29.6.2017 | Svátek má Petr, Pavel


ČECHOVINY: Posádka odvrátila tragédii

20.12.2016

Skenuji své staré negativy. Daroval jsem si k Ježíšku nový skener, který dokáže skenovat i negativy 6x6. Na začátku let semdesátých jsem si pořídil tehdejší špičku mezi fotoaparáty ze zemí RVHP, tj. ze zemí komunistického ráje. Koupil jsem si Pentacon Six s několika objektivy. Dlužno podotknout, že fotoaparát po optické stránce byl opravdu skvělý. Zeiss to prostě uměl a neodnaučil se to ani v božské NDR.

Narazil jsem na obrázky, které jsem udělal po 2. lednu 1977 u hangáru F a v hangáru F. 2. ledna 1977 došlo na Ruzyni ke kuriózní nehodě. Proč a v čem kuriózní? I když vypadala hrozivě, nikomu se nic nestalo. Cestující měli jen pár boulí ai od sněhu zničené boty.

Nehodu bych si dovolil popsat podle toho, jak jsem ji zažil - a jak si na ni vzpomínám. Nemám knihu pana kapitána Kellera, a tak neznám obsah vyšetřovacích spisů, ale na rozdíl od něj jsem u toho byl.

Nastoupili jsme noční a po sedmé hodině volali ze staničního dispečinku, že na prahu dráhy 31 stojí osmnáctka do Bratislavy a že kapitán volal, že do něj asi narazili ti idioti, co uklízejí dráhu pluhem, a že z něj asi teče palivo.

„Vemte nádrž na odkalování a jeďte se na práh dráhy podívat, co se děje, ať nám kapitán pak zavolá, pošleme tam i tahač, aby letadlo odtáhnul, kdyby to bylo zapotřebí!“

Venku, jak se říká padaly „hovna s háčkama“, tedy hustě pršelo se sněhem. To nejlepší počasí sednout si na traktůrek Desta, zapřáhnout za něj nádrž na odkalování paliva, což byla nádrž z Il-14 na kolečkách. Udělat si na pomalém traktůrku bez střechy výlet na čtyři kilometry vzdálený konec dráhy, to je výlet snů. Pepa Zloch, Franta Kropáček a já jsme vyrazili směr dráha. Vysílačky jsme neměli, protože ty, co jsme dostali, výrobky firmy Tesla, měly dosah asi padesát metrů a jejich baterky vydržely asi tak deset minut. Když stojí na dráze letadlo, nikdo nebude přistávat, to snad ani v Praze ne!

Zachumláni do vaťáků jsme vyrazili směr hasičárna, ta stála tam, co jsou dnes cisterny s palivem. Přijeli jsme k ní a chtěli jsme zahnout na dráhu - a před námi ve vánici leželo letadlo na zemi a kolem něj se ve sněhu motali cestující a posádka.

Čechoviny 140 2

„Kde jste se tu vzali, proboha?“ Jitka Kolínová v lodičkách a vedoucí kabiny Láďa Brož přešlapovali ve sněhu a drkotali zubama: „Honzo, zavolej někoho, prosím tě, nebo tady zmrznem!“

Otočil jsem traktůrek a jel jsem k hasičárně asi sto metrů vzdálené. Když jsme tam dojeli, Pepa začal zvonit na zvonek a kopat do zamčených dveří. Otevřel nám rozespalý hasič a povídá: „Co chcete vy debilové?“ „My jsme debilové, jo? Támhle vám, vy ́hasiči ́, leží u nosu letadlo na zemi, teče z něj palivo a jsou tam cestující, sami jste debilové!“ Hasiči mají správně sledovat každé přistání a start, ale tehdy si ustlali a dělali hají.

„Zavolejte autobus pro cestující a jeďte to tam hlídat, na prahu dráhy stojí ještě osmnáctka, o kterou tu stotřicet čtyřku rozebrali!“ Hasič nás napřed podezíral, že jsme pod vlivem, ale Franta, který byl výkoným džudistou, hasiče vzal, vlastně ho nesl až na roh jejich kutlochu a tam ho opět postavil na zem: „Už to vidíš ty blbe!“ „Ty vole,no to je průser!“ Hasič se otočil a utíkal zpět do hasičárny, aby zalarmoval záchranné práce.

