28.3.2024 | Svátek má Soňa


BANKOVNÍ POPLATKY: Hodnocení se v I.Q zlepšilo

28.4.2011

Fio banka zůstala i v prvním čtvrtletí poplatkově nejvstřícnější bankou s nejvyšším hodnocením v oblasti poplatků a přehlednosti sazebníků 85 procent. Nejnižší poplatky má sice i nadále mBank, která získala druhé nejlepší hodnocení 82,5 procenta, byla však pasivnější. Celkem šest bank zaznamenalo zvýšení svého hodnocení v důsledku pozitivních poplatkových změn.

Fio banka byla v I. čtvrtletí aktivní

Fio banka byla na rozdíl od svého největšího konkurenta v prvním kvartále velmi aktivní a přistoupila k několika pozitivním změnám, které jí zajistily růst indexu hodnocení poplatkové vstřícnosti mezičtvrtletně o 1,2 procentního bodu. Fio banka se v prvním čtvrtletí soustředila především na dvě poplatková témata – zahraniční platební styk a výběry z bankomatu. A u obou byla zaznamenána poplatková redukce.

Patrik Nacher, majitel serveru bankovnipoplatky.com vysvětluje: „Pokud jde o zahraniční platební styk, tam klienti mohou nově odesílat levněji a to v amerických dolarech, britských librách, polských zlotých, maďarských forintech a v českých korunách“ a dodává, „druhou výraznou poplatkovou změnou bylo zavedení deseti výběrů ze sítě bankomatů Pharro (v ČR jich je 60) měsíčně zdarma. Ostatní podmínky výběrů z bankomatu zůstaly beze změn (výběr z bankomatu ČSOB za 6 Kč, z ostatních bankomatů za 30 Kč).„

Že by se bankovní poplatky mezičtvrtletně snížily?

Velké změny však nastaly u dalších bank, u kterých jsme v prvním čtvrtletí zaznamenali poměrně velké změny poplatků či podoby sazebníků. Celkem šest bank, což je polovina, zaznamenalo zvýšení svého indexu hodnocení v oblasti výše poplatků a přehlednosti sazebníků. Od počátku roku tak můžeme sledovat využívání nástroje snižování poplatků a zpřehledňování sazebníků v konkurenčním boji. Pouze jedna banka zaznamenala snížení svého hodnocení a pět bank získalo stejné hodnocení jako před třemi měsíci.

Největší skok zaznamenaly Komerční banka a UniCredit Bank, které zlepšily své hodnocení shodně o 2,5 procentního bodu. V případě Komerční banky se jednalo o zlepšení z 62,5 procenta na konci minulého roku na 65 procent v prvním čtvrtletí. V případě UniCredit Bank zlepšení z 66,3 na 68,8 procenta. Zlepšením hodnocení se může pochlubit i GE Money, která si polepšila ze 70 na 71,3 procenta a ČSOB, která zlepšila své hodnocení z 63,8 na 65 procenta.

Zvýšení indexu hodnocení poplatkové politiky bank u poloviny retailových bank se základními bankovními službami v ČR tak vypovídá o zajímavém trendu prvního čtvrtletí, kterým byly poměrně vstřícné úpravy poplatků a sazebníků ve prospěch klientů bank.

„Uvedený pozitivní trend vypovídá o tom, že banky více než kdykoliv předtím začaly vnímat potřeby a poptávku klientů po kvalitnějších, ale nikoliv dražších službách bank. Klienti bank také oceňují zpřehledňování a zjednodušování bankovních sazebníků a tedy skutečnost, že s nimi banky hrají férově“, komentuje výsledky hodnocení a trendy Michal Knapp, předseda představenstva společnosti OVB Allfinanz, a.s., generálního partnera hodnocení OVB Vstřícná banka.

Srovnání IV. čtvrtletí roku 2010 a I. čtvrtletí roku 2011:

hodnoceni

Komentář k jednotlivým bankám za I. čtvrtletí najdete zde.

www.bankovnipoplatky.com