23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

FEJETON: Driving me crazy

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Nonsence 8.2.2008 14:15

poslanec v akci

"Fando, hoď tam majáček, vystydne mi doma oběd"

honzak 10.8.2006 10:15

Re: Re: honzak - díky za info.

Sorry, s Guthem - Jarkovským si asi dělám menší problémy než bych měl. Tykání mi připadá minimálně pohodlnější.

Takže upřímná omluva a u toho tykání zůstaneme.

Loki_F 10.8.2006 4:13

Re: honzak - díky za info.

Apropo, nepamatuji s, že bychom si kdy potykali, ale vzhledem k tomu, že mi Vaše názory ve většině případu velmi konvenují, nemám námitky a beru to jako výzvu abychom si v budoucnu tykali...?!

Loki_F 10.8.2006 4:02

Re: jizlivec - mýty a pověry - pouze jste je ve stručnosti zopakoval.

Ach ano, již chápu... míjíme se, v čase i prostoru!

Jste snad přesvědčený roznašeč dobra za každou cenu? Podle způsobu vašeho oponování..., ale možná to je jenom zdání.

Víte jaká největší decelerace byla dokumentovaně otestována na živém člověku (jenž ji také přežil!)?

V jednom máte právdu: zapomněl jsem, že ten legislativní paskvil je zákonem, nikoli pouze vyhláškou. I to je koneckonců příznačné... pro tuto zvláštěn pokřivenou dobu.

Takže na rozloučenou: Svět je nebezpečné místo k životu a vydáváním hloupých zákonů se bezpečnějším nestane. Fyzika (a přírodní zákony obecně) fungují nezávisle na tom, jaké nesmysly schválí jakákoli většina čekých pos*anců v PS PČR! };D

petrV 10.8.2006 0:06

Re: Re: mýty a pověry

..jenze retezec -Potenza-Brembo-STi zastavi na o dost kratsi draze nez retezec -Barum M+S-desticky z Makra-S120 MB...

Lidi by meli volit podle odevzdanych dani a ridit podle schopnosti svych a svojich aut. To prvni se da objektivne zmerit :-)

Jura Jurax 9.8.2006 19:30

Re: Re: Killing me softly...

No, cyklisto, na chování některých picyglistů nelze reagovat při žádné rychlosti ;-€ občas lituju, že nemám v kapotě dva špandavské kulomety jak rudý baron ... :-D

A mimochodem - cyklista moc na chování řidíčů za ním jedoucích nereaguje, ať jedou jak jedou; dozadu se nekouká, zrcátka nemá, shrben nad pedály pošvidrává dopředu, ve stoupáních kličkuje ... maximálně je varován řevem motoru, jenže auta jsou dnes tichá a cyklista stejně vnímá převážně vlastní funění ...

honzak 9.8.2006 19:21

Re: Re: honzak - co znamená "šlapat do čtverce"?

:do čtverce - těžký převod, nešlape do kruhu. Představ si škodovku, jedoucí 30 na 4. rychlostní stupeň.

Zajímavá zpráva z cesty. V úseku Zličín - Kladno - Rudná  - Černošice ani jeden prasácký řidič!!!! A jezdilo se plynule, byť ne podle rychlostních limitů. Chovali se ke mně (cyklistovi) velmi slušně, což jsem se zejména náklaďákům snažil kompenzovat.

jízlivec 9.8.2006 19:07

Re: Re: jizlivec - mýty a pověry - pouze jste je ve stručnosti zopakoval.

Klidně i když zaujatě (úplně nezaujatě to myslím neumí nikdo) se domnívám, že Vaše námitky se s mými zcela mijejí.

Že zákon (nikoliv vyhláška) není ani zdaleka ideální, spíše naopak, se asi shodneme. Mnou použité podmínky považuji nadále za zcela adekvátní. Nadále myslím, že nelze vyžadovat zkoušky na "chodecký průkaz" a ten dávat pouze jedincům, kteří dokáží z čelního pohledu správně určit rychlost automobilu (například). Zkuste prosím argumentačně vyvrátit mnou uváděná tvrzení. Váš opilec možná nezvládne Tatru ani ve 20 km/h, většina chodců se jí však vyhne. A s decelerací to zkoušet budu, protože je opravdu nebezpečná. Fyzikálně máte samozřejmě pravdu, ale co tím chcete říci? Umíte si představit akceleraci v desítkách G? A pokud byste ji dosáhl, máte samozřejmě smůlu.

Loki_F 9.8.2006 17:52

Re: jizlivec - mýty a pověry - pouze jste je ve stručnosti zopakoval.

