20.4.2024 | Svátek má Marcela


ARCHITEKTURA: Psí vycházka ze starého na nové ruzyňské letiště

11.4.2006

 

Letiště - BenšPrvní letošní Psí vycházka se - co se týče počasí - tradičně vydařila. Bylo nádherné slunko a docela teplo. Nejdříve jsme si prohlédli areál starého ruzyňského letiště. Vzniklo po soutěži 1932 (do té doby sloužilo už dávno nevyhovující "dřevěné" letiště ve Kbelích - viz též zde). Porota nakonec vybrala několik architektů a zadala jim konkrétní témata: odbavovací halu projektoval Kotěrův žák Adolf Benš (mj. autor budovy Elektrických podniků v Holešovicích a později profesor VŠUP), bytové domy pro personál letiště a piloty v krásném parkovém prostředí a taky garáže a hasičskou stanici projektoval Vojtěch Kerhart (mj. autor vily spisovatele Řezáče na Babě - nedávno bohužel přestavěné k nepoznání), domy ředitele letiště, správce a vrátnici známý Kamil Roškot (mj. autor hrobky českých králů v katedrále sv. Víta) a tři hangáry byly svěřeny trojici Bohumil Sláma (autor budovy Čs. rozhlasu na Vinohradech), Eduard Hnilička (stavěl hezkou trafostanici pod Bulovkou) a Ferdinand Hruška (autor činžáků v Bubenči).

 

Vyniká zejména terminál od Benše - kdysi jeden z nejmodernějších v Evropě. Je to funkcionalistická architektura s bílým keramickým pláštěm a výraznou navigační věží. Původní elegantní interiéry se bohužel nedochovaly. Tento Terminál Jih byl slavnostně otevřen 5. dubna 1937 - za rok to tedy bude 70. let. Budova přitom vypadá stále moderně. 

 

terminál Sever - Karel Filsak Pak jsme se přesunuli k terminálu sever (procházka na cca 30 minut). Tady se začalo stavět koncem 60. let dle projektu Karla Filsaka (mj. hotel Intercontinental v Pařížské ulici) a kol. Na výzdobě haly se podíleli významní umělci, jako Stanislav Kolíbal nebo bratři Karouškové, sochař Kočiš a malíř Medek. Bohužel za normalizace byla některá díla nepohodlných umělců zakryta nebo odstraněna. Filsakova hala byla hezká, vzdušná, prosklená. K ní byla v 90. letech přistavěna další hala dle projektu arch. Franty a Brixe (kostel v Luhačovicích, centrum Flora) s motivem zvlněné křivky kovové atiky. V okolí postupně přibývaly další stavby rozličné kvality - od ošklivé DHL až po ucházející nový hotel Transit. Taky patrové garáže. Teď se staví hotel Marriott. Společné foto účastníků expedice pak bylo provedeno před letadlem Douglas DC-3 "Dakota", které používaly ČSA v letech 1946-60.

 

Nakonec jsme se byli podívat na nejnovější halu - a taky největší. Docela se mi líbila. Autory architektonického řešení neznám - třeba to ví někdo z vás. Staví Bovis. Přivítal jsem taky obnovené terasy, kde se můžete pokochat pohledem alespoň na část letištní plochy mezi dvěma "prsty". Kapacita letiště se tím velmi zvětšila, o čemž svědčil i počet přistávajících letadel - jedno za cca 5 minut.

 

Howgh.

Adolf Benš - odbavovací hala čb

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozn. red.: Další zajímavé obrázky z této Psí vycházky si můžete prohlédnout na stránce pana Zdeňka Tichého.

 Zdeněk Lukeš
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998