25.4.2024 | Svátek má Marek


ČLOVĚČINY: Fenomén designových a řemeslných trhů

11.10.2016

Designové trhy se staly velmi rychle populární vyhledávanou společenskou událostí a místem setkávání. Malé módní značky, originální šperkaři, výtvarníci, soukromá nakladatelství, designéři hraček a užitkových předmětů vůbec, umělci všech oborů nabízejí svá díla přímo zákazníkům, formují jejich vkus a odnášejí si potřebnou zpětnou vazbu.

Řemeslné trhy v posledních letech zažívají doslova renesanci a navazují tak na dávno zapomenuté historické trhy. Ty moderní řemeslné trhy přibližují nám i našim dětem, jak vlastně vzniká ten který předmět. Je to takový malý výlet do minulosti s programem pro celou rodinu a se zážitkem, kdy si zájemce může vlastníma rukama vyzkoušet například točení hlíny, stáčení provazu, práci s dlátem a dřevem a další činnosti.

Foto J. Zátorský

Organizátoři záměrně vyhledávají zajímavá místa, kde trhy uspořádat, ať už se jedná o veřejná prostranství, nebo industriální budovy, které dosloužily svému účelu. I samotné místo prodeje láká zákazníky, dodává danému místu nezaměnitelný kolorit a dotváří tak svým způsobem i městská prostranství. Každý takový prodejní prostor má svoji historii, svůj vlastní genius loci.

Všem organizátorům i prodejcům patří velké poděkování za jejich práci a možnost nákupu výjimečného sortimentu, který je mnohdy spojen s nevšedními zážitky, které akce poskytují.

Dyzajn market

Terezie Tunková sama tvořila šperky pod značkou atelier MATE. Prodejních akcí tohoto typu v té době v Praze nebylo mnoho a tak začala organizovat Dyzajn market v kavárně jednoho kamaráda. Nyní je to již 6 let, kdy se pravidelně 4 až 5x do roka koná ryze pražský Dyzajn market – jediná open-air akce svého druhu. Prošel mnohým vývojem a změnami. Stále zůstává výběrovou akcí pro široké spektrum tvůrců. Téměř od začátku probíhá Dyzajn market na Piazzetě – na prostranství mezi historickou budovou Národního divadla a Novou scénou, nově pojmenovaném náměstím Václava Havla.

Foto. J. Kružík

„Akci vždy doplňujeme doprovodným programem, zejména divadly a koncerty, workshopy nebo přehlídkami. Součástí je i výběrová food zóna. Vstupné pro návštěvníky je zdarma,“ říká úspěšná zakladatelka Dyzajn marketu Terezie Tunková.

Terezie Tunková, foto D. Prouza

Návštěvnost víkendové akce je cca 10-15 tisíc lidí všech věkových kategorií, kteří přijíždějí z různých koutů České republiky a dokonce i z ciziny. „Čím je naše akce výjimečná? Děláme ji s láskou a nejen pro byznys. Myslím, že to je u nás dost výjimečné a během akce je to poznat na její atmosféře. Náš organizační tým se rozrůstal a postupně měnil. V tuto chvíli se pracovní tým skládá ze 4 lidí, kteří na akci pracují minimálně na plný či poloviční úvazek, a pak 6 dalších pomocníků, kteří se věnují dílčím úkolům – grafice, účetnictví, právním záležitostem, sociálním sítím atd.,“ upřesňuje.

„Nejobtížnější bylo pro mne překonat změny v týmu a poznávání sama sebe, a zjistit, co pro mě Dyzajn market všechno znamená. Trápí mě, že musíme přihlášené designery odmítat, protože na akci se prostě všichni nevejdou. Být s týmem vlastně soudcem jejich tvorby nechceme, ale musíme. Stále je pro mě těžké překonávat hatery, výpady a obecně kritiku nepřijatých designerů.“

Co dodává vůbec Terezii nadšení pokračovat dál? „Láska k této akci a veškerým činnostem, které se s organizováním akce pojí. Láska k týmu a láska k designerům – lidem, co něco tvoří svým srdcem, rukama a tvůrčí hlavou, baví je to a žijí tím.“

