16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
vita 23.8.2006 13:33

Co je spravedlivé, závisí na definici.

Neexistuje žádná přirozená spravedlnost, neexistuje žádné přirozené právo - je jen to, na čem se lidé ve společnosti shodli, že je spravedlivé.

Proto takové diskuse jako "je BFLM spravedlivější než PSVZ?" jsou na nic. Dá se snad rozhodovat, co společnosti jako celku přináší větší užitek - např. průměrnou životní úroveň. Ale užitek zase závisí na definici.

Historik - pamětník 23.8.2006 20:28

Re: Co je spravedlivé, závisí na definici.

Víťo, obecně souhlas. Nejde o spravedlnost, ale o účelnost (ač její definïce je též sporná). Nakonec, některé lidské postoje jsou zákódovány až na genetické úrovni.

JM 25.8.2006 20:54

Re: Re: Co je spravedlivé, závisí na definici.

nejde ani o účelnost. jde o to, který systém - aspoň v "demokracii" - dostane ve volbách víc hlasů. ten "solidární" pak díky kladné zpětné vazbě skončí nutně, dříve či později, teprve až argentinou.

Jura Jurax 23.8.2006 13:25

Autor vypadá, že nepochopil pojem procenta.

Jediné spravedlivá daň je stejná platba z hlavy od chuďase i bohatce. Neboť zde každý platí vskutku stejně (kupodivu tahle rovnost jinak velmi rovnostářským levičákům nějak nevoní:-D).

To, čemu se obecně u nás říká rovná daň, je platba stejného procenta z výdělku. Ta je ovšem co do absolutní výše progresivní a tudíž je též solidární - bohatec platí absolutně víc, ač služeb státu konzumuje přibližně stejně jako chuďas (přesněji řečeno konzumuje méně, protože bohatec - od průměrné mzdy výše - nedostává všeliké dávky a úlevy). A to ještě neuvažuju odpočty, které daň nečiní dokonce ani percentuálně rovnou.

Zajímavé je, že zdravotní a sociální pojištění - jsouc povinná jsou taky de fakto daní - jsou rovná. Tedy percentuelně rovná. A zatím žádného socana či potřeštěného humanistu nenapadlo platbu zmíněných "daní" zprogresivnit. Koneckonců zdravotní pojištění je vysoce solidární - zdravotní péči dostáváme všichni stejnou (nyní za působení dr. Rátha ovšem všichni horší); dokonce je nelegální si na lepší péči extra připlatit. A sociální pojištění je snad ještě solidárnější, ač to tak nevypadá - pilný a pracovitý bohatec nedostává žádné socdávky a příspěvky, je čistým přispěvatelem, zato k stáru je obdařen nivelizovaně mizerným důchodem (a od jisté nevelké výše mzdy platí jen na důchodové pojištění měsíčně víc, než má naději dostat k stáru měsíčně důchodu).

Správně napsal brok: Solidarita může být jen tak velká, aby těm, kteří ji platí příliš nevadila a těm, kteří ji přijímají stačila v nejnutnějších případech. To nejnutnějších bych podtrhl.  Neboť solidarita je hezká věc, ale nejlepší pomocnou ruku každý nalezne na konci vlastního ramene.

Malý Aston 23.8.2006 13:27

Re: Autor vypadá, že nepochopil pojem procenta.

Souhlasím ale levičáci to nechápou.Zejména tu poslední větu.R^

Jura Jurax 23.8.2006 13:39

Re: Re: Autor vypadá, že nepochopil pojem procenta.

Jojo, mají holt levé ruce ... :-D

Herakleitos 23.8.2006 23:29

Re: Autor vypadá, že nepochopil pojem procenta.

Juro Juraxi, tak jak to popisujete se praktikovalo ve SPARTĚ (doufám, že chápete, že se nejedná o fotbalovou Spartu). Mimochodem, sociální pojištění má svůj strop. To znamená, že manažeři z lukrativních institucí, kteří pobírají určitě zaslouženou odměnu, odvádí stejné procent jen do určité výše. Zeptejte se na to třeba Tlustého z ODS.

