29.3.2024 | Svátek má Taťána


BANKOVNÍ POPLATKY: Měsíční informace o vývoji

4.4.2009

Březen 2009

Jak si jednotlivé banky vedou v oblasti poplatků? Které banky byly ke svým klientům ve výši svých poplatků vstřícnější a které naopak své klienty zatížily? Server www.bankovnipoplatky.com pro vás pravidelně sleduje vývoj a změny bankovních poplatků u českých bank. Bankovní klienti se tak mohou dozvědět, která z bank je za poslední měsíc potěšila reálným snížením poplatků, respektive zavedením nové služby, která v konečném důsledku klientům od poplatků uleví, a naopak která z bank své poplatky zvýšila.

Od března 2009 budeme pravidelně poslední den v měsíci zveřejňovat měsíční novinky v oblasti poplatkové politiky bank v ČR.

GE Money Bank

24.3.2009, Konto Genius Gold zdarma

GE Money Bank zrušila poplatek u konta Genius Gold ve výši 499 korun měsíčně pro všechny klienty, kteří budou mít na tomto kontu zůstatek větší než milion korun. Do limitu milion korun se započítávají finanční prostředky uložené jak na běžných účtech, tak na termínovaných vkladech, což do určité míry snižuje přísnost přijatého limitu.

Hodnocení serveru

Na zrušení poplatku u konta Genius Gold oceňujeme zásadní změnu, tedy absolutní zrušení poplatku. Nejedná se o kosmetickou úpravu.

Jako nevýhodu vidíme poměrně vysoký limit uložených finančních prostředků, který tuto novinku omezuje pro velké množství klientů. Problémem může být i systém celého opatření, který může v klientech vyvolávat dojem, že banka bohatým „dává“, zatímco chudým „to naúčtuje“. I přes mírné výhrady ohodnotil server opatření GE Money Bank jako NEJVÝHODNĚJŠÍ POPLATKOVÉ OPATŘENÍ BANKY ZA MĚSÍC BŘEZEN 2009.

ČSOB

23.3.2009, ČSOB Spořící účet s prémií

ČSOB přišla s novým produktem Spořící účet s prémií. Klient, který si spořící účet založí může k běžné úrokové sazbě na svém spořícím účtu očekávat na konci každého kalendářního roku spoření úrokový bonus, který má zvýšit úrokovou výhodnost spořícího účtu. Spořící účet s prémií a jeho vedení bude pro klienty bez poplatků. Klient tak poplatek nebude platit ani za vedení účtu ani za zasílání výpisů. Prostředky ze spořícího účtu si může klient kdykoliv vybrat.

Hodnocení serveru

Na produktu spořící účet s prémií hodnotíme pozitivně jeho založení a vedení stejně jako další služby zcela bez poplatků. V současné hospodářské krizi, kdy banky potřebují co nejvíce hotovosti a snaží se motivovat své klienty ke spoření jde o zajímavé opatření (prémie) nikoliv však výjimečné.

mBank

19.3.2009, mBank nabízí eMAX Plus

mBank je věrná své pověsti banky bez poplatků. Proto i nový produkt, který banka v březnu představila v podstatě nepřekvapuje neexistencí bankovních poplatků za zřízení a vedení účtu. Bez poplatku je jedna odchozí platba z nového spořícího účtu eMAX Plus za měsíc. Naopak jakékoliv další odchozí platby jsou již zpoplatněné. Výhodou spořícího účtu eMAX Plus je vyšší úroková sazba oproti standardnímu spořícímu účtu u této banky. Tato výhoda je vykoupena zavedením poplatku za druhou a další odchozí platbu ze spořícího účtu.

Hodnocení serveru

Pověst banky bez poplatků bohužel narušuje zavedení poplatku u druhé a další měsíční platby ze spořícího účtu. mBank by se měla zamyslet zda přidaná hodnota vyššího úroku pro klienty, výměnou za zavedení poplatku, vyváží narušení image a pověsti banky, která svou politiku postavila na nulových poplatcích. Na druhé straně je potřeba říci, že spořící účty by neměly sloužit k opakovaným transakcím, ale opravdu jen ke spoření.

Raiffesenbank

13.3.2009, Raiffeisenbank partnerem projektu Pomozte dětem

Raiffeisenbank se stala bankovním partnerem sbírkového projektu Pomozte dětem. Smyslem pomoci je nejen zajištění finančních služeb pro partnerský projekt Pomozte dětem, ale také další sponzorské a dárcovské aktivity banky a jejich klientů. Bonus, který přiznává banka svým klientům za vedení bankovního účtu ve výši 10 Kč, mohou klienti darovat jedné ze tří partnerských sbírkových projektů, mezi kterými je i projekt Pomozte dětem.

Hodnocení serveru

Každá pomoc potřebným lidem je velmi přínosná a je třeba ji ocenit. Na celém nápadu je zajímavá možnost volby klientů banky využít bonusu od banky za vedení běžného účtu pro své potřeby nebo tuto částku poukázat na charitativní činnost. Jedná se sice o symbolickou částku, ale výhodné pro klienty může být snadnost a jednoduchost jejího poukázání, které od klientů nevyžaduje čas ani aktivitu navíc.

Komerční banka

12.3.2009, Zvýhodněné podnikatelské balíčky

Nejvýraznější změnou z hlediska poplatků u podnikatelských balíčků od Komerční banky je zahrnutí příchozích plateb přímo do balíčků. Zatímco dříve museli podnikatelé za příchozí platby platit poplatek, nově je 5-50 příchozích plateb zahrnuto do ceny balíčku, která je stále stejná. Další změnou je zvýšení počtu bezplatných výběrů z bankomatu.

Hodnocení serveru

Pozitivně hodnotíme zahrnutí dříve zpoplatněných služeb do balíčků za stejnou cenu. Nicméně musíme podotknout, že se jedná pouze o nápravu dříve velmi neblahého stavu, kdy balíček služeb neobsahoval základní a nutné transakce, jakými bezesporu například příchozí platby jsou. Komerční bance bychom doporučili zásadnější cenovou úpravu, která by nenechala nikoho na pochybách o úmyslech banky efektivně pomoci podnikatelskému sektoru.

Česká spořitelna

1.3.2009, Změny poplatků týkající se platebních karet

Česká spořitelna oznámila, že od 1. května zjednodušuje poplatky a současně některé nové v souvislosti s novými službami zavádí. Nové poplatky souvisejí s novou službou, kdy mohou klienti České spořitelny od května nejen vybírat hotovost z bankomatu, ale současně mohou i hotovost prostřednictvím bankomatu na účet ukládat. Pro výběr i vklad hotovosti z a do bankomatu na účet v rámci České spořitelny stanovila banka jednotný poplatek 6 Kč. Při ukládání hotovosti na účet u jiných bank je stanoven poplatek na 25 Kč + 0,5 % z vložené částky.

Další změna se týká změny limitu u platebních karet, kdy se současný poplatek za první změnu limitu, který je zdarma, mění na 30 Kč. Druhá změna limitu se mění z 50 Kč na 30 Kč.

Hodnocení serveru

Změny hodnotíme jako neutrální, ve skutečnosti pro klienty žádnou úlevu nepředstavují, spíše je mohou více zatížit. Smyslem změn je zjednodušení sazebníku. I tento účel je však třeba hodnotit pozitivně. Stejně tak, jako zavedení nové služby bankomatu.

www.bankovnipoplatky.com