Dyzajn market - tým, foto J. Kružík

A jakými novinkami se může Dyzajn market pochlubit? Největší novinkou je to, že na konci května otevřeli s týmem designový obchod Dyzajnoff v nedaleké Ostrovní ulici, která se nachází od Piazzety asi 200 metrů. „V obchodě nabízíme přibližně 100 českých a slovenských značek, mezi nimi najdete i ty, které se Dyzajn marketů neúčastní. Máme tak další prostor, jak navazovat spolupráci a těm začínajícím třeba i pomoci v jejich začátcích. Další novinky jsou převážně v oblasti PR a mediálních partnerů, ale to takto předem raději nechci zakřiknout,“ dodává Terezie.

Informace najdete zde.

Foto: Jiří Kružík, David Prouza

MINT

Trhy organizují už 10 let. Dříve se jednalo pouze o jednorázové akce zaměřené zpravidla na alternativní malé módní a designové značky, kterými oživovali různá města v ČR. Postupně produkovali akce, jako je Prague Fashion Market v Praze – konané v Holešovicích, na Smíchovské náplavce, na Nákladovém nádraží Žižkov a v areálu Praga na Kolbenově. Theatre Fashion Maket v Brně, Plzeň Fashion Days, Festival Fashion Market v Karlových Varech, Sunstability Day v Praze v Radlické kulturní sportovně, Zpátky na stadec v Brně, Factory Fashion Market – INDUSTRA v Brně, a mnoho dalších.

MINT, foto D. Kučera

MINT, foto D. Kučera

Lenka Kolářová – principálka trhů, která má na starosti organizaci a komunikaci s prodejci, vysvětluje: „Rozhodli jsme se zastřešit všechny naše trhy jednotným názvem MINT. Už jsme se totiž začínali ztrácet ve všech fashion weecích a design marketech, které se v Praze odehrávají, a chtěli jsme se odlišit. Zároveň jsme spustili nové webové stránky, kde najdete seznam akcí, které pořádáme, přehled všech prodejců, kteří se s námi akcí účastní a samozřejmě portfolia s jejich tvorbou. Na blog budeme přidávat články o nových kolekcích designérů, o tom, kde chystáme další akce, užitečné DIY návody atp. A brzy přibude i e-shop.“

Aktuálně jejich tým tvoří pět nadšenců do zajímavých kulturních projektů: Zbyněk a Omri, kteří se kdysi spojili ve funkční tandem a začali organizovat trhy v Brně a v Praze. Spolu s nimi se na organizaci podílela Katka, která je nyní na mateřské dovolené. Poté se ke klukům přidala Lenka, jako kurátorka akce a hlavní kontakt pro prodejce. A Zuzka, která má na starosti PR a propagaci. Jsou opravdový „dreamteam“. Skvěle se doplňují, jejich meetingy jsou plné zajímavých nápadů a kolikrát nevědí, který z nich realizovat dřív.

MINT, foto NOW.PHOTO

MINT, foto NOW.PHOTO

Letos přišli s novinkou pořádat MINT: Weekend Market, který se bude konat pravidelně od 1. října každou sobotu v Pražské tržnici v Holešovicích od 9 do 18 hodin. Ten nebude primárně o módě, ale i o zajímavé gastronomii, kávě, knihách, designových produktech nebo kosmetice. Na místě bude okolo 40 stánků od jídla po módu a prodejci se budou různě obměňovat, takže zákazník vždy může natrefit na něco nového. Pražanům i turistům chtějí dát možnost jít na trh s autentickou atmosférou, aby si zvykli, že už nemusí nakupovat jen v obchodních řetězcích. Lokální produkty budou zase o něco dostupnější.

