19.3.2024 | Svátek má Josef


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
StandAA 15.1.2008 23:36

Ceny benzinu 1905 - 1989

Benzín opravdu nikdy nestál 1,60 Kč za litr. Pro přehled: v počátcích automobilismu se dal benzin sehnat jen v lékárnách a to buď v 1l nebo 3l lahvích, kg stál 36 hal., v r. 1920 již 20 Kč/l, v r. 1932 se objevila směs benzinu s lihem (80% B+20%L=tzv. nár. karburát) za 2,60 Kč/l, po válce ho byl mimořádný nedostatek, stál v r. 1947 12 Kč/l a v r 1952 (před měnovou reformou) až 25 Kč/l. Po 30.5.1953 stál (Normal 80) 4 Kčs/l až do 30.6.1964. Ode dne následujícího stál 2,10 Kčs/l, v r. 1974 2,60 Kčs/l. Ropná krize poloviny 70. let přinesla zdražení, takže v r. 1975 již stál 4,- Kčs/l. Dále od 20.7.1979 jej zdražili na 6,- Kčs/l, v r. 1981 na 7,50 Kčs/l až do revoluce. Pro Special 90 platilo, že byl skoro vždy dražší od Normalu o  50 hal. a  Super 96 (myslím, že od r. 1970) od Normalu cca o 60 hal. až 1,- Kčs. Nafta pro auta stála od 20.7.1979 2,- Kčs/l, před tímto datem byla rozlišena na topnou (za 90 hal./l, přes poukázky na poště) a na pohon (2,- Kčs/l).

mimi 17.5.2007 6:30

Ahoj

No,je to velice zvláštne,

Chcem sa spýtať čo znamenaju tie 2 obrázky,ja neviem a mám robiť z toho referát

Lucifer 15.11.2006 12:31

Re: doufam

Jedna paní pokladní mi včera v supermarketu říkala, že by chtěla, myslím zpět před rok 1989. Do toho z rádia zpívala Helenka a pak ji vystřídal Štajdl s písní Už jsme prý dospělí;-(

Nasty_Jahman 15.11.2006 12:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: báječná káva z Lidlu.. nejsem schizofrenik Dafnisi.

To máte pane asi opravdu krátkou paměť a máte to hodně zkreslené. DObře si pamatuji mlýnky na kávu v samoobsluhách. Prosím vás jaká vůně se tam linula a mohla linout , když pravidelně 1x do týdne se matka vracela do krámu, protože umletá káva smrděla zatuchlinou ?????? Dneska má šanci , že dostane za nekvalitní zboží peníze zpět. Tehdy si za stížnost málem šla sednout, protože napadala práci "soudružek prodavaček" !!!

Jinak zdravím soudruha Tichou Dohodu....takového trotla jsem už dlouho na diskusních serverech a komentářích k článkům neviděl. Pominu-li jeho pomatenost a schizofrenii , se kterou nazývá ODS komunistickou stranou, musím připomenout i chybnost jeho logiky. Pokud již tedy usuzuje o ODS jako komunistické straně, musí být nutně CSSD stranou horší...... ale on to stejně nikdy ve své pomýlenosti nepochopí. A když už tedy budeme mít diktaturu ODS, zaplať pánbůh za ni !

Vlastík 24.10.2006 17:22

Re: Nemyslite nez na jidlo, zatimco kvalitu poezii te doby nic nepredci.

Ano. kvalita umění, zejména v komerčních televizích, je nesrovnatelná s onou dobou :-D

Vlastík 24.10.2006 17:10

Re: Re: Re: Re: Re: Máňo, že Vy jste ti něčeho lízla!

Zato dneska jsou na tom všichni stejně - ti co musí nakupovat jen v diskontech a politická a  finanční elita.

EmillXX 23.10.2006 20:05

Re: Benzin 1,60 Kčs stál! - NESTÁL NIKDY v daném období,

Naopak, koncem 50 let stál benzin Normal (80 oktanů) 4 Kč. Teprve počátkem 60 let klesl na 2.10 a pak byl Speciál za 2,40. Existovala ale daň z aut. 

