23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Cesilko :-) 28.12.2005 18:19

Nejvetsi psina je, kdyz...

vam kvuliva necemu volaji americke komunikace outsourcujici v daleke Indii... a ten "zamestnanewc"
hovori anglicky asi tak jko ja cinsky...:-) :-) :-)
Prave mne napadlo, co udelal Hospodin, kdyz arognce mezi detmi Jeho na zemi prevladla a oni tocili tu Babylonskou vez jako vyvrtku aji do nebe???
Inuva, zmatl jim jazyky, predce....:-)
volsovecek 28.12.2005 23:12

Re: Nejvetsi psina je, kdyz...

Asi tak jako vy cesky. Vase jazyk je vic nez zmatene.
Kokoška 28.12.2005 23:36

Re: Nejvetsi psina je, kdyz...

Booooze,
Vy byt taky Cech, nebo jen tak bezela kolem Cestina ? Nebo vy lepsi umela Cinska ?
R 28.12.2005 12:45

do diskuze

Třeba Tatra Kopřivnice ušetřila několik stovek pracovních míst protože radikálně zeštíhlila technický vývoj. Nyní hodně konstrukčních prací zajišťuje přes outsourcing. Zajisté je to mnohem levnější.
Jenže před takovými 10 - 15 lety by s těmito ušetřenými pracovníky byla nejspíš schopna vyvinout i svou verzi obrněného transportéru a úspěšně se s ní zúčastnit současného tendru naší armády.
ok 28.12.2005 16:21

Re: do diskuze

Asi tomu nerozumim, ale vzdy jsem se domnival, ze u takove Tatrovky je prave vyvoj podstatou firmy. Vyroba, to je jen takova bokovka, kde se napady realizuji fyzicky i financne. Tim "bokovka" myslim to, ze zajisteni vyroby je rutinni zalezitost (ktera se da vyborne outsorcovat :o) treba v Cine). Intelektualni centrum firmy se da outsorcovat dost tezko, tedy da se oputsorcovat, ale ty nasledky... Takovy pan Porsche byl predevsim inzenyr a teprve v druhe rade take vyborny ekonom.  
R 29.12.2005 10:12

Re: Re: do diskuze

Už tam pár let nejsem, ale když se občas potkám s bývalými spolupracovníky, kteří tam ještě jsou, tak to vypadá, že dnešní majitel má jiný názor.
P.P. 28.12.2005 12:19

outsourcing

Ono je to někdy výhodné. Když máte malou firmu, která by zamě+stnala účetního na desetinu úvazku tak je lepší si outsourcovat účetní, holka zvládá deset firem, jede naplno, slušně si vydělá a vy ji platíte jenom desetinu platu. Lepší než mít jednu mizerně placenou účetní ve firmě, která se bude 4 dny v týdnu dloubat v nose a nadávat na mizernej plat. No a s pokrokem v komunikacích se outsourcuje i spousta jiných věcí a šetří se náklady. Typické jsou například call centra Z Anglie například mají call centrum v Indii. Výhodou je, že majitel nakoupí indickou pracovní sílu laciněji, v Indii se zaměstná dost lidí, nevýhodou (alespoň z pohledu britské vlády) je únik pracovních míst z Anglie. Docela dobře funguje třeba outsourcing u stavebních projektů. V Anglii jsou inženýři placeni mnohem lépe než například v Čechách. Takže zakázku na projkt řeší a řídí anglický project manager, který zná britské normy a postupy, ale kvalifikované "kresliče" v grafickém programu Autocad dělají češi, kteří mají desetinové mzdy. Výhoda pro anglického zaměstnavatele a pro české zaměstnance a pro český stát (má menší nezaměstnanost a bere daně od zaměstnaných projektantů) ale nevýhoda pro Anglii - peníze jí utíkají do čech a nemá z nich daňový výnos, má nezaměstnané "drahé" projektanty inženýry kterým musí platit podpory atd.
ok 28.12.2005 11:58

firmy bez vlastnosti

Outsourcing je vyhodny pro managery, za pracovniky externi firmy nenesou osobni zodpovednost, kdyz dojde k problemu, svede to na externi firmu, zrusi s ni smlouvu a jede dal s jinym dodavatelem. Kdyby chybu udelal interni zamestnanec, manazer nese nemaly dil zodpovednosti. Tolik k motivaci manegementu pouzivat outsourcing :o)
Outsourcing zcela rusi synergicky efekt, take rusi "bootstraping" efekt (postupne zlepsovani funkcnosti diky konkretni zkusenosti). Dik outsourcingu se z firem stavaji "firmy bez vlastnosti" ani ryba ani rak.
Netřeba 28.12.2005 10:17

A jsme zase na začátku.