I-Worm 23.8.2006 12:00

Jaká by byla spravedlivá sazba daně

třeba pro takového soudruha Tvrdíka, když byl v čele aerolinií?

Jura Jurax 23.8.2006 12:50

Re: Jaká by byla spravedlivá sazba daně

Nad 100% :-D

Pitlyk 23.8.2006 11:57

Ve středověku existovaly desátky

Desátek znamená, že každý, kdo ve středověku něco vyprodukoval, musel vrchnosti odvést 1/10 z této produkce. Byla to vlastně forma středověké rovné daně. Pokud někdo vyprodukoval více, protože byl schopnější nebo měl prostě jen lepší podmínky než ti druzí, odvedl více.  Nevím, proč by dnešní lidé pokud vyprodukují více než druzí, méně úspěšní měli odvádět více než "desátek". Myslím, že je to dostatečná forma solidarity s úspěšných s méně úspěšnými.

vita 23.8.2006 13:30

Re: Ve středověku existovaly desátky

Pitlyku, asi jste nedával v dějepise pozor.

Desátek byl odvod církvi katolické, ne vrchnosti. Platila se dle místních zvyklostí obvykle 1/10, někde 1/9 přírůstku). Odevzdávali jej jen povinní, což byli většinou pouze zemědělci - nikdy ne vrchnost.

Vrchnosti se odváděly další dávky plus povinné odvody plus povinná práce na panském plus berně státu. Výše byla opět podle místních zvyklostí, způsobu poddanství, momentálních nároků státu (třeba na válku s Turkem) - a opět odváděli jen povinní, což nikdy nebyla vrchnost, tedy ti nejbohatší.

Bukounak 23.8.2006 14:09

Re: Re: Ve středověku existovaly desátky

Souhlasím, že rovná daň nás vrací do středověku!

vládík 23.8.2006 14:15

Re: Re: Re: Ve středověku existovaly desátky

Pro tebe novověk je pečení holubi do huby, že. Jenže kdo ti je tam má házet? Ten nerovný, moderní, že.

vládík 23.8.2006 14:13

Re: Re: Ve středověku existovaly desátky

Ale byla ta daň (jedna z mnoha) rovná. To nelze popřít.

vita 23.8.2006 15:41

Re: Re: Re: Ve středověku existovaly desátky

Jak pro koho...

Jen pro ty, kteří ji museli platit, takže zejména ty nejchudší.

jiri_happy 23.8.2006 11:53

re:rovná daň

Je zvláštní kolik diskuze vyvolala rovná daň. Přitom na sociálním a zdravotním tkzv. pojištění odvádí většina lidí více než na dani z příjmu. Tyto daňě (jsou to opravdu daně) deformují daňový systém daleko více. V polemice je často používáno slovo solidarita. Bez vysvětlení koho s kým, je to nic neříkající slovo. Např. v systému zdravotního pojištění bych chápal pojem solidarita jako solidaritu zdravého s nemocným, potom by se jednalo o pojištění. Současná zdravotní daň zná solidaritu pouze bohatého s chudým. Nejspravedlnější daní je DPH. Šlo by všechny daně z příjmu i další daně zrušit a nechat pouze DPH dostatečně vysoké,aby naplnila státní pokladnu. Výhodou tohoto systému je snadnost výběru, jednoduchost a hlavně DPH je postihuje i šedou ekonomiku.

občan z kraje města 23.8.2006 12:14

ano, tak to taky fungovalo

to však stát nebyl takový otesánek. Stát se inspiroval od mafie, výběr výpalného je nejlepší způsob podnikání.