Po první ropné krizi roku 1974 stoupl Speciál na 4.30 a daň byla zrušena. Dále stoupla cena na 6.50 a na konci komunistické éry stál Speciál 8 kčs a Super 9 kčs.

Stredocech 23.10.2006 15:39

Zedníku, ta pojistka NEPOKRÝVALA náklady za léčbu

zranění, které byste někomu z nedbalosti způsobil ani mu za Vás neplatila rentu, když se stal invalidní. A to pojistit prostě NEŠLO. Dokonce jsem viděl soudničku, kde se ten dotyčný, kterému z 1200 Kč čistého příjmu takto zbylo 500 Kč pokusil svou oběť zabít.

Obecně tady byl černý humor, když někoho porazíš, raději přes něj ještě couvni.

rdu 23.10.2006 14:35

Re: fabriky byly galeje

Zato dnes jsou to lázně... Kdy jste naposledy viděl fabriku zevnitř?

rdu 23.10.2006 14:21

Re: Re: Se vším v podstatě souhlasím

Měl jsem asi dva roky Škodu 110, již v té době téměř vrak, měla najeto úctyhodných přes 200 tisíc. Spotřeba byla okolo 6,5l. Asi o litr víc měly modely s dvojitým karburátorem. Jestliže se koncem 80. let ulomil čep autu vyrobenému začátkem 70. let, tak to znamená jenom tolik, že za těch zhruba 15 let se nikdo neobtěžoval přední nápravu namazat (což se tehdy u aut dělalo).

rdu 23.10.2006 13:57

Re: Ještě jste zapoměli přepočítat že nám bylo o 30 - 40 let méně......,

A nemají chlupaté nohy!!! To je největší přínos kapitalismu v Čechách.

zedník 23.10.2006 12:50

Re: Re: to je hezká propaganda,

Já jsem nebyl na partaji,ale jako obyč.mistr na stavbě za 2k4.Jo a zajímavá by vyšla pojistka za auto -tahdá 144.Kčs.Tady asi dnes  subvencuji spoustu těch ,co umějí svoji práci prodat,což?Myslím na obou stranách přepážky.Flaška rumu stála 32,5,to mi věřte.Celkově velmi mizerně udělaný přehled.

Ladislav N. 23.10.2006 9:06

Re: on sice Pes hrozne upada soudruhu Stary, prave diky takovym komunistickym modrym zmetkum

Rudej komouš se zase vyblil na Psu?

elastický křupan 23.10.2006 0:59

Benzin 1,60 Kčs stál!

Benzin 1,60 Kčs stál!! Viděl jsem to v zápisech v deníčku nákupu benzínu u otce - má jej archivován.

elastický křupan 23.10.2006 0:49

ceny nemovitostí

Koupil jsem barák chvíli před plyšákem (třikrát hurá!) - i když jsem se zadlužil - a dnes nestačím koukat, co že to za hodnotu vlastně vlastním. Po plyšáku bych, vzhledem k inflačnímu znehodnocení peněz, už na nic takového asi hned tak nedosáhl. Bylo to o fous...

Z vývoje cen nemovitostí bylo patrné, že byly cenově velmi podhodnocené.

elastický křupan 23.10.2006 0:40

LOL, ROFL, LOL, ROFL atd.

;-D;-D:-D:-P;-);-P;-D;-PR^;-):-P:-D:-P;-);-P;-DR^ (to celé na sedmou)

elastický křupan 23.10.2006 0:32

Re: Zboží bylo méně, humoru více.

Za nedostatek humoru v ČR může zcela jednoznačně jaro, léto, podzim, zima + Ježek, Havel, Dlouhý, Klaus, Topolánek, Langer, Tlustý, Nečas (vlastně celá ODS) a jim podobní. Doporučuji neprodleně podat stížnost k Evropskému soudu pro lidská práva na nedostatek humoru v ČR, což je (narozdíl třeba od "minimální daně") zcela v rozporu s Listinou základních práv a svobod, a požadovat velmi vysoké odškodné za nepeněžitou újmu. Taktéž by to měla řešit OSN a EU! ;-)

Teď vážněji. Pravdou je, že srandy a i jakési mezilidské soudržnosti bylo za bolševika nějak víc. Těch různých provokací a happeningů ale bylo, co jsme na bolševika rafičili... Dnes se holt lidi musí víc starat, nejen o/v práci (takže je po legraci), ale i jiné záležitosti života potřebují více samostatnosti, což někomu může vzít humor "z plachet". Nicméně recesisti zůstanou recesisty v každé době. I kdyby nebylo co žrát...