Neefektivně vytváříme umělou zaměstnanost, ať už v soukromé nebo státní sféře, kterou zaplatíme z vlastních kapes.
Kdyby toto neexistovalo, přibylo by nezaměstnaných, které bychom zaplatili z vlastních kapes.
Takže nula od nuly pojde.
R 28.12.2005 9:57

věčný spor

Mám pocit, že existuje spousta mezních případů, kdy budou proti sobě argumentovat zastánci i odpůrci outsourcingu a nikdy se neshodnou.
Netřeba 28.12.2005 7:45

Autor má v podstatě pravdu, Ale

nebýt toho, máme tu pravděpodobně něco kolem 2 milionů nezaměstnaných. Možná zná někdo přesnější číslo. Nemyslím, že by nezaměstnaní přišli na míň peněz, než uměle zaměstnaní nebo že by to pro společnost bylo jakkoliv únosnější. I kdyby daň byla rovněnší než nejrovnější rovnítko.
Kryštof 28.12.2005 7:58

Re: Autor NEMÁ pravdu!

To, co popisuje, je vulgární pohled na outsourcing. V opravdovém outsourcingu je to jinak. Za prvé: ona firma, která se věnuje např. vyvařování pro zaměstnance by měla fungovat efektivněji, protože její podnikání je právě výroba a prodej jídel pro veřejné stravování. Pracuje také v jiných objemech: nakupuje suroviny levněji atd. Za druhé: to, že kuchařky, prodej stravenek a já nevím kdo ještě v závodní kuchyni je zaměstnanec např. ministerstva neznamená, že je to zadarmo. Naopak. Na ministerstvu závodnímu stravování nikdo moc nerozumí, takže kontrola je složitější..atd, atd.
Problémem outsourcingu u nás je spíš to, že naoko se ministerstvo zeštíhlí, záv.stravování se prodá za 1 korunu nějakému příbuznému a ten začne tuto kuchyni provozovat a vydělávat peníze. Nepracuje ve velkém, nemá zkušenosti z tohoto typu podnikání, kašle na kvalitu (má totiž exlusivní smlouvu) a chce podnik hlavně vydojit. Bohužel, takový "outsourcing" tento pojem pouze dehonestuje...
Novák 28.12.2005 8:43

Re: Re: Autor NEMÁ pravdu!

Lituji, ale autor má pravdu. Vy sám to ve druhém odstavci dokazujete... Teorie  v prvním odstavci je krásná, leč má-li být hromadná výroba jídla efektivní, pak musí být skutečně hromadná. Tedy více či méně v dané oblasti monopol se vším všudy. Zavedeme-li konkurenci, pak se objemy jídel sníží na polovinu (teoreticky) a efektivita jde do háje.
 Pokud jste starší - pamatujete na triky kolem hrubé hodnoty výroby nebo později při "zvyšování produktivity"? Outsourcing jak vyšitý, jen se tomu říkalo jinak ale důsledky stejné.
V momentě, kdy se se zvolí libovolný statistický ukazatel za podklad pro hodnocení a následně i odměňování lidí, pak všechny ekonomické poučky jdou do háje zeleného, ba i dál. Vlastní kapsa má vždy přednost.
Jirka 28.12.2005 9:13

Re: Re: Re: Autor NEMÁ pravdu!

Autor bohužel má pravdu a outsourcing kolikrát nefunguje i v soukromých firmách. Často je totiž používán k vykazování virtuálních úspor managementem. Mám dobrý příklad z jedné naší banky. Dříve si pobočky zajišťovaly běžný provoz budovy v podstatě samy, objednávaly si zakázky od místních firem. Přitom na to ani nepotřebovaly nějakého zvláštního zaměstnance. Pak ovšem byla tato činnost centralizována a přidělena externí firmě. Výsledkem je to, že když například přestane fungovat kotelna, volá vedení do Prahy, odtamtud se pracovník pověřené firmy vydá na pobočku, tam zjistí, že tomu stejně nerozumí a pak hledá nějakou místní firmu, která by to opravila - to v lepším případě, v tom horším volá nějakou centrálně nasmlouvanou opravářskou firmu z druhého konce republiky... Takže jediný, kdo na celé situaci vydělává, je ona firma zajišťující údržbu, která žádnou skutečnou práci neodvede.
JK 28.12.2005 10:48

Re: Re: Re: Re: Autor NEMÁ pravdu!

