25.4.2024 | Svátek má Marek


Být z obliga

31.7.2015

Býval kdysi takový vtip, taková anekdota, po čem kdo touží: Američan chce být milionářem, Francouz chce dostat do postele všechny ženy, Němec chce pokořit všechny sousedy, a tak dál, a byla otázka, co chce Čech. Tehdejší anekdota to neřešila, já navrhoval, aby řešení znělo – Čech chce být z obliga.

Čas plynul, anekdota je zapomenuta, nicméně česká snaha být z obliga zůstala. Připomnělo mi to rozhodnutí soudu, že město Praha musí zaplatit společnosti Inženýring dopravních staveb 183 milionů korun včetně úroků v souvislosti s tunelem Blanka. Kdyby mi město Praha patřilo, a byl bych Rudolf II. nebo Aston I., firmu IDS bych nakopal do zadku, šéfy nechal popravit a zaměstnance poslal do Kutné Hory na havířské práce, stejně jako všechny, kdo se podíleli na ostudné stavbě klíčově důležité komunikace.

Jenže nejsem ani Rudolf II., ani Aston I., Praha mi nepatří (ke škodě Pražanů), a tak mohu jen konstatovat, jak je komické, že se obchodní vztah mezi zadavatelem a vykonavateli musí řešit krok po kroku soudně. Může se tedy stát, že všichni zúčastnění věděli půl druhého roku o nebezpečí plynoucího z mokrých kabelů a neudělali nic... jen to, že jsou z obliga.

Za netečného přihlížení ekologických aktivistů se teď schyluje k zahájení stavby dalšího úseků dálnice D3. Projekt má podobné rysy jako tunel Blanka: je to nejdražší možné řešení. Místo obchvatu, jak ho má každé druhé rozumně vedené evropské město, bylo rozhodnuto vyvrtat tunel v podstatě přes centrum, rozhodě tedy jen pár desítek metrů od světového historického klenotu Pražský hrad. Zrovna tak se povede dálnice D3 přes unikátní, dosud neporušenou přírodní oblast přilehlou k hlavnímu městu, přes Posázaví. Důvod je jediný – oblast je neporušená, protože je členitá, a nikdo rozumný by tedy nic velkého nestavěl. Až přijde stát a ten volí tu stavebně nejproblematičtější, a tudíž nenákladnější variantu. To je důvod, proč je D3 vedena přes Posázaví. Kdybych byl Rudolf II., máčel bych ve Vltavě rádce, který by s takovým nápadem přišel. Jenže nejsem. Nedozvíme se, co je v pozadí. A za správnost ponesou záruku soudy, které budou rozhodovat, aby byli všichni z obliga.

A ekologické organizace? Ty začnou přivazovat své členy za nosy ke stromům, až se stavba rozjede a nebude možno couvnout. Důvod asi znám, ale pomlčím o něm, oni mají taky svoje právníky a jistě by mě žalovali.

Aston Ondřej Neff