„Důležitá je pro nás atmosféra, kterou trhy mají,“ zapáleně pokračuje Lenka. „Proto pořádáme i workshopy pro návštěvníky, výstavy, promítání nebo zajímavý hudební program. Je to akce pro lidi, kteří od nákupu očekávají kromě produktů také nějaký zážitek (mohou si popovídat přímo s výrobcem, podívají se na zajímavé místo, ochutnají netradiční delikatesy atp.), pro lidi, kteří se chtějí originálně obléct, nebo je zajímá původ toho, co nakupují a chtějí podpořit malé prodejce.“

MINT, foto Studio Savec

MINT - tým Prague Fashion Marketu

„Mám štěstí, protože můžu říct, že moje práce je můj koníček. Každý den se setkávám se zajímavými lidmi, svůj čas si sama koordinuji a mám ty nejúžasnější šéfy. Kočírovat tenhle náš cirkus je zkrátka opravdová radost. Když máme víc akcí v jeden měsíc, je to trochu hektické, ale potom vše kompenzuje ten skvělý pocit, když akce běží jako na drátkách a jsou spokojení prodejci i návštěvníci.“

Co je pro ně nejobtížnější překonat? Chtějí návštěvníkům i prodejcům ukazovat zajímavá místa po celé České republice. S tím je spojená nudná byrokracie. Někdy je opravdu složité získat všechna potřebná povolení. To je ale neodradí a pomalu chystají pro trhy nové lokace. Máte se na co těšit!

Informace najdete zde.

foto: Dominik Kučera, Studio Savec, NOW. PHOTO, MINT market

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem

Řemeslný jarmark s úžasnou rodinnou atmosférou se koná pravidelně v Lysé nad Labem.

„První jarmark jsme uspořádali na podzim r. 2013, od té doby ho připravujeme vždy 2x do roka, tj. na jaře a na podzim. Letos je to tedy již čtvrtý rok,“ uvádí s potěšením jedna z organizátorek Michaela Tesařová. „Jde o akci pro celou rodinu. V našem městě je hodně mladých rodin s dětmi, takže se snažíme zařazovat hodně aktivit právě pro ně. Ale jak se ukázalo, přijíždějí návštěvníci z širokého okolí, jsou různých věkových kategorií a také se jim náš jarmark líbí. Snažíme se ho zorganizovat tak, aby si ho prostě užili všichni – jak návštěvníci, tak účinkující, prodávající i my organizátoři. Je to prostě fajn den, kdy se sejdeme a pobudeme,“ říká Michaela.

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

Co bylo impulsem, abyste se pustila do organizace? „Na začátku byl bláznivý nápad, který se zrodil jednoho horkého slunečného odpoledne přímo na našem náměstíčku Bedřicha Hrozného. Ono si vždycky o akci tohoto typu prostě říkalo a tak jsme se do toho s mou kolegyní Johanou pustily. Máme tu sice v Lysé nad Labem Výstaviště, ale my jsme chtěly uspořádat trochu intimnější akci. Nejobtížnější bylo překonat produkční problémy jako takové, to bylo pro nás nové. Několikrát jsme dostaly do nosu a už víme, kde jsou naše slabiny. Potýkáme se i s nevraživostí okolí a čistou lidskou závistí, nikdy se totiž nezavděčíte každému,“ vysvětluje dál Michaela.

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

„Spokojenost zúčastněných nám dodává nadšení pokračovat. Měly jsme už párkrát pocit, že na to nemáme sílu nebo chuť, ale pak se zase zakousneme a jedeme dál. On vás ten jeden jediný den hrozně nabije. Běháte po celém náměstí od brzkých ranních hodin až do uklizení posledního stánku. Ale pořád se vám vracejí ty nadšené tváře všech, kteří tam ten den byli, a to je prostě nejvíc!

A co se týká dalšího vývoje, myslím, že jsme si akci „uplácaly“ do takové podoby, jakou jsme chtěly, a rády bychom především udržely tradici řemeslných jarmarků v našem městě. Můžete vidět, jak pracuje hrnčíř, košíkář, přadlena, kovář a další řemeslné profese. Máme pochopitelně určité plány, které jsme ještě neuskutečnily, ale jsme limitované především financemi. Je spousta řemesel, které se ještě na jarmarku neprezentovaly. Doprovodný program má také své mezery. Stále čerpáme nové inspirace a někdy máme hodně přesnou představu, ale ne vždy se nám ji podaří naplnit. Rády bychom vylepšily propagaci, abychom nalákaly více návštěvníků,“ dodává odhodlaně Michaela.

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

Řemeslný jarmark v Lysé nad Labem, foto M. Ruš

A co byste ještě chtěla říci? „Přijeďte se podívat, určitě si tohle místo a akci oblíbíte,“ usmívá se Michaela.