Popisujete přesně případ korupčního přidělování zakázek.
dvd 28.12.2005 10:23

Račte prominout

ale představa, že hromadná výroba se rovná (resp. musí rovnat) monopol vypovídá nemálo o nevalné úrovni Vašeho ekonomického uvažování.
Novák 28.12.2005 11:03

Re: Račte prominout

Píši o hromadném vyvařování jídla (příspěvek p. Kryštofa), nikoli o hromadné výrobě bot! Čerstvé jídlo se nadá dost dobře vozit z Brna do Prahy, ale boty ano.
dvd 28.12.2005 11:38

Re: Re: Račte prominout

A v tom je ten problém: činnost provozovaná specializovanou firmou je vždy rentabilnější než je-li vykonávána coby "přidružená výroba". O provozu stravovacích řetězců typu Eurest toho evidentně nic nevíte, jinak byste neargumentoval tak mimoňsky.
Nicméně outsourcing v českých poměrech je o něčem jiném: to co jsme si dokázali udělat za 100k nám udělá švagrova firma za 200k a o rozdíl se šábneme. To ale není rys outsourcingu ale čecháčkovské vychcanosti.
A.D. 28.12.2005 13:16

Re: Re: Re: Račte prominout

Jo, například je v mnoha velkých úřadech IT oddělení pokryto outsoucingem v podobě jednotlivců se ŽL, protože tabulky nedovolují zaplatit vysoce odborné zaměstnance a IT je třeba zajistit pořádně. Ale teď někohjo napadne, že by to mohlo vypadat jako "švarcsystém" a vypíše se výběrové řízení na outsourcing od velké firmy. Ta si nasmlouvá tytéž lidi, kteří to doposud dělali na valstní ŽL, ale od úřadu vyinkasuje dvojnásobek. Ovšem zlikvidovali jsme ten "škaredý švarcsystém", že?
Z hlediska státní pokladny prodělek, protože vyšší daňový výnos zdaleka nepokryje dvojnásobné náklady, velká firma se napakuje, IT odborníci pracují stále za tentýž plat, ale úřadu se dostává horších služeb, protože jakožto smluvní partneři velké firmy neposkytují zdaleka tak pružné služby, jako dřív (vše je třeba schválit na vedení velké firmy).
česílko 29.12.2005 0:41

Re: Re: Re: Re: Račte prominout

No a je tu příklad hodný následování - praní prádla, zajišťování stravování, úklid pro nemocnice. Kdyby se nevozilo prádlo z Prahy do K. Varů, mohl ještě dneska Hlinka řídit nároďák, nemocnice zaměstnávat několik desítek lidí ve většinou vybavených vlastních prádelnách, pacienti mít lepší stravu a vůbec.
melkor 29.12.2005 12:12

Re: Re: Re: Račte prominout

"činnost provozovaná specializovanou firmou je vždy rentabilnější" Neni tak docela pravda. Zalezi spise na tom, pro koho je ta rentabilita brana. Zda pro zadavatele nebo pro vykovanajici firmu. A opravdu jen malokdy je rentabilnejsi pro zadavatele. ad Eurest: Jiz jsem jich nekolik zazil. Od vynikajicich po odporne. Ale patrne vsechny vydelavaly.
Veselý 28.12.2005 7:37

Optimalizace

Existuje vztah mezi počtem zaměstnanců a ziskem firmy (nebo třeba objemem výroby, ale výroba na sklad není zisková). Růst počtu zaměstnanců má smysl jen pokud zisk roste. Obvykle je to nějaká křivka, která má své maximum. Problémem je, že tuto křivku nelze jednoznačně stanovit. V praxi se projevují různé věci (například známosti, politika), kdy si šéfové firmy toto upravují podle svých přání. To ovšem nemá se skutečnou optimalizací nic společného. Výsledkem bývá růst neefektivity.