Hledat:
20.5.2013 | Svátek má Zbyšek


DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


EKONOMIE: Petice výrobců svíček



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 65 , poslední: 11.04.2007 11:47, přehled diskusí

Já bych neprovokoval:
Autor: jarda Datum: 10.04.2007 22:30

Při pohledu na to, co dělá vláda poslední dobou bych si pořádně rozmyslel zveřejňovat podobné články. Není daleko doba kdy bude daň za sluneční světlo a za dýchání. Z něčeho se přeci naše pečlivě hlídaná státní pokladna musí naplnit.

Tady se člověk ale :
Autor: Foundryman Datum: 10.04.2007 20:29

dozví věcí: zdražování je předpokladem prosperity, čím víc toho zničíme, tím se budeme mít lépe, nakupovat v Těšíně je OK, nakupovat v Cieszyně je fuj, vrchol blahobytu je zbavit se všech věcí a proboha žádné nepořizovat, hodně peněz znamená hodně bohatství, svoboda je vlastně zotročení - no, to by ani Orwell nevymyslel. Snad jedině Paroubek. A Evropská komise, of course :-)

Finiste, Modrý ptáku, Trisi,:
Autor: AeroKarel Datum: 10.04.2007 18:12

přiznejte se, že toho zdeňka jste si vymysleli ......

To přece není možné, že někdo tohle myslí vážně.

Pro Pytla:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 17:16

Pytle, proč je ostuda prosazovat názor, který není zrovna v módě? Jak to, že svět nemá problémy, které např. Bastiat popisuje - copak v EU není protekcionismus? Copak neplatí doslova co Bastiat napsal?

Ano, liberalismus vznikl v jiné době než dnes. Proč dnes není liberalismus aplikovatelný? Které předpoklady liberalismus již dnes neplatí? Klasická harmonie také vznikla v "jiné" době, přesto 99% dnešních písniček je na ní postavených!

Co takhle argumentovat konkrétně a ne "je to ostuda", "to je dávno překonané" a "dnes je jiná doba"? To jsou věty pro začátek diskuze - musí pak pokračovat co nevzali tehdejší lidé v úvahu, v čem se ta doba liší, že to zneplatní jejich názory. A to jsem ve Vašich příspěvcích zatím nenašel.

Re: Pro Pytla:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 17:20

Třeba konkrétně: proč není liberální ekonomie uplatnitelná na "nová" odvětví výroby? Co je špatného na kritice podplacených byrokratů? Proč by zrovna živnostníčci rdoušení nadnárodním kapitálem měli prosazovat liberalismus? Proč by nemohli mít pravdu - jen kvůli tomu, že vzešli z maloměšťáckých poměrů? Považujete argumentaci ad hominem za korektní a věcnou?

Re: Re: Pro Pytla:
Autor: Pytel Datum: 10.04.2007 17:38

Je toho hodně.

Kdybych chtěl, tak bych mohl na toto téma napsat knihu. A krásnou.

Ale nechci. Vyhrál jste. Můžet dál hlásat evangelium o svobodě pro všechny, já vám to dovoluji. Du domů.

Re: Re: Re: Pro Pytla:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 17:44

Škoda že jste se neobtěžoval napsat aspoň jeden důvod....

Re: Re: Re: Re: Pro Pytla:
Autor: AeroKarel Datum: 10.04.2007 18:04

A připadá Vám, že je toho schopen?

Re: Re: Re: Re: Re: Pro Pytla:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 18:28

Jsem optimista...pořád věřím, že i na "druhé straně" existují lidé schopni argumentace, kteří by mě přesvědčili, že se mýlím... Bohužel každá diskuze nakonec skončila nějakým emotivním argumentem typu "prostě to tak je" :(

"Bastiatova:
Autor: Modrý pták Datum: 10.04.2007 12:26

Petice výrobců svíček je zničující, je to záblesk ryzího génia, je to reductio ad absurdum, nikdo ji nepřekoná“.

F. Bastiat opravdu vedl rodinný podnik od svých 17 let až do roku 1844 - to mu byla 43 léta, kdy se přes noc stal superhvězdou. V tom má onen vychovaný, zdvořilý a kultivovaný jedinec, který Frédérica Bastiata znal osobně, neboť ví, "že on chtěl mít  pro sebe "svobodu", kterou neměl", skutečně pravdu. On slepý holub také občas najde zrno, že.