A navíc ve své poznámce používáte podmínky jako je "necvičený člověk" , "dobře" zvládá, pokuste se to znovu domyslet, včetně toho o čem jste tak IMHO přesvědčen. Klidně, nezaujatě.

Jestliže lze stanovit podmínky: 1) pro získání řidičského oprávnění (a odpovědnosti za vykonávání této činnosti), 2) vynutit neskutečné povinné pojištění, 3) technického stavu vozidla, 4) zdravotního vyšetření řidiče atd. atd. a potom na základě toho, že 80-ti letý napůl slepý dement přejede dvě děti a ani o tom neví nebo když zloděj s ukradeným autem projede mateřskou školkou na vycházce a ještě ujede nebo čepičář vyjdete ve svátek do kostela vozem Š1000 MB, kterému nefunguje ani ruční brzda a přejede cestou cyklistu - jsou trestáni všichni ostatní řidiči idiotskou vyhláškou, tak je asi něco v nepořádku. Ale rozhodně to není v rychlosti.

Opilec přejetý na silnici Tatrou jedoucí rychlostí 20 km/hod, bude stejně kvalitně mrtev, jako když jej přejede rychlostí 80 km/hod.

A s akcelerací a decelerací to nezkoušejte, je to zcela stejný vektor, jen s opačnou orientací... };D

jízlivec 9.8.2006 16:52

Re: mýty a pověry

Maximální rychlost člověka příliš nepřekračuje 40 km/h. "Padesátka" tedy není mýtus, ale skutečně tak asi rychlost, kterou necvičený člověk dobře zvládá. (IMHO nelze stanovit všem ostatním povinnost být vycvičen alespoň na stejné úrovni jako já...)

Co se týče Stevensona - dnes víme, že nezabíjí rychlost, ale přetížení při deceleraci. A z toho pohledu je železnice opravdu rizikovější než formanský povoz.

A do třetice: tam, kde řidič bezpečně zastaví automobil z 50km/h rychlosti před nečekanou překážkou (ano, zákon chrání i děti, dementy, psy a ožraly), při 60 km/h do ní narazí zbytkovou rychlostí VĚTŠÍ než 40 km/h.

Loki_F 9.8.2006 13:12

Re: honzak - co znamená "šlapat do čtverce"?

Jinak kašlu na vahlášku a cyklisty objíždím s blikáním (aby ti za mnou věděli, že objíždím "překážku na silnici") a velkým obloukem, čára nečára, protože vyhnout se nevypočitatelnému, zpocenému tvoru na dvou kolech, považuji za důležitější, než přejet čáru namalovanou (často nesmyslně) na silnici... };D

A ještě: Chlubit se počty ujetých kilometrů nemá vypovídací hodnotu. Mám kamaráda, který dojížděl do zaměstnání do Holandska a ročně najel okolo 60 tis. km. Zásadně nejzdil rychle, vědom si svých možností. Přesto bych si k němu do suta nesedl, protože řídil a dosud řídí příšerně... To je o těch volních vlastnostech a nervosvalové koordinaci. };D

honzak 9.8.2006 12:40

Re: Re: OK - cyklista dává rady jak správně řadit... };D))))

divil by ses, jak podobnou výkonovou a momentovou charakteristiku má malolitrážní motor a cyklista...Takže řadit musí umět, nebo šlape do čtverce. Už 40 let dost aktivně jezdím, občas i na veteránských závodech. I v autě najedu hezkých pár tisíc kilometrů, takže bych si dovolil hodnotit nová pravidla "pod obojí". Hodnocení bude stručné - je to šílená blbost. Vypíchnu povinnost nepřejet plnou čáru, ani při předjíždění cyklisty. To patrně měl na mysli ok (a já to zažívám na silnici II/115 mezi Černošicemi a Radotínem). Větička "cyklisty povoleno předjíždět " by prospěla jak plynulosti silničního provozu, tak i bezpečnosti cyklistů. Ale to by museli poslanci a poslankyně sednout na kolo, aby viděli, co vymysleli. Když se k tomu rozhoupou, rád jim udělám instruktora.

Šílená omezení na 40 a 30 km/hod nerespektují fyzikální možnosti běžných malolitrážních aut a tak se řadí na 3 a v kopečku na 2. Lidé  bydlící u takové komunikace jsou šťastni, že se jezdí bezpečněji než bezpečně a denně se modlí za autory toho paskvilu. Je to klasický socialistický postup - nedodržuje se zákon (vyhláška)? Vydáme nový, ještě blbější.

Rado1 9.8.2006 12:08

Re: Re: Re: Re: Re: Re: znamení blinkrem

Preco by som mal niekoho zabijat tym, ze idem v strednom pruhu rychlejsie [neprekrocim rychlost] ako auto v lavom pruhu?