Malý Aston 23.8.2006 13:25

Re: re:rovná daň

Proč máme DPH? Jsou ekonomiky,které tuto daň neznají,například USA. Zná levicový volič,proč platí DPH.Zná že stát již mu sebral daň z příjmu? Nezná nic a proto se bojí rovné daně. Levičáci se bojí,že snížení daní nezajistí přísun peněz do státního rozpočtu.Ještě jsem neslyšel levičáka,aby se bál o výdajovou stránku státního rozpočtu. Zruště levičáci 50% svých úředníků a prachy dejte důchodcům. Ale co potom budete rozdělovat? Kdo Vás bude volit? Nikdo Vás volit nebude,žití na cizí účet jednou přestane.

Herakleitos 23.8.2006 23:35

Re: re:rovná daň

Hapyku ty trumbero, to je solidarita zdravých s nemocnými.

Historik - pamětník 23.8.2006 11:26

Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

ozbrojenců, Vás zabijí, manželku znásilní a pak ji rovněž zabijí, dětem pro zábavu usekají ručičky, co mohou odnést odnesou a barák vypálí.

Taková je realita v zemích, jejichž obyvatelé se snaží všemožně dostat do Evropy a tuto "kulturu" importovat sebou. Podobně se sem hrnou lidé s vyšší, leč z našeho hlediska též nepřijatelnou kulturou.

Kdo a jak jim v tom zabrání, když tu armádu "nepotřebujete"??? Zatím jim v tom brání armády jiných států, leč nedostatečně, v důsledku politiky svých vlád...

Sedlák 23.8.2006 12:39

Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Stačí abych měl právo na zbraň a to jakoukoli, pak už se nás pár (a to vím), kde žiji dá dohromady a postaráme se sami a lépe, než tento stát z naší slavnou lidovou armádou.

Petr L. 23.8.2006 13:00

Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Trochu OT:  To jsou silný řeči. Měl jste někdy zbraň alespoň v ruce ??? Já jich mám plný trezor, troufám si říct , že s nima umím i zacházet, ale takovýto demagogický výlev bych si netroufnul vypustit.

Sedlák 23.8.2006 13:11

Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

To záleží jak lpíte na životě. Já ani ne. Radši skončím prostřílený než z rakovinou v pr...

Petr L. 23.8.2006 13:22

Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Já nemluvím o lpění na životě ale o naivní představě, že si budu hrát na domobranu a budu suplovat armádu. Obrana jednotlivce proti násilí je něco jiného - tam bychom se jistě shodli.;-)

Sedlák 23.8.2006 13:30

Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Já zas mluvím o tom že, věřím víc domobraně (možná naivně) než naší armádě. Naposledy čeští vojáci bránili tuhle zem v r. 1866. Od vzniku tzv. Československa si naše armáda (nemluvím o jednotlivcích z ní) ani neprdla. S naší národní mentalitou to nehrozí ani v budoucnu. Stačí záchranné tými na povodně, jinak může jít celá armáda k šípku.

Petr L. 23.8.2006 13:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

:-DTo už je ale hodně OT, tohle bylo o rovné dani;-D

Sedlák 23.8.2006 13:57

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Pokud se neshodnem, na co daně půjdou, pak jen platíme jak blbci. Vlastně proč jak?

Petr L. 23.8.2006 13:58

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Pod to se ovšem podepíšu..!

Lubek 23.8.2006 15:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Móc jednoduchý, jo.

Jenže tady chybí pár "detajlů". Kdo tomu bude velet, kdo to bude hlídat, jestli to není spíš gang vyděračů, kdo bude chránit ostatní před takovými ozbrojenci, kdo bude platit za omyly? Snadno se takoví domobranci zastanou jednoho proti druhému a jiní domobranci druhého proti prvnímu. A uklidňit je půjdou třetí, až do toho bude muset vstoupit ta armáda a obětí bude spousta.

vita 23.8.2006 17:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sedláku, do Vašeho domu může vniknout skupina

Jojo, v Jugoslávii si to vyzkoušeli...