Čechoviny 140 3
Čechoviny 140 1

My jsme se vrátili k cestujícím a k letadlu: „Jitko, za chvíli tady bude autobus a odveze vás.“ „Já mám kabát v letadle, ale tam mě nikdo nedostane!“ „To je v pořádku, jděte od toho co nejdál, jsou všichni venku?“ Kapitán Jirounek potvrdil, že jo, že je letadlo prázdné. A tak ve vrstvě rozbředlého sněhu se cestující jen tak na lehko brodili až k dráze, na cestu jsme jim svítili vysokozdvižným vozíkem. Pepa ujížděl s traktůrkem zavolat na staniční dispečink, aby jim řekl, co se ve skutečnosti stalo.

Jedna parta hasičů vyrazila na dráhu k osmnáctce, druhá hlídala, aby se nic nestalo u vraku tůčka. Konečně (po čtyřiceti minutách!). přijel autobus pro cestující a posádku Hasiči prohlédli vrak letadla a potvrdili, že je prázdný. Někteří cestující se vydali sami pěšky k budově letiště. Pasováci se divili, kde se tam ti lidé vzali - promočení a jen v košilích. „Mmmy jjjsme přiletěli z Leningradu!“ „No, vypadáte, že jste spíš přišli pěšky!“ poznamenal jeden pasovák, jehož IQ bylo nižšíí než datum. Jen málo bylo těch, kteří ho měli vyšší. Ale ono ani IQ31 není žádná sláva...

Kapitán osmnáctky, když tam přijeli kluci s dvanácsettrojkou, se vyklonil z kabiny, jestli je letadlo v pořádku, že by chtěli konečně odletět. „Kam bys chtěl letět, když ti chybí kus letadla?“ Palubní mechanik Hrubý říkal, že jenom do něčeho najeli. „Prdlajs jste najeli, sedla na vás sto třicet čtyřka a urazila vám ocas!“ Přijeli hasiči, schody a autobusy a odvezli cestující.

Čechoviny 140 4

Jak k takové nehodě mohlo dojít? V sedm hodin se měnila služba řídících provozu. Jeden dal povolení k najetí na dráhu a druhý, který ho střídal, to nevěděl a povolil letadlu z Leningradu přistání. V Praze neexistovaly v té době pojížděcí radary, takže nastupující dispečer nemohl o osmnáctce vědět. V Tu-134A OK-CFD seděla zkušená posádka. Na přistání letadlo vedl druhý pilot Mirek Sedlák. Když asi ve sto metrech vypadli z mraků, navigátor Ota Chudý zařval: „Do riti, na dráhe je mašina, včil sme v riti!“ Kapitán tam dal plné plyny a druhý pilot přitáhnul. Díky jejich duchapřítomnosti a zkušenosti, se podařilo odvrátit fatální nehodu. Tůčko bylo na odpis, ale nikomu se nic nestalo.

Člověk vzpomene, že něco podbného se stalo na Tenerife v březnu 1977, kdy se potkala na dráze dvě Jumba a následek byl tragický - 583 mrtvých a 61 zraněných. Tam to zavinil supersebevědomý kapitán KLM. Tady naopak posádka situaci zachránila.

Jestliže se domníváte, že byla posádka za tento čin odměněna, mýlíte se! Naopak, generálská junta, která tehdy ČSA vládla, se snažila vše zamést pod koberec, vlastně se nic nestalo! Il-18 OK-NAA byl opraven a dolétal u ČSA. Nakonec byl přétnut do Kbel, kde úspěšně chátrá. Tu-134A OK-CFD byl 30.8.1978 sešrotován a jelo se dále močálem černým, kolem bílých skal!

Mým přáním do Nového roku je, aby se nikdy nic podobného na Ruzyni už nestalo. A vlastně nikde na světě!

Planes.cz



Diskuse


P. Toufar
14:34
20.12.2016

V. Vaclavik
12:33
20.12.2016

V. Vaclavik
12:43
20.12.2016

J. Jurax
17:45
20.12.2016

T. Kočí
14:45
20.12.2016

V. Vlk
18:50
20.12.2016

P. Portwyn
9:27
20.12.2016

J. Hanzal
10:13
20.12.2016

P. Portwyn
10:51
20.12.2016

S. Rehulka
10:48
20.12.2016

P. Panenka
9:17
20.12.2016

S. Rehulka
8:42
20.12.2016

B. Carina
3:47
20.12.2016

V. Vaclavik
12:21
20.12.2016

Z. Lapil
15:18
20.12.2016

M. Stanovský
20:25
27.12.2016

Z. Lapil
19:39
28.12.2016

počet příspěvků: 17, poslední 28.12.2016 07:39









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.