Nakopalyptik 23.10.2006 0:09

Re: Re: Re: Re: Re: Život za bolševika a dnes

Panáčku, až přijde ta "nakopalypsa", tak dávej bacha, ať tě nesemele jako jednoho z prvních. Víš co se myslí tím: "První budou posledními, poslední prvními"? To dost podstatný výrok!

Dafnis 22.10.2006 23:54

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: báječná káva z Lidlu... pokud jsme panove :-)

Jedná se o standard směs německé provenience, směs robusty a arabiky. Cena cca 80,- Kč/kg, balení po 0,5 kg.  Nemohu si pomoci, ale mě ta káva chutná.  A ta 100% arabika je Lidlova značka Bellarom, výroba Polsko, cena 29,- Kč/0,25 kg. Tvrdím, že mi ty kávy chutnají, nic víc, nic míň. A až budete přístě vychvalovat socialistické obchody, uvědomte si, že i generace dnešních třicátníků si dobu před rokem 1989 v podstatě nepamatuje, bylo jim tenkrát pod 15 let a vědí houby o tom, jaká byla cena peněz, jak se na ně člověk musel nadřít, o sortimentu v obchodech ani nemluvě. Oni si neumí představit, že na banány se stála fronta, že byly zakázané knihy, oni vůbec nechápou, že něco takového bylo vůbec možné, myslí si, že dnešní stav je samozřejmý a nelze jej změnit a že je jedno, kdo vládne.  To možná platí v Americe, ale ve střední Evropě zatím ne. A  zdaleka ne všichni jsou imunní vůči báchorkám, že stát vše vyřeší a že svobodu vlastně člověk ani moc nepotřebuje, když se o něj moudrý stát postará. Takže s vaším "objektivním" a nepravdivým srovnáváním jděte, víte kam. Pro lepší pochopení doporučuji obstarožní film "Killing fields", který pojednává o tom, jak snadno se (v Kambodži) může normální demokratický režim změnit v totalitní peklo. Na základě víry, že už nemůže být hůř. Čest, ale mé práci, nikoliv vaší...

elastický křupan 22.10.2006 23:41

Re: statistika

... ale hlavně se už nevracej! ;-P

elastický křupan 22.10.2006 23:40

Re: predevsim

... a bude mnohem hůř. Pod knutou "politických korektoností" to budou časem "galeje".

elastický křupan 22.10.2006 23:36

blábolíš

Ty trubko zarudlá nevyčazená! Zatím lze v celé historii lidstva (i naší před- a porevoluční) vypozorovat, že nejvíce zákonných paskvilů, které jsou v rozporu s Listinou zákl. práv a svobod, a vůbec jakéhokoliv potlačování občanských svobod, mají na svědomí ponejvíce rudí bolševici, včetně bolševiků light (= socani). Tak nemel nesmysly!

Aleš Procháska 22.10.2006 22:37

Re: na realny socialismus vzpominat jako na bajecna leta lze tezko

Lepší platit cash než nepřímo a oklikou třikrát dokola z daní, nemyslíte? Jednak si můžu vybrat množství a kvalitu, jednak se to stejně nějak zaplatit musí takže placením z daní nevznikne v souhrnu žádná úspora - a to nepočítám náklady na správu těch daní a následné přerozdělování které jsou enormní.

Pametnik starejch dob 22.10.2006 22:32

Někdy se vydává za nesnesitelný útlak ztráta privilegií,

když mě bylo 24 byl plat 24 letého horníka trojnásobkem platu stejně starého vysokoškoláka, Ale ono to uhlí, co šlo relativně levně těžit je už vytěženo. A jeden horník mi roku 1988 řekl, že "důl Slaný" je ekonomická katastrofa (roku 1990 byly další práce na jeho otevření zastaveny).

