrik na světě za korunové ceny a vám je za pár tisíc prodávají. To ve světě spotřebního IT hardwaru skutečně není mozné.