Da sa vari povazovat za predchadzanie vpravo takato situacia?

- Predbieham auta lavym pruhom. V strednom/pravom pruhu je uz volno. Ukoncim predbiehanie a vratim sa do praveho pruhu. Idem X stoviek metrov [nahodou pri tom miniem pomaly iduce auto v lavom pruhu]. Dozeniem pomale auto v pravom pruhu, vyhodim blinker a predbehnem ho lavym pruhom.

Pokial neprekrocim rychlost, aky dopravny priestupok som spachal?

Loki_F 9.8.2006 11:28

Re: OK - cyklista dává rady jak správně řadit... };D))))

Je mi jedno na čem jezdíte a jak, to je čistě Vaše věc.

"Magičnost" rychlosti 50 km/h je mýtus (připomíná mi výkřiky o "smrtící rychlosti", když Stevenson poprvé předvedl svoji "Raketu"... };D

Já jsem psal o nesmyslně nastavených omezeních (jako příklad jsem použil 30 km/hod v obcích, které v našich podmínkách dosti těsně navazují).

Zjevně jste schopen provoz na veřejných komunikacích posuzovat jenom prizmatem svých cyklistických zkušeností, je proto logické, že jste nepochopil o čem jsem psal... To není poprvé. Také není poprvé, kdy mne oslovujete familierním adjektivem "milý", jste snad homosexuál? Nechte si to pro někoho jiného, prosím!

A.D. 9.8.2006 11:20

Re: k té 30

Pakliže tam ta silnice končí, nebo vede maximálně k další malé vesničce, budiž. Ale jedná-li se o tranzitní komunikaci, které se nelze vyhnout při cestě do vzdálenějších míst, neměla by mít místní samospráva podobná privilegia. Nebo ať si zbudují obchvat a pak mohou klidně zakázat vjezd ne-rezidentů o obce úplně..

fil2 9.8.2006 11:04

k té 30

co když v té obci chtějí, aby se tam opravdu jelo jen 30 km/h ?

ok 9.8.2006 10:24

Re: Killing me softly...

Mily Loki, tu tricitku tam obce daly proto, ze padesatku nikdo nedodrzoval. Na tricitce ridici padesatku obvykle dodrzovali ;-D . Byla to chyba policie, ktera dodrzovani predpisu nevymahala a ridici zvlcili. Ted, kdyz policie zrejme dodrzovani predpisu vymahat bude(?), je jen na obcich, kdy tricitky odstrani.

Jsem docela aktivni cyklista, a z vlastni zkusenosti vim, ze padesatka okolo jdoucich vozu je maximalni rychlost, kdy jsem jakz-takz schopen reagovat na chovani ridicu. Pokud me miji auto jedouci sedesatkou, muzu se uz jen modlit, aby me ridic videl, z pohledu cloveka jakozto tvora s urcitymi reakcnimi dobami (a mechanickou setrvacnosti) je to proste prilis rychle. Proto je 50km/h "magicke cislo", neni to zadna schvalnost nebo ignorantstvi.

PS: kupte si vuz s radici pakou, abyste mohl motor uvadet do optimalnich otacek. R^

ok 9.8.2006 10:14

Re: Re: Re: Re: Re: znamení blinkrem

Az nekoho zabijete diky predjizdeni vpravo, budete mit dost casu na studium vyhlasky.

Loki_F 9.8.2006 10:13

Killing me softly...

Silniční síť v naší zemičce je založena na původních formanských komunikacích - od vesnice k vesnici, od města k městu (které vznikaly na prastarých stezkách pro dopravu pazourků, jantaru, soli a cínových odlitků, existujících již před tisíci lety) a proto jejich linie obvykle sleduje optimální dráhu - pro těžký povoz, tažený koňmi a téměř vždy středem obce -> přímo k hostinci, kostelu a návsi (náměstí). V jistém smyslu se to týká i našich dálnic - všechny míří do Prahy nebo z Prahy - problémy z toho plynoucí jsou zřejmé, nejen pro samotnou dopravu v Praze...

Šíleným důsledkem tzv. "preventivní restrikce" nového silničního zákona je vytváření "špuntů" na komunikacích 1. a nižších tříd a tím objektivní snížení plynulosti silniční dopravy a samotné propustnosti dopravní sítě v kombinaci se subjektivními schopnostmi nikoli nevýznamné části řidičů...

Mnoho obcí si posunulo své značky počátku a konce obce hluboko do polí, za poslední záhumenek, za poslední plot, často s omezením rychlosti na 30 km/hod.