Informace najdete zde.

foto: Michal Ruš

UMTrh

Zcela novou a jedinečnou akcí v centru Prahy je umělecký trh s názvem UMTrh, který si klade za cíl dostat umělce a umění z galerií „na ulici”.

První UMtrh s podtitulem MLADÍ A NEKLIDNÍ zahájil svou činnost v září 2016 a každý poslední víkend v měsíci se bude v pravidelných intervalech a obměnách na prostranství před hotelem Intercontinental opakovat. Pořadatelem akce je spolek Žijeme v centru. Cílem tohoto projektu je podpora rozmanitých uměleckých směrů v oblasti výtvarného umění, hudby, filmu a dalších.

UMTrh, foto J. Zátorský

UMTrh, foto J. Zátorský

„UMTrh je koncipovaný jako stylový trh věnovaný mladému umění, designu, vintage oblečení či retro nábytku. Je určený lidem, kteří chtějí trávit volný čas na ulici, konkrétně v centru Prahy. Domnívám se, že právě ulice je nejvhodnějším místem pro zábavu, obchod a poznání. Chceme, aby nejen turisté, ale i Pražané přicházeli relaxovat při hudbě či filmu, a měli možnost objevit nové mladé umělce, designéry, hudební kapely, galerie či řemesla, která pracují například se starými věcmi, recyklují je a znovu přetváří v užitečné předměty. Máme radost, že k takovému záměru jsme našli jedinečné místo: prostor před hotelem Intercontinental na Starém městě. Hotel nám dal důvěru a my doufáme, že se nám podaří pořádat akce pravidelně. První ročník měl pozitivní ohlasy,“ říká jedna z hlavních organizátorek Zdena Buláková.

UMTrh, foto J. Zátorský

UMTrh, foto J. Zátorský

UMTrh nabízí vždy také doprovodný program. Protože se jedná o veřejný prostor vymezený umělcům, své volné pole působnosti zde budou mít pečlivě vybíraní buskeři, tedy pouliční hudebníci, kteří v centru Prahy nemají jinak mnoho příležitostí.

Pořadatelé počítají s tím, že se UMTrh stane širší platformou pro tvůrčí umělecké workshopy doprovázené dalším kulturním programem. Předpokládá se například uvedení moderní opery či artkina, literárních performancí a mnohých jiných aktivit.

„Každý měsíc bude mít trh jinou podobu. Kromě začínajících umělců bude na UMTrhu představen i trh se starožitnostmi, retromódou nebo interiérovým designem 20. století. Rádi bychom z této akce vytvořili tradici, která nám dělá radost,“ těší se na všechny Zdena Buláková.

UMTrh, foto J. Zátorský

UMTrh, foto J. Zátorský

„Impulsem k organizaci této akce byl skvělý nápad, nadšení a entusiasmus. Postupně se nabalovali dobrovolníci, kteří vědí, že taková akce má smysl. Pracujeme bez honoráře a grantů. Tedy prozatím. Věříme, že nás časem někdo podpoří. Nejobtížnější bylo překonat závist a starost o to, kde bereme peníze. Nechceme být pro ostatní trhy konkurencí, s někým bojovat. Máme chuť pokračovat dál, protože vidíme, že se návštěvníci trhu baví a svou účastí zároveň podporují mladé lidi v kreativitě,“ dodává Zdena.

Poslední víkend v říjnu chystá UMTrh zaměření na vintage, retro a recyklaci. Organizátoři doufají, že se rozšíří počet stánků a že akci přijde podpořit hodně návštěvníků a fanoušků. Mají přichystaný bohatý program pro dospělé i děti, zajímavé vystavovatele a hudební program. Přijďte si poslechnout folkové duo TeePee, Dj’s Pierra Urbana, nebo shlédněte promítání snímku Hledání Vivien Maier – o mladé newyorské ženě, jejíž fotografie nás zavedou do New Yorku a Chicaga od 50. let do konce milénia.

Informace najdete zde.

foto: Jan Zátorský /vítěz Czech press foto 2015

Lenka Blaza

www.lenkablaza.cz

Bláža Neviditelný pes