Re: "Bastiatova:
Autor: Finist Datum: 10.04.2007 14:18

No na podobnou argumentaci ad hominem vůbec nemá cenu reagovat. A petice je pro některé zdejší jedince evidentně příliš abstraktní, ale budou padat další kapky a možná to nakonec dojde i těm pomalejším.;-) Některé ty texty proti protekcionismu jsou tak nádherně názorné a logické, že to musí dojít i těm nejméně chápavým.

Re: "Bastiatova:
Autor: Pytel Datum: 10.04.2007 14:23

Vskutku, každému maloměšťákovi musí Bastiatovo kříšení kapitalismu volné soutěže z konce 18. století, který už byl v jeho době polomrtvý,  připadat jako "záblesk ryzího génia"   :-D

Re: Re: "Bastiatova:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 15:05

Velkoměšťáci 20.století však stále proti jeho argumentům odpověď nenašli...

Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: zdeněk Datum: 10.04.2007 15:13

http://www.infojet.cz/economy/rozbite_okno.html

Na některé ano, třeba o tom okně.

Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 15:34

Ano, tohle jsem četl a ten člověk je úplně mimo. Jeho první dva argumenty se dají aplikovat pouze a výhradně na situaci, kdy by majitel stejně to okno sám rozbil a vyměnil. Ovšem takovou situaci zřejmě Bastiat nepopisuje, že? (vytváření rezerv a inovace naprosto není argumentem proti - spočtěte si výdaje na okna v delším období - životnost okna 10 let, po 5ti letech rozbito a nahrazeno...).

Bastiatova kritika se samozřejmě DÁ použít na kritiku zajišťování veřejných statků - je to ukázka toho, že je potřeba nejen odůvodnit přínos existence veřejného statku, ale je potřeba vzít v úvahu, že díky tomu přestane existovat spousta statků soukromých. Termín "stimulace hospodářství" lze samozřejmě kritizovat přesně na základě Bastiatovy kritiky, nic takového neexistuje.

Nějaké skutečné argumenty by nebyly?

Re: Re: Re: Re: Sofistika na infojet:
Autor: Dadacos Datum: 10.04.2007 15:40

Ta "odpověď " na infojet je je ve skutečnosti slabá sofistika postavená na předpokladu, že to okno bylo či mohlo být na odpis. Bastiat ovšem uvádí, že okno mohlo zůstat celé, z čehož nepřímo vyplývá, že se jednalo o okno funkční, nikoli zpuchřelé. Pro šťouraly je prostě třeba doplnit název Bastiatovy úvahy takto "Rozbité nové okno".

Jestli majitel měl vytvářet rezervní fond na Bastiatově úvaze nic nemění, zkrátka 6 franků se vydalo za něco, za co by se vydat nemuselo.

Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: Finist Datum: 10.04.2007 16:57

Ono je to ještě jednodušší než tady bylo řečeno předemnou. Bastiat chtěl na tom příkladu hlavně demonstrovat, že rozbytím okna nevznikne žádná práce NAVÍC. Tedy, že rozbíjení oken a ničení věcí obecně nemá žádný vliv na celkovou zaměstnanost. A přesně to dokázal a přesně to vyplývá i z toho článku na který odkazujete - ať už bylo okno staré nebo nové jeho rozbitím se Vůbec nijak nezvýšila zaměstnanost, jenom rozbití starého okna je o něco menší ztráta než rozbití okna nového.

Takže bohužel (pro vás), to co Bastiat napsal platí beze změny a protože v podstatě nejde o nic víc než o prostý zákon zachování energie tak to v našem vesmíru taky vždycky platit bude.

Re: Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: zdeněk Datum: 10.04.2007 18:58

Jakto že po druhé světové válce přišel hospodářský vzestup? Dokážete vyvrátit že to nebylo díky "práci navíc" vzniklé ničením za války?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 19:37

Dneska je tady 3x víc lidí a není 3x větší zaměstnanost. Ano, bylo "víc práce" - práce, která by nemusela být udělána a místo ní mohla být dělána nějaká jiná. Ta, na kterou přišla řada za 10 let, poté, co se opravily ty zničené věci. Pokud by nebyly zničeny, nemuselo se tak dlouho čekat.Když vám vybagruju dům a vy "musíte pracovat", abyste ho znovu postavil, tak jste na tom lépe? Hospodářský vzestup po WWII nastal především díky odstranění válečných a předválečných ekonomických politik a uvolnění trhu.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: Finist Datum: 10.04.2007 20:01

WOW blessing of destruction!