Jiří K. 22.10.2006 22:28

Re: Re: Re: Re: báječná káva z Lidlu... Tedy jmenovče, co do toho motáš tu Koreu?

To máte vy kluci pravicoví nějakou specifickou deviaci, že kdekoho posíláte na Kubu nebo ke Kimovi? Nebo vás to naučili v nějakém modrém VUMLu, že to jako má být univerzální neprůstřelný argument? To si to tedy soudruzi páni lektoři nějak dost ulehčili a navíc to už začíná být argument pěkně otřepaný a vyčpělý.

Pak mi také ještě vysvětli, kde jsi u mě vyčetl, že mám problém se sháněním pořádné šunky nebo masa? To tedy rozhodně nemám, mně jenom velice vadí, že dnes se také někdy za šunku nebo šunkový salám vydává jakési mokvající cosi s obsahem drůbežího separátu, mletých chrupavek a kůží, sojového škrobu, barviv a podobných delikatesních ingrediencí.

Nezjednodušuj si debatu tím, že oponentovi podsuneš něco co neřekl a pak to statečně rozcupuješ, zironizuješ nebo zesměšníš.

Takže prohlašuji, že dobrou šunku zpravidla seženu, člověk musí být jen trochu víc bdělý a ostražitý aby nekoupil ty separáty, z nichž po rozkrojení navíc ještě doslova crčí voda. Dokonce se dobrá šunka koupí i v tom Lidlu, když si člověk připlatí třeba za Schwarzwaldskou. Vlastně by se dobře hodila třeba zrovna k té tvojí dietě - je totiž sušená!;-)

Jinak k pěkně vonícímu šálku kávy Segafredo mám mnohem raději než kus flákoty nějaký opravdu dobrý zákusek.:-)

jeník 22.10.2006 21:46

Re: Re: Re: Se vším v podstatě souhlasím

zelináři a uhlíři nebyli tak dobře honorovaní, ale kradli jak straky a byli podpláceni. A taky hospodští a pumpaři a řidiči  kamiónů a taxikáři (těm to zůstalo dodnes) atd.

EmilXX 22.10.2006 20:53

Tichá dohodo, já jsem ty vlaječky měl údajně ve stranickém

posudku na mé rodiče. To údajně píši proto, že když jsem chtěl ten posudek, na základě kterého jsem vykonával stejnou práci v nižší platové třídě vidět, bylo mi řečeno, že se jedná o vnitrostranickou záležitost, a jako nestraník nemám nárok.

Takže, komunistické posudky rozhodovaly o nestranících, ale ti je nesměli ani znát. Ještě větší svinstvo. Spoluzaměstnanec odešel ve zlém ve vztahu k soudruhu kádrovákovi, a ten mu do stranického posudku napsal, že je vyloučen z KSČ. On v KSČ ale nikdy nebyl. Když byl v X zaměstnáních odmítnut, řekl mu náhodou příslušný soudruh "to víte, když jste vyloučen z KSČ..." Pak soudruh kádrovák prostě řekl, že šlo o omyl a nic se nestalo.

EmilXX 22.10.2006 20:41

Správně, a Psům psovská smrt. (také Ivan Skála)

EmilXX 22.10.2006 20:39

A když si vzpomenu na rok 1955, když k nám strejda přijel

na návštěvu a přespal JEDNU NOC, musel se jít k pobytu přihlásit a zapsat do domovní knihy u domovmíka ve vedlejším baráku.

Petr Knap 22.10.2006 20:34

Nemyslite nez na jidlo, zatimco kvalitu poezii te doby nic nepredci.

Bojovný, dynamický / dějepis v našich hlavách, / otázky leninismu, / traktorů síla dravá, / krátký kurs našich dějin / a bolševická kázeň, / úvodník v Rudém právu, / koncert, sport, horká lázeň, / to vše je pětiletka (Ivan Skala)