Doprava se tak vrací k rychlosti odpovídající oněm shora zmíněmým formanským vozům, avšak namísto pár koňských koblížků na cestě, za sebou zanechávají oblaka špatně spáleného paliva z motorů, které pracují hluboko pod optimálními otáčkami. O infarktových stavech normálních řidičů nemluvě!

Díky za článek pane autore, ve většině s Vámi souhlasím!

Medvídek 9.8.2006 10:04

Ten text...

...je asi nějaký pokus humor, či co. Četl jsem od autora vtipnější články, ale objektivně vzato je to třeba dobrý text, jen já jsem špatný čtenář, to je samozřejmě možné.;-D Jinak....dodržovat rychlost mi nedělalo problémy před 411 a nedělá mi to problémy ani teď.

Jestli je to pravda s tou tchýní, tak to by udělala jen jednou (protože bychom to buď všichni nepřežili a pokud ano, tak by seděla v mém autě naposled).

Sch.glosátor 9.8.2006 9:48

Dotaz

Mohu přejet z levého do pravého pruhu ? Mohu. Jakou vzdálenost  musím ujet v pravém pruhu, abych minul vozidlo jedoucí jedoucí v levém aby to nebylo považováno za předjíždění ?

stan 9.8.2006 9:08

Re: Re: Re: Re: znamení blinkrem

ale kde je napsáno, že předjíždění vpravo je zakázáno, podle § 12 můžu ba co víc musím jet vpravo. A když je tam místo, tak proč bych se cpal do obsazeného pruhu vlevo!?

TOM 9.8.2006 8:58

pravopisná chyba:

správně "průzkumi, kteří byli publikováni".

TOM 9.8.2006 8:56

znamení blinkrem

už dneska dává jenom beznadějný tupec. Co má koho zajímat, co chci JÁ udělat? Že chce vyjet na hlavní, ze které já zrovna odbočuji? Tak ať si pitomec počká, až JÁ odbočím.

nik 9.8.2006 8:53

Re: Re: Re: znamení blinkrem

§ 17 Předjíždění

      (1) Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.

      (2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.

...

stan 9.8.2006 8:48

Re: Re: znamení blinkrem

no nevím

§ 12

Jízda v jízdních pruzích

(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

Pokud někdo smrdí v levém pruhu, není není nutné k předjíždění opustit pravý pruh. IMHO v tomto případě tedy nepáchám přestupek.

Veselý 9.8.2006 7:41

Statistiky

Jak říká klasik, věřím jen těm statistikám, které si zfalšuju sám. Zopakuji průzkumi, které již byl publikován - při dopravním průzkumu v jednom městě jelo 80% řidičů maximálně 40 km v hodině. A další věc, změnily se podmínky. Při dopravní nehodě můžete dostat mastnou pokutu, tedy navíc ke škodě. Výsledkem je méně hlášených nehod.

A cyklisté při poranění hlásí, že se natloukli na lesní cestě, jinak by k vlastnímu potlučení platili pokutu. Vidíte stačí vhodný zákon a statistika je hned lepší. 

kirast 9.8.2006 7:40

Staňte se policejním prezidentem,

pak můžete jezdit třeba dvoustovkou a když vás náhodou nějací novináři nafilmují, přendáte si řidičák z levé kapsy do pravé, darujete pár korun na postižené dětičky a ještě budete slavný.

Milas 9.8.2006 7:10

Re: znamení blinkrem

Omyl pane kolego, pravým pruhem lze předjíždět jedině při souběžné jízdě, kdy jsou všechny pruhy plné a nejde tedy o předjíždění nebo v připojovacím či odbočovacím pruhu. Jede-li před vámi auto neustále v levém pruhu a pravý je volný, dělá sice přestupek, ale vy ho pravým volným pruhem předjet NESMÍTE. Musíte počkat, až uhne do pravého a pak je levý váš. Hezký den.

kanuk 9.8.2006 2:11

znamení blinkrem

S něčím lze souhlasit. Nelíbí se mi však formulace ohledně signalizování blinkrem. Podle mých omezených znalostí Pravidel silničního provozu, nebo jak se to teď jmenuje, tak blinkrem musí dávat znamení vozidlo, které mění dopravní pruh. Jestliže řidič jedoucí ve středním pruhu (předpokládám čtyřproudovou silnici) předjíždí vozidlo v krajním pruhu, aniž by měnil jízdní pruh, znamení dávat nemusí. Dokonce může i v krajním pruhu předjet vozidlo jedoucí ve středním pruhu pomaleji. Nejsem si jist, zda jsem autorovi správně rozumněl.