Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996ARCHITEKTURA: Světové výstavy v kostce
V předvánočním čase upozorním na knížku, která potěší ty, kteří se zajímají o historii našich pavilonů na světových výstavách od Bruselu 1958 až po letošní Aiči. A mezitím Montreal 1967, Ósaka 1970, Sevilla 1992 a Hannover 2000. V knize jsou uvedeny jen výstavy nejvyšší kategorie "A", nikoli menší tématické (např. Vancouver).
Knížka ukazuje tyto akce komplexně - tedy od představení pořádajícího města, plánku výstavy až k nejatraktivnějším pavilonům. Samostatné oddíly mají pak pavilony naše (tedy až do Sevilly československé, pak české).
A tady je třeba znovu připomenout, že zejména ty první tři výstavy byly pro nás velmi úspěšné. Trojice Cubr-Hrubý-Pokorný šokovala svět elegantním objektem, z něhož dodnes zůstala jen bývalá restaurace, přenesená do Letenských sadů. Šlo i o osobitě pojatou náplň nebo slavnou Laternu magiku. Pavilon architektů Řepy a Pýchy v Montrealu patřil rovněž k nejlepším a díru do světa tu udělal rovněž Kinoautomat. Ósaka byla sice po okupaci v roce 68 skromnější, ale i ta zaujala, i když se o tom u nás nemohlo psát (brněnský tým Jenček-Palla-Rudiš).
Sevilla i Hannover (viz zde) sice vznikly už ve svobodné době, ale v obou případech byl problém s náplní pavilonu. O ní měli autoři stavby (Jano Stempeľ-Martin Němec resp. Marek Chalupa) zcela jinou představu než oficiální management, který tam nakonec umístil obligátní sklo nebo gotické plastiky. Účast v Aiči si netroufám hodnotit, ale myslím, že nápad s interaktivními prvky sochaře Petra Nikla byl nosný. Autorkou exteriéru typového pavilonu (jen velmoci měli atypické budovy) byla arch. Bára Škorpilová.
Jednotlivými expozicemi vás provede architekt Miroslav Řepa, a to je průvodce velmi zasvěcený. Sám jako mladík byl spoluautorem montrealského pavilonu a na většině dalších akcí byl jako manager, na té poslední pak jako host.
Výpravná publikace se celým jménem nazývá Světové výstavy EXPO - Československo a Česká republika na světových výstavách po roce 1945. Vydal Hélios, Theo a Viva v Pardubicích, grafická úprava je dílem Karla Nedvěda a fotky dodali pánové Řepa, Štěpán Bartoš a Filip Šlapal (další jsou archívní).
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998
(Snímky ve fotogalerii: Jiří Wagner)