Ano já dokážu vyvrátit, že by se lidé měli líp díky válečnému ničení a to dokáže snad každý ekonom hodný toho jména. Poválečný hospodářský vzestup opravdu nebyl způsoben "prací navíc." A když vám povodeň vezme barák, taky nezažijete hospodářský vzestup. Dokonce ani celá země nezažije díky povodním hospodářský vzestup.  Spousta lidí bude jenom donucena makat víc než normálně ale líp na tom nebudou.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bastiatova:
Autor: jiri Datum: 10.04.2007 23:25

Kdyz lide "makaji vic nez normalne" tak na tom jsou brzy lip a celkova ekonomie ziskava...

Jiri::
Autor: Fafa Datum: 10.04.2007 23:36

kdyz lide "makaji vic nez normalne", tak na tom jsou lepe, nez v okamziku, kdy makat zacinali. Pokud mi povoden znici dum, tak po roce makani na tom budu lepe nez v dobe, kdy jsem pozoroval bahno v obyvaku. Jestli na tom budu lepe nez pred povodni je otevrena otazka. 

Re: Jiri::
Autor: Finist Datum: 11.04.2007 11:47

Jenže špatná otevřená otázka. Musíte totiž porovnávat stav

jak by ste na tom byl kdyby žádná povodeň nepřišla  +  rok  práce, se stavem povodeň zničila barák + rok práce. Myslím, že který stav je pro člověka lepší (bude toho mít víc) je vidět na první pohled. Taky se tomu říká náklady obětované příležitosti. Když mi povodeň zničí barák a já ho potom musím opravovat abych si zlepšil svou životní úroveň tak tím pádem nemůžu dělat něco jiného, čím bych si také mohl zvýšit životní úroveň. Lidé pravda víc dřou, pokud chtějí uspokojit potřeby které považují za tíživé - například potřebu někde bydlet. Jakmile jsou tyto základní potřeby uspokojeny tak obvykle pracovní tempo zvolní. Ale bohatství - to je právě rozsah potřeb které můžu uspokojit. A ten kdo má uspokojené základní potřeby jako jídlo a bydlení a pracuje už méně aby si uspokojoval potřeby trochu nadstandartnější jako luxusní dovolená, je na tom zkrátka lépe než ten, kdo musí tvrdě dřít aby měl kde bydlet.

Takhle argumentoval na sklonku války:
Autor: dvd Datum: 10.04.2007 20:05

jeden poněkud už krachující politik. Jmenoval se Josef Goebbels.

NEJVYŠŠÍ VLÁDNÍ KRIMINALITA: Zpráva o masovém rozkradení českého národního majetku komunistickým KGB, GRU a jejich vládními a bankovními strukturami dnešní ČR nejčtenější na webu Petra Cibulky!!!:
Autor: Padovčík Datum: 10.04.2007 11:30

Jak sakra ten chlap:
Autor: AeroKarel Datum: 10.04.2007 10:37

předvídal založení a praxi EU?

ať žije liberalismus 19. století !:
Autor: Pytel Datum: 10.04.2007 10:08

Největší potíž s Bastiatem je ta, že on chtěl mít  pro sebe "svobodu", kterou neměl, neboť byl jako drobný obchodník ničen těmi silnými, kteří ovládali parlament.

Protože by to však bylo krajně sobecké jen tak zvolat "svobodu pro mě!", tak volá "svobodu pro všechny" !

Problém je však v tom, že "svobodu" nikdy nikdo neviděl. Viděl ji snad někdo?

Re: ať žije liberalismus 19. století !:
Autor: AeroKarel Datum: 10.04.2007 10:39

Ne. Ale nesvobodu jsem viděl po většinu života. Takže stran svobody jen houšť a větší kapky.

Re: ať žije liberalismus 19. století !:
Autor: tris Datum: 10.04.2007 10:41

Bastiat nebyl obchodník, ale novinář. A co je špatného na požadavku "svoboda pro všechny"? "Svoboda jen pro někoho" je snad lepší slogan?

Re: Re: ať žije liberalismus 19. století !:
Autor: Pytel Datum: 10.04.2007 11:18

Ve věku 17 let opustil školu, aby se zapojil do rodinného podnikání v exportu. Ekonom Thomas DiLorenzo poznamenává, že tato zkušenost v rodinném podniku byla zásadní pro pozdější Bastiatovu práci, neboť mu umožnila získat znalosti o vlivu obchodních regulací na trh z první ruky.

Tolik encyklopedie. Nic nevíte, nic neznáte, hlavně že máte plnou hubu svobody, hlavně té svojí vlastní. K čertu s váma.










iweb35